schuurplekken op schouder door vliegendeken, hoe op te losse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

schuurplekken op schouder door vliegendeken, hoe op te losse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 21:01

Ik heb eergisteren een vliegendeken met hals gekocht van het merk weathers beeta. De deken is de juiste maat en lijkt goed tez itten. Nu is alleen het probleem dat hij steeds naar achteren zakt na een tijdje, waardoor mijn paard binnen 2 dagen al flinke schuurplekken op beide schouders heeft zitten. Wat kan ik hier tegen doen? Zonder deken is geen optie, dan word ze gek van de vliegen en dazen.

Anoniem

Re: schuurplekken op schouder door vliegendeken, hoe op te losse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:39

Had mijn pony ook, waarschijnlijk omdat die te groot was. Ik heb een tijdje geleden een nieuwe gekocht, van premiere. En ik had er dit keer nog opgelet dat ze bij der schoft en manen en borst van dat spul in zit wat niet gaat lopen schuren. Ze heeft er nu geen last meer van.
Hier staan ze nu 's nachts buiten en overdag binnen. Dan staat ze gewoon zonder vliegendeken.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:52

Je hebt inderdaad dekens met fleece oid aan de voorkant zodat het niet kan schuren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:30

De deken past niet, dus moet je een nieuwe kopen. :(:)
Een zacht stofje eronder helpt voor het oog misschien wel, maar de deken ligt niet in balans en trekt aan de schouder. Dat is niet goed en niet prettig voor je dier. Heb zelf maar eens een kledingstuk aan die steeds scheef trekt en schuurt... Een paard kan niet praten of een deken lekker zit. Je moet goed passen en kijken.
Er zijn helaas veel slechtpassende dekens op paardenruggen te vinden. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:55

Ik heb soms wel dekens met precies dezelfde pasvorm gehad als een ander deken, maar door een stofje wat niet schuurt eronder is het bij mij wel altijd opgelost hoor ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:57

lastig. mischien een andere deken kopen of een stukje bont ofzo daar voor doen?

ik heb het soms wel es met mijn winterdeken gehad maar heb er niks aan gedaan ;)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:13

Ik heb in mijn vliegendeken toendertijd een stuk bont laten zetten en het probleem was over. Als ik jouw was zou ik dat doen en anders ben ik echt bang dat je deken toch niet goed past.

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:47

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Anky vliegen deken!! Bij mij heb ik alleen wel het idee dat de deken iets aan de grote kant is. Hierdoor schuift de deken naar achter en komt uiteindelijk strak te staan bij de schouders. Ik ga denk ik eerst maar eens kijken voor een kleinere. Als het probleem blijft ga ik ook een stukje ertussen zetten denk ik!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:54

__Marloes schreef:
Ik heb soms wel dekens met precies dezelfde pasvorm gehad als een ander deken, maar door een stofje wat niet schuurt eronder is het bij mij wel altijd opgelost hoor ;)

Ja, de schuurplekken wel, maar de pasvorm blijft nog steeds slecht.
Het verbaasd me zo dat veel mensen zich zo druk maken om de pasvorm van een zadel, maar vergeten dat de pasvorm van een deken (waar het wel/niet drukt etc.) minstens zo belangrijk is voor paarden. Vooral wanneer ze de deken veel ophebben. Heb zelf maar eens een slecht passende jas aan. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:14

Ik vind het wel apart dat een deken schijnbaar niet eens meer past als die overal goed aansluit := en daarbij nergens gaat lopen trekken ofzo. Dan past een deken (in mijn ogen) gewoon goed!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:27

__Marloes schreef:
Ik vind het wel apart dat een deken schijnbaar niet eens meer past als die overal goed aansluit := en daarbij nergens gaat lopen trekken ofzo. Dan past een deken (in mijn ogen) gewoon goed!

Ja, klopt. Het gaat erom hoe de balans is van een deken (jahaa ook van een deken)
Kortom als de deken helemaal goed blijft liggen als het paard de deken een dag omheeft...
Dus idd niet gaat trekken/drukken op (delen van) schoft of schouders, niet scheefzakt of naar achteren trekt. Dat zie ik helaas wel vaak.
Behalve de maat, moet je ook kijken naar de pasvorm van het paard. (brede of smalle bouw, etc.)
Dat ontdekt men vaak (te) laat door schuurplekken. Een kritische blik op dekens is geen overbodige luxe.
Ook is het niet goed als een deken echt op z'n plaats moet worden gehouden door strakkere singels, staartriem, etc. De singels zijn er ahw voor de ondersteuning, niet om de deken vast te binden.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:34

Ik had hetzelfde probleem gehad met een goed passende Bucas deken. De deken kruipt a.h.w. naar achteren en maakt schuurplekken op de borst. Ik heb waar de schuurplekken zitten fleece aan de binnenkant genaaid. Probleem opgelost. Maar toch vind ik dat zo'n deken niet zou moeten schuren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:50

Rani007 schreef:
Ik had hetzelfde probleem gehad met een goed passende Bucas deken. De deken kruipt a.h.w. naar achteren en maakt schuurplekken op de borst. Ik heb waar de schuurplekken zitten fleece aan de binnenkant genaaid. Probleem opgelost. Maar toch vind ik dat zo'n deken niet zou moeten schuren.

Vervelend, maar volgens mij is de pasvorm dus niet helemaal goed als deze naar achteren kruipt. Het gewicht wordt verkeerd verdeeld. Dat kan tal van redenen hebben, maar vaak is er sprake van druk bij het schoft omdat toch niet goed verdeeld (kiept achterover), + veelal te lang/te zwaar aan de achterkant, bijv omdat de achterhand smal is of afloopt.
Er valt echt veel meer te zien/aan te passen aan dekens dan men vaak denkt. Jammer dat paarden zelf niet mee kunnen praten.. ;)

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:37

Misschien langs die randen bij de hals zachte stof naaien?

Vorig jaar had mijn welshje schuurplekken vanhaar vliegenmasker die toch gewoon de goede maat was. NU heeft mijn buurvrouw op die plekken waar het zo schuurde zachte lappen gemaakt en dit jaar heeft ze nog geen schuurplekken gehad op die plaatsen.

ik weet niet precies of dat bij die deken mogelijk is, maar het valt te proberen.

en anders zoals anderen zeggen, een andere maat proberen.