Winterdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:30

hoi Hoi,

We willen er eigelijk nog niet aan denken haha maar ik wil toch graag wat vragen
over winterdekens ;)

Mijn paard gaat vanaf aug naar een andere stal waar hij elke dag na buiten gaat en ook
in de winter met weer en wind (tenzij het echt hondenweer is)
Nu wil ik een goede winterdeken aanschaffen maar dacht zelf aan 2 dekens.

Deken 1 voor de herfst en deken 2 voor de echte winter en dan deker 1 voor het na jaar en tegen
die tijd kijken voor iets anders om af te bouwen.
Nu blijf ik mijn paard wel gewoon elke dag intensief rijden dus dacht hem te gaan scheren, maar dan niet
helemaal maar de "zweet plekken"

Kunnen jullie mij wat tips geven wat ik het beste kan doen qua grams dekens?
En welk merk..zelf denk ik aan rambo of amigo (horseware) is er misschien een ander
deken merk wat wei/waterproof is?

Dabo

Re: Winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:23

Neem dan wel waterdichte dekens, en.. (ik spreek uit ervaring) van elke deken dan ook nog 1 reserve, voor het geval jouw paard in de blubber gaat rollen ofzo. Zo'n deken is namelijk wel waterdicht voor water wat van BOVEN komt, maar als je paard in een plas gaat liggen, blijft alleen een strook op de rug droog hoor. Echt, mijn merrie doet dit, ook gewoon midden in de winter :D Heb dus altijd reserve dekens in de auto liggen :D
Scheren kan, maar is misschien niet eens nodig, dat zou ik tegen die tijd pas bekijken..
Over de hoeveelheid grams... een 200grams is altijd wel handig. Misschien voor als het heel koud wordt er een 300grams bij, of misschien nog wat dikker.
Over merken kan ik je niet echt adviseren, maar zelf heb ik wel goede ervaring met Harry's horse. :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:50

Goeie tip van de reserve ;) Daar had ik namelijk niet over nagedacht.

200 grams moet dus genoeg zijn voor een ongeschoren paard en een niet al te strenge winter. (wilde wedstrijden gaan starten volgend jaar vandaar het scheren ;) Niet dat je met een beer aankomt )

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:50

Het is toch per paard verschillend hoor. Mijn merrie scheer ik niet, is niet nodig ook, en staat in een buitenstal, en heeft afgelopen winter wel een 300grams opgehad, een paar weken lang. Als je jouw paard scheert, en hij/zij dag en nacht buiten staat, is een 200grams wellicht niet genoeg hoor. :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:19

Het eerste jaar dat ik heb had heb ik heb niet geschoren maar hij zag er niet uit haha of wel leuk natuurlijk maar het was net een beertje (buitenstal en 2 dekens op)

Mijn paard gaat alleen overdags na buiten.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:30

Tja, het is heel verschillend per paard hoe je het aanpakt met dekens en scheren als ze buiten staan... Mijn Haflinger was vorig jaar rond aug./sept. geschoren en toen heeft hij eerst een tijdje met zomerdeken gestaan en daarna met een 200 grams staldeken (Powerhorse / HH), toen stond hij nog in een warme binnenstal op een manege. Half nov. is hij verhuisd naar een andere stal, waar hij overdag het land op ging en s'nachts naar binnen. Toen was zijn vachtje alweer aardig aan gegroeid, dus toen heeft hij al die tijd een 200 grams waterdichte winterdeken (grijs-gele Thor van HH) op gehad tot ong. maart, en alleen feb. en maart staan de paarden op onze stal dag en nacht binnen ivm bemesten van de weides en die zijn dan erg nat, anders groeit het gras niet genoeg voor de rest van het jaar. Nu staat hij gewoon zonder deken 24/7 buiten, en alleen als het hard regent krijgt hij een 0 grams regendeken (HH Thor) op. Dit jaar ga ik hem wss niet scheren, want dat vind ik niet handig met een weidepaard dat geen hoge prestaties hoeft te leveren (ik rij recreatief en s'winters niet elke dag). Als je een sportpaard hebt, en je wilt persé dat ie op de wei gaat, zou ik zelf eerst eens proberen hoe 't gaat zonder te scheren, met bijv. een 300 grams deken op. Wordt het echt een teddybeer, dan kun je 't jaar erop wel scheren, maar reken er dan wel op dat je in een strenge winter er rustig 500/600 grams op kunt leggen agz je ook nog eens de spieren warm moet houden. Ik ben zelf helemaal voor paarden zo lang en zo veel mogelijk buiten houden, ongeacht wat voor werk ze doen, maar bij een sportpaard wordt 't toch wel wat lastiger dan wanneer je alleen zo af en toe een rustig ritje maakt en die vacht je niet in de weg zit. T'is dus een beetje wikken en wegen en kijken waar jouw paard goed op reageert... Ik heb 't ook uit moeten vinden afgelopen winter !!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:35

Heb er ook aan zitten denken qua scheren om alleen de zweetplekken te doen.

Je moet altijd even kijken natuurlijk hoe je paard er op reageerd. Ik rij eigelijk elke dag wel lekker door en hij is ook snel bezweet, nou rij ik 9 van de 10 keer s avonds vanwege me werk dus hij komt niet buiten met een natlijf. Wel ga ik weer dichtbij het bos staan dus was van plan elk weekend het bos in te gaan.

Even kijken dus hoe of wat.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:45

Mijn paard schoor ik overigens helemaal behalve het hoofd, de benen en de zadelplek.