Vliegenmasker 's nachts ophouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Vliegenmasker 's nachts ophouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 13:12

Even jullie mening gevraagd, omdat de meningen bij ons op stal nogal verschillen.

Mijn paard heeft momenteel ontzettend veel last van zijn oog. Door dat hij een vrij roze huid om zijn ogen heeft traant hij vrij snel, komen er vliegen op, gaat het irriteren en smetten en heeft hij op dit moment een flink ontstoken oog. Ik heb een zalfje van de dierenarts en maak het 2x per dag schoon met kamille. Toch heb ik besloten om hem nu ook met een vliegenmasker op het land te zetten, want de dierenarts zei ook dat we anders aan de gang blijven vanwege zijn roze oog. Zijn andere oog, die zwarte natuurlijke eyeliner heeft, die is niet ontstoken.

Nu heb ik het volgende vliegenmasker voor hem;
Afbeelding van Cashel.

Nu is het voor mij onmogelijk om voor mijn werk het masker op te doen, en na mijn werk het masker 's avonds af te halen omdat ik wisseldiensten op schiphol werk. En ik vind het vervelend om mijn stalgenoot continue lastig te vallen om hem 's avonds af te doen, en dan moet ik weer iemand anders vinden die elke ochtend het masker op kan doen. :\

Zoals ik al zei, de meningen zijn ontzettend verdeeld bij mij op stal en er staan een paar paarden gewoon dag en nacht buiten met zo'n masker. Nu ben ik alleen bang dat hij 's nachts in het donker extra bellemerd word door dit masker, en dat is de enige reden dat ik twijfel om hem 24/7 met het masker te zetten.

Daarom, hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:15

bij ons lopen ze er wel dag en nacht mee.
dat zijn soortgelijke maskers,gaat tot nu altijd nog goed.

is wel zo dat wij denken dat paarden misschien minder goed erdoor kunnen zien,maar ze kunnen snachts sowieso beter zien dan wij he?

Ragdollcat

Re: Vliegenmasker 's nachts ophouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:31

Zou het kunnen zijn dat de roze huiddelen op het oog, door de zon wat is verbrand? waardoor het gaat rommelen met dat oog? want het andere oog, daar heeft hij geen last van.

Ikzelf doe het savonds uit en smorgens er weer op, maar je kan het er wel omhouden snachts, gewoon dagelijks even controleren of het goed zit en of niet ergens iets irriteert en ik zou als je het dag en nacht omhoudt, een wat minder dicht masker op doen, zodat hij snachts er niet door gehinderd wordt, want ik zou het echt niet weten, of het hierdoor snachts minder ermee goed kan zien.

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:35

ik wilde dat ook doen, maar bij ons op stal word het afgeraden. Het schijnt dat er wel is vliegjes onder kunnen komen en dan raken ze in paniek. Heb het zelf nog nooit eerder mee gemaakt en straks blijven ze ergens aan hangen. Ik weet niet zou het zelf niet zo gauw meer doen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:38

Mijn paard stond 's nachts regelmatig buiten met vliegenmasker op :j Nooit problemen gehad :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:17

Het is gewoon beter van niet. Ze raden het bij de paardendrogist ook echt af. ze zien echt gewoon slecht er doorheen in het donker
Maar ik doe het met 30 graden soms ook wel als je ze dan om 10 uur afdoet zitten er nog bergen vliegen en als je ze om 6 uur weer opdoet dan ben je al te laat.
Maar probeer het zo min mogelijk te doen en wel minimaal 1 keer per dag eraf halen.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:21

Ik heb het vandaag gevraagt maar het is sterk afgeraden, want de paarden zien in het donker heel wat minder met een masker om. Er gebeuren vaak ongelukken, want als het paard snachts in een wilde bui is, kan je paard/pony zo overal tegen aan lopen...
( onze paarden hebben het snachts ook niet op , en hebben snachts nergens last van)

Succes!

zweetlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:28

de mijne heeft nog maar 1 oog en ze moet wel elke dag met een vliegenmasker op en ook avonds ze heeft hem gewoon 24 uur per dag op en ze vind het echt niet erg

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:30

Die van mij staan ook dag en nacht met een masker op....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:31

Die van mij stond tot voor kort ook dag en nacht zonder.

Ik heb het nadien vervangen door een eczeemmasker, daar ziet ze beter door.

Ik kreeg op de duur het probleem dat m'n paard in paniek schoot als de kap af was, omdat ze niet kon wennen aan 'het felle licht' overdag.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:03

chipieke schreef:

Ik kreeg op de duur het probleem dat m'n paard in paniek schoot als de kap af was, omdat ze niet kon wennen aan 'het felle licht' overdag.

haha, opzich best een grappig verhaal, wat deed je eraan?:P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:32

Ik vond het niet zo grappig :') Zo'n steigerende haflinger is niet zo fijn :D

Ik heb die kap gewoon vervangen door een eczeemkap en zo langzaam aan elke dag een paar minuten af en dan langer en langer.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:35

chipieke schreef:
Ik vond het niet zo grappig :') Zo'n steigerende haflinger is niet zo fijn :D

Ik heb die kap gewoon vervangen door een eczeemkap en zo langzaam aan elke dag een paar minuten af en dan langer en langer.

Okee!!:P
Ik vond het wel een grappig verhaalxD :D
Maar gelukkig is het over.

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:57

Mijn paard heeft hem 's nachts ook gewoon om, ik heb zo'n vliegenmasker met ogen erop. :+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:00

bij mijn paard was het geen succes.
Overdag geen probleem
zodra het schemer werd raakte ze helemaal in paniek en wou ze steeds door het draad gaan. Werd op gebeld door stal eigenaar dat ik zo snel mogelijk moest komen, ze kregen haar niet te pakken om hem af te doen. Pas toen hij af was kalmeerde ze weer dus ze zag toch een stuk slechter met dat ding op...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:02

max_ruiter schreef:
chipieke schreef:

haha, opzich best een grappig verhaal, wat deed je eraan?:P

Sorry maar een paard die pijn heeft of bang is vind ik niet grappig.

Die van mij staan af en toe met vliegenmasker op, dag en nacht, blijf ook niet heel tijd heen en weer rijden. Nooit geen problemen gehad.

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:03

kan wel valt best wel mee
ik zou wel ff kijken hoe het paard er op reageerd :D

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:04

Ik heb een zeer cool paard die zijn masker ook 24 uur op houdt... (afgezien van het rijden natuurlijk). Nog nooit problemen mee gehad... :)

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:13

Mijn paardje heeft de vliegenkap ook de hele nacht op. Nooit problemen gehad controleer de kap wel regelmatig of er geen irritaties is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:21

Een aantal jaar geleden had ik hetzelfde "probleem", dus had mijn Arabier gewoon dag en nacht het masker op. het was wel een vrij grofmazig masker ( van Rambo). Ik heb het zelf "uitgeprobeerd" om te zien wat ik er in het donker/ schemer mee kon zien; met dat masker zag ik met en zonder net zoveel, dus ik ben er vanuit gegaan dat het bij het paard net zo was. Ik heb nooit gemerkt dat hij er problemen mee had.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:28

ik heb ook een cashel en die van mij houdt hem snachts gewoon op :j

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:44

Bij mij gaat ie savonds af, ben toch bang dat ze er minder door zien in het donker.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:12

Ik heb mijn masker vannacht voor het eerst op.
Ik wilde het liever niet, maar ik red het soms gewoon niet om op en neer te rijden.
Eerst had ze hem alleen overdag om en ze laat hem gewoon los in de wei om doen.
Terwijl eerder had ik een halster met van die slierten en dat vond ze vreselijk.
Wel heb ik een keer met schemer zelf erdoor heen gekeken en net ben ik naar de stroopslag geweest, daar is het heel donker.
Ik had het masker al om om te kijken of die overgang vervelend was, maar ik vind dat ik met of zonder hetzelfde zie.\
Je ziet wel de maas een beetje maar helemaal niet overheersend.
Ik kan met of zonder alles prima zien, lezen en in licht en donker.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:06

Ik heb er zo één: http://www.equishop.nl/images/Vliegenmasker%20zonder%20oren.gif
ook altijd 's nachts op,
Nog nooit problemen mee gehad, hij heeft hem wel eens afgekregen ja en een keer een gat erin,
maar dat kan je heel makkelijk maken als het net naast de rand zit ;)
ik heb er ook wel eens doorgekeken in het donker er is geen verschil, je zit als je erop let het gaas wel een beetje maar na een tijdje merk je het niet meer :Y)

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:15

Als ze er voldoende door heen zien, zou ik hem oplaten. Maar ik zie dat het topic al van juli is, waarschijnlijk heeft ie nu ook geen ontstoken oog meer of wel?