Ik zit net lekker even wat te lezen en kom ik een artikel tegen over gevoelstemperatuur. Nu gaat dat artikel er kort gezegd over dat als het vriest het wel koud is, maar dat als je dan gaat galopperen dat het nog kouder is...
Citaat:Bij windkracht 12 zal niemand meer gaan rijden. Daar staat tegenover dat je paard zelf ook snelheid maakt. Wil je weten wat de gevoelstemperatuur in galop tegen de wind in is, tel dan de snelheid van je paard bij de windsnelheid op. Een rengalop van 50 km per uur bij windkracht 6 (samen 96 km per uur, ruim windkracht 10) en een `echte` temperatuur van -4 graden Celsius levert zo een gevoelstemperatuur op van -25.
Dit staat in het artikel naast een tabel met verschillende windsnelheden, en temperaturen met de daarbij behorende gevoelstemperatuur. Het artikel komt uit bit 152 van januari 2008
Nu vroeg ik mij af: Hoe zit dat met het weer van nu? Wat als het heel warm is en je gaat rijden? Wordt het dan voor je paard kouder (de gevoelstemperatuur) door de luchtverplaatsing? Heeft iemand daar niet toevallig een leuk tabbelletje van?