paard wordt gek van de dazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

paard wordt gek van de dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 21:15

mn paard zit onder de bulten en wordt helemaal gek van de dazen,ze loopt steeds maar rond te rennen om aan de dazen te ontkomen.
de pony die bij haar staat heeft vrijwel nergens last van,ik vermoed dat dit komt doordat hij heel rustig is en dus minder zweet/minder warm is en minder aantrekkelijk is voor de dazen.
ze hebben een schuilstal maar daar gaat ze niet in.
wat nu?
ze heeft echt bulten hier en daar en heeft behoorlijk wat jeuk en reageert ook heel heftig als er een daas op haar zit. (ja t is best een gevoelig typetje :D )

zijn er middeltjes die goed helpen?ik kan maar 2x per dag heen om haar in te sprayen...
of middeltjes die ik door het voer kan doen?
of moet er gewoon maar een vliegendeken op?

Tanja

Re: paard wordt gek van de dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:28

VSW-->SV

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:32

Die van mij werd ook helemaal gek van de dazen/vliegen ed. van zichzelf trappen tot rond rennen tot hij uitgeput was ;( Ik heb direct een vliegendeken gekocht met hals, buikflap lange staartflap en masker ook over de oortjes hij is dus echt helemaal ingepakt haha maar het helpt echt super goed (ze staan er nu allemaal zo bij ; ) ) de vliegenspray werkt bij mij steeds maar een minuut of 10 (atex anti daas) misschien heb je er wat aan :D
Laatst bijgewerkt door Pyriet op 05-07-09 21:43, in het totaal 3 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:32

Waarom gaat ze de schuilstal niet in?
Paarden hebben namelijk erg snel door dat ze daar geen dazen hebben.
Is de stal wel aan alle kanten dicht met alleen 1 deur opening?
Anders komen de dazen gewoon mee naar binnen.

Ik heb zelf als enige de goede ervaring met een schuilstal.
Door een deken prikken ze heen en spray ruiken ze geloof ik niet echt. :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:34

Is de andere pony bij toeval een schimmel? dazen voelen zich meer aangetrokken tot donkerdere kleuren namelijk,
Verder zijn er twee tips die ik kan geven: een vliegendeken (van bucas bijv. ) en atec daasspray. Atec daasspray is al jaren best getest bij een hele hoop tests ;)

Knoflooksnippers door het voer schijnt ook een beetje te werken.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 05-07-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:35

atex dazen spray werkt onwijs goed stinkt verschikkelijk maar ik vind het een super middeltje kost €15,- voor een spuitfles moet je dat is proberen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:37

inpakken die handel en nergens geen last meer van ;)
inderdaad vliegendeken met hals en een masker,die van mij komt zelf de wei uit als ze niet is ingepakt,sommige kunnen er echt niet tegen,ik word er ook gek van :D
succes.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:43

Hier is het ook verschrikkelijk met de dazen! Zodra ik met een paard de wei in kom zitten ze er gelijk helemaal onder. Ik pak ze ook helemaal in met vliegendekens etc. en de benen en alles wat onbedekt is doe ik met anti vliegenspray, dan is het te doen. Maar rijden is een drama. Ik zet smrogens de wekker maar heel vroeg en ga om 7 uur rijden want het is echt geen doen anders.
Mijn ene paard komt gewoon bij de draad staan omdat ze dan naar binnen wil, dan wordt ze echt gek van de dazen.
Ze prikken mij overigens ook, zit onder de bulten van die krengen :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:45

Goede vliegendeken opdoen.

Heb zelf een fjord die helemaal gek word en moet nu dus zelfs buitenrijden met een vliegenuitrijdeken. En die van mij krijg dus ook grote ronde schijven van dazensteken.

Atex vliegenspray hoef ik bij die van mij al niet op te spuiten, want dan word hij helemaal gek van de jeuk. Dus om die reden nooit atex daasspray gekocht of gebruikt.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:45

Die van ons worden er ook echt helemaal gek van :\...
Ik spuit elke dag na het rijden vliegenspray op en dat werkt (een tijdje) prima :D!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:46

Ik heb momenteel een opzette enkel door de steek van een daas
Ik pas niet eens in mijn laars!

Op stal kreeg ik een recept van iemand

Azijn
Water ( spa rood)
En dettol

Dat ga ik maar eens proberen

Vorig jaar had ik Atex spray, maar pfff...wat een lucht is dat.
Toen rook ik er zelf helemaal naar en zei een jongetje in een winkel: 'mama, wat ruikt die mevr raar''.... :o :o :P

Aan vliegendekens in de wei begin ik niet ( ruinen bijelkaar is pluk en klier werk)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:47

Ik ben begonnen met een mengsel van 1/3 dethol, 1/3 azijn, 1/3 water. Geen problemen meer. Paard staat ook onder een vliegendeken, maar benen, onderkant buik, hals en hoofd behandel ik even.

Spuit het eerst ook op mijn eigen benen en nu word ik ook niet meer gebeten

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 21:51

vorame schreef:

t is nogal een beweeglijk paardje die geen zin heeft om in de stal te staan hangen,
ze gaat er wel is in,maar dan even een hapje hooi en weer eruit,ze blijft er nooit lang in.
de stal is maar aan 1 kant open trouwens,
en beide paarden zijn vosjes....
paard is nog jong en heeft nog nooit een deken opgehad,vraag me af of ze m lang heel zal houden,ze is zo ontzettend beweeglijk!

is een deken met hals ed echt noodzakelijk?of is een gewone vliegendeken voldoende?
ze heeft vrij lange manen die haar hals bedekken,dus dat scheelt ook.
wat is een goede vliegendeken die niet al te snel stuk gaat?
Laatst bijgewerkt door oelewapper op 05-07-09 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:53

oelewapper schreef:
vorame schreef:

t is nogal een beweeglijk paardje die geen zin heeft om in de stal te staan hangen,
ze gaat er wel is in,maar dan even een hapje hooi en weer eruit,ze blijft er nooit lang in.
de stal is maar aan 1 kant open trouwens,
en beide paarden zijn vosjes....

Als de stal aan 1 kant geheel open is vliegen de dazen mee naar binnen en helpt het niet tegen dazen.

Ik heb ook beweeglijke paarden staan, maar die komen nu niet uit de schuilstal tot dat het avond is.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:55

Mijn paard word ook helemaal gek! Rennen tegen de vliegen met deze temperaturen, zo zielig om te zien. Zelfs met vliegen deken(+hals) boven genoemde zelfmaak vliegenspray en knoflook voeren. Een drama is het. Andere paard heeft er bijna geen last van, zijn allebei donker bruin. Kon je die beesten maar uit roeien, wat zou mijn paardje dan blij zijn.....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:59

Ik heb het idee dat het dit jaar veel erger is dan andere jaren. Normaal konden ze met hun boerka gewoon buiten staan, maar nu is het rond de middag zo erg dat ze naar binnen moeten. Ik spuit ze ook al in op de plekken waar de deken niet dekt, maar het helpt geen mallemoer.

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:07

Wendel schreef:
Ik ben begonnen met een mengsel van 1/3 dethol, 1/3 azijn, 1/3 water. Geen problemen meer. Paard staat ook onder een vliegendeken, maar benen, onderkant buik, hals en hoofd behandel ik even.

ik ga het ook is uitproberen maare ik zie dat je 1/3 gebruikt maar 1/3 van hoeveel??? (sorry blond _O- )

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:09

ik geef mijn pony knoflook,, ik vind het goed helpen ik spuit hem nooit in en hij heeft ook geen deken op

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:26

graafstra schreef:
Wendel schreef:

ik ga het ook is uitproberen maare ik zie dat je 1/3 gebruikt maar 1/3 van hoeveel??? (sorry blond _O- )

1/3e van de hoeveelheid die je wilt maken natuurlijk ;) of dat nou 1 liter is, of 10 liter, of 30 liter, of 3 liter :P (bij drie liter bijv 1 L dethol, 1 L azijn, 1 L water)
Maar ik weet toevallig van een héééééle hoop mensen dat een zelf gemaakt mengseltje van geen kant werkt ;) die bedrijven die zo'n spray maken zijn er niet voor niets jaren mee bezig om zo'n perfect mogelijk werkende daasspray te ontwikkelen, en zelfs dan vinden veel mensen dat zo'n spray niet eens zo super werkt.

Dus ik zou naar de winkel gaan als je een beetje een fatsoenlijke spray wilt :D Bremsen bremse heb ik zelf wel best goede ervaring mee trouwens, en atex hoor ik veel goeds over, maar zelf nog niet getest.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:31

ravellie schreef:
Aan vliegendekens in de wei begin ik niet ( ruinen bijelkaar is pluk en klier werk)

Zou je wel doen als dat de enige mogelijkheid was...moet er inderdaad wel eens een nieuwe kopen door het pluk en trek werk..maar ja zonder gaat ie door de linten heen...
En vliegensprays ....tsja van de meeste sprays krijgt de mijne brandblaren van op zijn huid....of allergische reacties.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:34

ook van Atex SisLeone? die is helemaal 100% biologisch afbreekbaar, dus ik weet niet of dat verschil maakt?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:39

Yep ook van atex....
Zelfs de DA stond met open mond te kijken. Maar goed...die van mij is ook allergisch voor imaverol....was de 2de in zijn langdurige carriere als DA dat hij dat tegenkwam. Dus heb gewoon een aparte flap drol haha...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:41

Vliegendeken. Gewoon doen. Ik was eerst ook bang dat ze elkaars dekens kapot zouden maken, maar de boel blijft keurig heel. Wij hebben de Amigo met losse hals en die bevalt prima. Ik doe het halsstuk er bijna nooit aan, doe een beetje anti daas op de hals en dat gaat goed.

Wij hebben trouwens met dit weer de paarden op het heetst van de dag, als er veel dazen zijn, op stal staan. Vinden ze prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:49

Dat is de reden waarom mijn paard een vliegendeken met hals en buikflap heeft, maar waar mijn paard nu woont, stikt het dit jaar van de dazen, vorig jaar dus helemaal niet. Beest heeft ook veel bulten en die rotbeesten gaan op zijn hoofd zitten, op zij buik waar geen deken is, zijn benen en als hij zwiept met zijn hoofd, stampt met zijn benen, zwiept met zijn staart, blijven die dingen gewoon als vampiers zitten.

Lijkt of ze steeds agressiever worden en ze komen gewoon ook op mij zitten als ik bij mijn paard sta :( Dat ben ik echt niet gewend... :(

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:53

Voor een bosrit gebruik ik Bremsen Bremse spray voor het lijf en Bremsen Bremse gel voor het hoofd. Werkt prima gedurende een uur of 2. In de wei niks, daar heeft hij zijn staart, manen en mond voor om de dazen mee weg te jagen. Ik heb een vliegendeken met hals en hoofdmasker gekocht maar die ligt nog steeds nieuw in de kast. Blijkbaar is hij er ook niet zo erg gevoelig voor ( voskleur), maar er zijn paarden bij ons op de manege die ze liever niet mee naar buiten nemen vanwege de insecten. Maar in het algemeen is mijn ervaring dat de meeste paarden meer last van de mugjes hebben dan van dazen. Bovendien wennen de paarden er ook gedeeltelijk wel aan als je ze gewoon mee naar buiten neemt zonder bescherming.