hoe kom ik van die dazen af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicolailover

hoe kom ik van die dazen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:02

heey
ik heb een probleempje
mijn paard staat altijd buiten.
in de wei maar ook als ik ga buiten rijden komen de dazen met z'n alle op mijn paardje af
als hij in de wei staat gaat hij dan rontjes rennen en rollen tot hij echt helemaal bezweet is.
als ik rijd begint hij te schudden en te trappen.
dekens zijn geen opsies opleggen is eerst een ramp daarna blijft hij raar doen tot hij zijn deken af heeft.
hebben jullie tips.
graag zoveel mogelijk natuurlijke dingen.

Wiesje

Re: hoe kom ik van die dazen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:47

Ehm .... heel eerlijk is er maar 1 antwoord.

Niet.

Je komt nooit 100% van die krengen af. Je kunt wat spuitmiddelen proberen zoals Atec Daasspray, Veerust, Bremsen Bremsen maar ook die bieden geen 100% uitkomst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:28

Dazenval, dan worden er in elk geval minder dazen geboren en er is 1 extra aantrekkelijk ding om te bijten.

Als je pony er tegen kan defendog (niet zo natuurlijk, bevat insecticide)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:30

en waar is zon dazenval te koop?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:46

linsim26 schreef:
en waar is zon dazenval te koop?

http://www.dazenval.nl/

Er loopt ook een topic op bokt hierover en er loopt/liep een topic over doe-het-zelf varianten.

SDHam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:26

Wij hebben zo´n dazenval maar dat ik nu kan zeggen dat het dit jaar beter is geworden NEE niet echt. Heb dit probleem ook en daarbij komt dan ook nog eens dat mijn paard paniek krijgt bij het zien van een spray van wat dan ook. Ik moet altijd iets verzinnen om het te kunnen smeren en natuurlijk werkt dat dan veel korter of je ziet dat ze ingesmeerd zijn niet zo handig op concour.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:11

iemand zei tegen mij dat knoflook erg goed helpt.
je zou het hem dan tussen zijn eten moeten doen of van die knoflook snoepjes. als het paard dan gaat zweten komt die knoflook naar buiten en dat zou moeten werken .
heeft iemand hier ervaring mee

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:23

Ik zou m toch echt laten wennen aan een deken....

Vliegenmiddelen zijn leuk maar er is niet iets wat echt goed en lang genoeg werkt helaas

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:40

knoflook werkt lang niet afdoende. Bij mijn paarden in ieder geval niet. Heb die van mij de eerste jaren standaard knoflook bijgevoerd, maar de dazen blijven er echt niet van weg.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:42

Knoflook helpt in het begin wel, maar als je dat continue blijft voeren, worden de dazen er "immuun" voor.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:45

weet iemand een resept om van die dazenspray zelf te maken.
koop liever niet van die kanten klare.
heb ik een keer geprobeerd en zijn ogen zaten onder van dat slijm.
ademde raar en had een betje dik hoofd.
dus ik maak ze liever zelf dan weet ik wat erin zit.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:49

Ik zou als ik jou was dan veerust doen, hebben wij hier ook en naar een potje goed insmeren gaat het in ieder geval beter dan anders. Ook is het, hoe dichter je bij het water komt, hoe meer dazen en andere beestjes je zult vinden. Verder moet je niet op het hoofd van het paard spuiten via de bus maar op je hand doen en dan uitsmeren, zo doe ik het in ieder geval en kan het niet in zijn ogen etc komen.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:51

ik doe ook altijd op mijn hand .
hij vind het spuiten al niet geweldig maar in de buurt van zijn hoofd al helemaal niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:51

Veerust werkt toch maar heel kort??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:53

nicolailover schreef:
je zou het hem dan tussen zijn eten moeten doen of van die knoflook snoepjes. als het paard dan gaat zweten komt die knoflook naar buiten en dat zou moeten werken .

Knoflook werkt niet en in grote hoeveelheden is knoflook niet goed voor paarden.

Wij hebben 1 dazenval en dat is niet afdoende, al vangt hij wel veel dazen.
De paarden lopen met dekens op, standaard in deze dazenperiode. Ze kunnen schuilen in de paddock en schuilstal, daar hebben ze er minder last van. Als we onze nieuwe stal bouwen komt daar een grote inloopstal waar alle paarden tegelijk in passen en die meer gesloten is zodat ze daar ook kunnen schuilen als ze willen.

De meeste mensen in vreselijk dazengebied halen hun paarden uit de wei en laten ze ´s nachts in de wei lopen. Dan zijn er (gelukkig) geen dazen. En de dieren gaan zelf in donkere inloopstallen staan om te schuilen.
Heb je die dingen niet, dan vind ik het op het zielige af om ze zichzelf zo in het zweet te laten rennen zonder kans om die dieren kwijt te raken. Dat gebeurde hier ook toen ik ze opsloot in de wei, wat ik nu dus niet meer doe in deze tijd. Ze kunnen nu zelf kiezen.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 09:20

hij heeft wel een inloop stal maar daar gaat hij bijna nooit instaan

ik heb ook veel gehoord over veerust.
iets voor koeien en dat zou goed helpen maar hierboven zecht iemand dat dat erg kort werkt iemand ervaring

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:40

bij ons werkt veerust ook maar zeer kort. Dazenspray van bijvoorbeeld Atex geeft bij ons in combinatie met de eczeemdekens wel verlichting, maar dan werkt maar tijdelijk en het werkt het beste als ze nog niet hebben lopen rennen.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:06

joyce B schreef:
De meeste mensen in vreselijk dazengebied halen hun paarden uit de wei en laten ze ´s nachts in de wei lopen. Dan zijn er (gelukkig) geen dazen. En de dieren gaan zelf in donkere inloopstallen staan om te schuilen.
Heb je die dingen niet, dan vind ik het op het zielige af om ze zichzelf zo in het zweet te laten rennen zonder kans om die dieren kwijt te raken. Dat gebeurde hier ook toen ik ze opsloot in de wei, wat ik nu dus niet meer doe in deze tijd. Ze kunnen nu zelf kiezen.

Dat is de beste manier. Mijne staat overdag op stal en 's nachts lekker buiten!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:34

Is bij ons op stal ook de oplossing. Een gedeelte van de paarden staat 's nachts buiten en een gedeelte heel vroeg in de ochtend. Overdag staan ze op stal. Rijden kun je het best in de ochtend doen, op een open vlakte waar een windje staat.

Als hij echt alleen maar buiten staat en niet op stal kan zou ik toch een vliegendeken overwegen.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:43

Ik denk dat iedereen op zoek is naar "het wondermiddel" tegen dazen. De paarden hier kunnen ook kiezen binnen of buiten.....en staan nu dus de hele dag binnen!
Verder heb ik een dazenval (sinds vorig jaar), als het goed is ga je na 3 jaar duidelijk verschil merken.....ben dus benieuwd, op dit moment is het nog niet zo ernstig, ik kan 's morgens en 's avonds nog rijden, maar het zal niet zo heel lang meer duren, voor dat ook niet meer kan.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:44

Heel flauw maar ik heb maar één antwoord:

Verhuizen!

Hier gelukkig geen last van dazen, vliegen of wat voor beestjes dan ook (hier is west brabant) maar het wil nog al wat verschillen per gebied.

gr karin

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:52

als je veerust gebruikt,zorg dan ECHT dat je het vanaf een goede afstand sprayt!! normaal spray ik altijd mijn paard in,maar mijn moeder dacht goed te doen toen ze hem lekgeprikt zag worden en heeft hem daarmee ingesprayd,maar te dichtbij en toen had hij de volgende dag dikke benen en plekken waar zijn huid verbrand was, in zijn lies en op de benen en zijn koker.Dus let hier alsjeblieft goed op!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:06

Het enige wat een echt werkt is een vliegendeken (nooit 100%, maar in elk geval een heel groot deel).
Ik zal toch eens rustig aan je paard eraan leren wennen. Gewoon de deken op doen en even rustig met hem aan de hand stappen. Deken er weer af halen en een paar uur later weer proberen. Dat uitbouwen. Hij zal vanzelf merken dat hij met deken beter af is.
Je kan dan het beste een vliegendeken kopen met losse stukken. Dus kan je beginnen met alleen de deken opleggen, later een keer de hals erop zetten en als hij ook daar aan gewend is de buikflap.

Als dat ook niet werkt zal ik je paard overdag op stal zetten en alleen 's nachts naar buiten laten.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:11

Ik heb een dazenspray en die werkt echt wel goed hoor ! Ik spuit dan ook niet zuinig... Ik weet alleen niet hoelang die werkzaam is, dus als je niet vaak bij je paard bent heeft het ook niet lang zin denk ik :P maar met rijden bied het voor mij iig wel de uitkomst.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:14

nicolailover schreef:

Dazen komen niet op geur af maar op beweging.
Spaar je geld aan allerlei geurtjes die zouden werken want ze werken echt niet.

De dazenval is idd een goed ding. Alles wat wordt weggevangen kan zich niet meer voortplanten.
Als je je paard echt een plezier wilt doen moet je hem overdag op stal zetten, 's morgens heel vroeg gaan rijden zodat je voor 06.30 á 07.00 uur klaar bent want dan worden de dazen weer actief, en je paard 's nachts buiten laten.

Mijn paarden kunnen zelf naar binnen en buiten wanneer ze willen en die zie je echt niet buiten met dit weer. Ze blijven in de stal tot 's avonds 20.00 á 21.00 uur en gaan dan pas naar buiten waar ze de hele nacht blijven om vervolgens 's morgens na 8.00 niet meer naar buiten te komen.
Als ik wil rijden sta ik om 05.00 uur op, dan is de temperatuur heerlijk en de dazen nog niet wakker. Voordat het heet is en de dazen actief worden ben je dan klaar.