wat te doen tegen dazen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

wat te doen tegen dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 23:25

Zijn er nog mensen die echt zoveel last hebben van dazen? Als ik hier ga buitenrijden komen er echt hele zwermen op je af. Ben zelf al een paar keer gestoken en mijn paard word er ook nogal vervelend van. Als ik ga buitenrijden rijd ik wel meestal langs water en daar zitten zowieso al meer dazen. Maar wanneer zitten er de meeste dazen? 's morgens of 's avonds? En wat kan je doen om dazen weg te houden? Ik spuit mijn paard voor het rijden wel in met anti-dazenspray maar dat werkt ook niet echt goed.

tamary

Re: wat te doen tegen dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:19

Dazen moeten opwarmen, net als veel insecten. 's morgens vroeg heb je er vaak het minste last van. Anti-daasspray werkt inderdaad slecht, dazen jagen voornamelijk op warmte (vandaar dat de dazenvallen zo goed werken) en dat maskeer je niet met een spray. Vliegen uitrijdeken helpt beter, en markeer anders op je kaart waar je veel last hebt, dazen hebben nl een territorium. Kan je daar omheen rijden heb je ook minder last.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:28

Inderdaad; 's ochtends vroeg is de beste tijd om te rijden. Hou verder rekening (zover dat lukt) met de beplanting; dazen zitten het liefst in Eikenbossen en in de buurt van water. Probeer die plekken dus te mijden.
Ik spuit mn paard altijd in met spray en daar gaat dan nog een vliegendeken overheen.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:17

Maar wat noemen jullie vroeg? 8 uur of 7 uur ofzo? Of nog vroeger?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:38

Nee, dat is een prima tijd hoor! Hoe warmer het wordt hoe meer dazen. Dus als je ervan uit gaat dat om 12 uur de zon het hoogst aan de hemel staat ruim voor die tijd weer terug!

Prescilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:04

Kan iemand ook aangeven welke spray volgens jullie het beste werkt?

Alvast bedankt!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:09

idd rijden met vliegendeken. 's Morgens zitten ze er al heel vroeg, je kunt beter 's avonds laat gaan rijden, rond 10 uur. Of door het dorp. Verder houden ze niet van regen, wind en lawaai. Ik gebruik altijd atex daasspray, niet gebruiken op een wit paard. Vliegenspul van de boerenbond (witte fles, groen etiket) stinkt ook heel erg. Al werkt geen een daasspray echt naar mijn idee.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:15

EsBianc schreef:
atex daasspray, niet gebruiken op een wit paard.

Niet?? Dat wou ik namelijk gaan kopen voor als ik naar de Veluwe op vakantie ga en ik heb een schimmel!

Rijden er ook mensen met een vliegendeken en daaroverheen je zadel?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:20

Atex daasspray geeft vlekken. Maar liever vlekken als een doodongelukkig paard met die rotdazen. De vlekken kan je er gewoon weer afwassen.

VeeRust helpt ook! Geeft ook vlekken en stinkt maar het werkt echt.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:38

Ooh oke.. nou ja hij zit toch al elke dag onder de modder en grasvlekken dus dan kunnen er nog wel wat meer vlekken bij!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:01

Ja kan idd wel, maar die spray is bruin

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:07

@ladyjoy: niet je vliegendeken onder je dekje, op de rug van je paard leggen hoor! Leg het dan tussen het dekje en je zadel, anders gaat het schuren, en je paard zweet onder het dekje. Dan kan het de rug open schuren en dat wil je niet. Je kunt het ook over je zadel leggen en er dan gewoon op gaan zitten, dat gaat prima! Vaak heeft een vliegendeken een koordje voor onder de staart. Dan gaat het deken nergens meer naartoe onder het rijden. Er zijn ook dekens met uitsparingen voor het zadel, die zijn helemaal makkelijk!
En inderdaad s'ochtends vroeg rijden of s'avonds, en dan open stukken waar het een beetje waait.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:12

EsBianc schreef:
's Morgens zitten ze er al heel vroeg, je kunt beter 's avonds laat gaan rijden, rond 10 uur.

Maar ja, dan moet je weer met een lamp op je kop gaan rijden (zon is dan onder!!!) en dat trekt dan weer beesten aan... :+
Nee, het beste is echt 's ochtends vroeg (proefondervindelijk ondervonden, hihi) te gaan rijden, 's avonds zitten er nog veel beesten die zich in de warmte van de dag koesteren. :D

Goed spul is Bremsebremsen. Wat ik eigenlijk net zo goed vind werken is het zelfmaakrecept dat op Bokt te vinden is (die met Dettol erin); even zelf brouwen en het scheelt je heel wat knaken! :D

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:20

Wij gaan wel eens vaker laat rijden, soms met, soms zonder lamp, midden door de bossen. geen daas te zien. Ik heb zelf nooit vroeg gereden, maar iemand die ik ken wel eens rond 7 uur en toen zat het al vol. (Ik ben niet echt een ochtendmens).
En idd een vliegendeken met zadeluitsparing. Voordat ik die een had legde ik mijn vliegendeken altijd gewoon over het zadel en dan ging ik er gewoon op zitten.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:34

Tenzij je een privebos tot je beschikking hebt is het verboden om na zonsondergang in de bossen te rijden. Bovendien; vindt je dat dan niet onwijs link om in het donker te rijden? Je ziet geen snars! Om over verkeersveiligheid maar te zwijgen...

Je hebt overigens wel vollemaansritten die op sommige plaatsen aan het strand worden verreden, heb dat nog nooit gedaan maar dan schijn je wel veel zicht te hebben. Vroeger waren die ritten bij ons ook in de bossen, maar zijn nu dus verboden...

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:44

Je moet in de schemer gaan, en dan goed aan de bosrand, heb je nog goed zicht :j. En zeker niet alleen gaan, in een groep. reflecterende hesjes, lichtjes, reflecterende uitrijdekens enz. In het pikkedonker zou ik ook niet gaan hoor.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:24

yildiz schreef:
EsBianc schreef:
's Morgens zitten ze er al heel vroeg, je kunt beter 's avonds laat gaan rijden, rond 10 uur.

Maar ja, dan moet je weer met een lamp op je kop gaan rijden (zon is dan onder!!!) en dat trekt dan weer beesten aan... :+
Nee, het beste is echt 's ochtends vroeg (proefondervindelijk ondervonden, hihi) te gaan rijden, 's avonds zitten er nog veel beesten die zich in de warmte van de dag koesteren. :D

Goed spul is Bremsebremsen. Wat ik eigenlijk net zo goed vind werken is het zelfmaakrecept dat op Bokt te vinden is (die met Dettol erin); even zelf brouwen en het scheelt je heel wat knaken! :D

Naar aanleiding van een PB'tje; het zelfmaakrecept waaraan ik refereer is te vinden via de volgende link: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=799529

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:28

Ik had er vanmorgen om half 11 ook al last van :P dus dat wordt donderdag nog eerder..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:52

Niets :)*
Ach joh, in 't verleden ben ik zelfs om 5.00 u smorgens terug gevlucht vanwege die beesten }> . Hele zwermen zaten er achter me aan }> Tijdens regen wij vorig jaar; oh, dan zitten er geen dazen. FOUT!
Ligt gewoon aan de temperatuur, als die boven bepaald iets is, zitten ze er.
We hebben inmiddels alle soorten middeltjes geprobeerd zonder fijn resultaat.
Dus wij rijden voort met vliegendeken over het zadel en met losse vliegennek. En we mijden de bossen. De bossen zien we wel want daar motten we langs om bij het dorp te komen maar wij doen nu dus dorpjerijden :+
En anders op een groot open veld waar het door kan waaien. Want dazen hebben een hekel aan wind :Y)

Qua temperatuur is het voor jezelf fijner om smorgens te rijden want dan is het koeler, vind ik.
Het zijn gewoon s.tbeesten! Snap niet wie ze ooit heeft uitgevonden -:)