Bruine Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Bruine Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:42

een van onze friezen wordt echt verschrikkelijk bruin. echt een lichte vos

terwijl al onze paarden pik zwart blijven

nu start ik met dit paard M2, en moet ze dit jaar voor de kroonkeuring.

nu is mijn vraag, hoe zou ik haar zwart kunnen krijgen? verkleuring is al gebeurd

ik hoop dat jullie een oplossing hebben, dekens is alleen voor volgend jaar een oplossing
Laatst bijgewerkt door Horsea_nl op 19-06-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Barvrouwke

Re: Bruine Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:46

verven voor de keuring is verboden, mochten ze erachter komen hoef je niet meer met je paard op een keuring te verschijnen. Dus dat zal ik maar niet doen.
Volgend jaar onder een vliegendeken buiten zetten en na het werk goed afspuiten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:51

afspuiten heb ik altijd gedaan, heb nog nooit een keer overgeslagen

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:29

Heb ooit eens een advertentie gezien van "Black as knight" of zoiets. Was een kruidenmengsel voor zwarte paarden, om verkleuren door de zon tegen te gaan ("zomerzwart"). Ik weet helaas niet meer van welk merk of welke verdeler het kwam. Verder misschien je paard alleen 's nachts buitenzetten of toch binnenhouden als er veel zon is.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:34

Info vind je op blackasknight.com en je kan het bestellen via jordenshippo.com
Ik weet niet of er bokkers zijn die dit al gebruikt hebben? Zelf heb ik nog nooit een zwarte gehad, ik ken enkel de advertentie.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:36

Mijn fries wordt ook super bruin in de zomer. Vorig jaar heb ik hem onder een uv werende vliegendeken gezet, maar even bruin als anders hoor, geen verschil!

Door die shampoo krijgt hij misschien een iets of wat zwarte gloed, maar helemaal zwart krijg je hem nu niet meer. Kwestie van wachten tot hij weer gaat verharen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:37

blackasknight werkt heel goed, maar dat duurt heel lang voordat het gaat werken. Dan wordt je paard zó pikzwart dat het een blauwe gloed krijgt :)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:51

Ik heb dat probleem met m'n hond en dacht dat hij tekort had aan het een of ander, maar er is niks te vinden.
Hoelang duurt het voor Black as night werkt dan??
Kan dat misschien wel in een kleinere hoeveelheid bij m'n hond proberen, want dit is echt geen gezicht!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:53

zomerdeken op volgende zomer :)
heb bij me verzorgpaard ( zwart) ook geholpen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:54

Zomerdekentje is het enige wat soms werkt. Verder zal een jury op een keuring een paard er niet om laten staan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:56

zoekfunctie gebruiken ;)

drastische oplossing: binnen zetten, zelf ben ik opzoek naar een uv werende deken ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:57

mij is altijd gezegt als je je fries zwart wild thouden in de zomer overdag op stal snacht buiten

en trouwens indd die blackasknight werk ook heel goed maar duurt inderdaad lang dus zou er al rond begin mei volgend jaar mee beginnen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 00:02

dus als ik bijv. volgend jaar haar pik zwart wil hebben zou ik dat moeten gebruiken?

probleem is dat ze nu dit jaar voor de kroon keuring gaat..

en daarnaast wil ik haar niet binnen houden. zie hoe ze er van geniet :) ze is alleen wat te gek op de zon

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:21

Blackasnight heb ik ook, het werkt wel maar niet optimaal. Verder gaf ik ook knoflook met zeewier, van paardendrogist. en een deken ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:12

Zou het niet iets met haar/zijn gezondheid te maken kunnen hebben ? Zo is b.v. bekend dat zink en kopertekorten kunnen zorgen voor een veel lichtere kleur ......

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:14

Maris schreef:
Zou het niet iets met haar/zijn gezondheid te maken kunnen hebben ? Zo is b.v. bekend dat zink en kopertekorten kunnen zorgen voor een veel lichtere kleur ......

De zon verkleurt ook, meestal worden de uiteinden van de manen/vacht dan rood/bruin van kleur.

L1n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:14

De fries van een vriend word ook in de zomer wat bruin en in de winter is ie weer helemaal zwart!
Volgens mij ontkom je er niet aan, als je hem buiten zet.
Ik heb liever dat ie wat bruiner is en geniet op de wei, dan dat ie zwart is en binnen staat.
Maar die Black as Night is misschien toch een optie??

Maar denk je dat ze heel moeilijk bij de keuring zullen gaan doen als ie een beetje bruin is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:38

doe het paard een eczeemdeken om.
zeewier door het voer kan helpen om de kleur ook beter te behouden.
maar een eczeemdeken is vaak toch de makkelijkste oplossing.
paard kan gewoon buiten staan, heeft geen last van de vliegen en blijft zwart.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:29

Black as knight is wel enorm slecht voor de nieren!

Een fries die dusdanig verkleurt dat hij vos lijkt? := Wel erg extreem..

Verder zou ik op een friese keuring niet zomaar een fries aaien. Kans is groot dat je handen aardig zwart zijn :+ Schoensmeer enzo :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:33

alle paarden hier krijgen hetzelfde voer

dit paard nog meer, krijgt lijnzaadolie etc

goede wormenspuiten. ook de dure 2 keer per jaar

en we hebben een aantal die krijgen een bruine gloed
eentje die blijft pikzwart

en deze is gewoon net een vos.. het is echt niet om aan te zien

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:33

maar is het bekend dat black as knight echt zodanig effect heeft?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:41

Mijn ruin wordt ook altijd bruin in de zomer. Hij heeft zomerexceem en staat altijd onder de exceemdeken maar dan nog wordt ie wel bruin. Wel minder dan wanneer ie niks om heeft maar helemaal zwart is ie zeker niet. Je doet er weinig aan vrees ik. Black as night heb ik ook geprobeerd maar dat helpt niks en is enorm duur.
Het is gewoon genetisch bepaald, de ene wordt wel bruin en de andere niet. Mn merries blijven gewoon pikzwart.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:43

Je kan inderdaad een uv werende deken kopen.
Ook zijn er supplementen die voor een diepe zwarte kleur zorgen. Zeewier helpt ook voor een diep pigment.

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:25

Ik ben bang dat je moet wachten tot volgend zomer... Als hij nu al is verkleurd krijg je de zwarte kleur pas echt weer terug als hij verhaart. En dan volgend jaar met een deken beginnen in het voorjaar. Je paard binnen laten staan vind ik ook wel erg ver gaan..

En mensen ergens is het absoluut niet raar dat een fries bruin kleurt door de zon lijkt me. Het is niet leuk maar helaas is het net als bij mensen.. de één verkleurd sneller dan de ander door de zon.

Maar wat betreft de kroonkeuring. Als je fries een goed exterieur(rug, benen, etc) heeft en goede bewegingen toont, dan zullen ze je paard echt niet afwijzen op de bruinige kleur ;)

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:30

Misschien dat je wat zeewier door het voer kan doen.

Of ff kijken naar de brok die je voert, sommigen blijven op de ene brok mooi van kleur maar anderen kunnen verkleuren

@ HubbaBubba ; ik zou toch eerst maar s kijken of je dat black as night wel aan honden kan geven.
Weet niet wat je je hond voert, maar bovenstaande geld natuurlijk ook voor honden ;)

Als je kompleet vers voer geeft word het al wat minder, maar het beste is echt rauw (barf )

Hier 2 Duitse herders op rauw en ze zien er super uit, zelfs t zwart is veel dieper