nieuwe oplossing tegen vliegen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

nieuwe oplossing tegen vliegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:27

Ik heb een paardje dat zeer gevoelig reageert op vliegen. Zodra ze te veel wordt gestoken krijgt ze overal last van. Daarom hebben we direct toen we haar kochten ook een vliegendeken aangeschaft die ze in stal op heeft. Nu gaat het al drie jaar redelijk goed. Heb nu zelfs een exceemdeken op zodat het lichaam grotendeels bedekt is. ik spray nu al minstens 2 maanden met vliegenspray, ze krijgt nu al nerve control door haar voer heen, want ze werd helemaal gek van de vliegen, trapte t liefst de stalwand kapot. Ze was nu eindelijk rustig de laatste dagen. Wil ik zaterdag nadat ze heeft gerold de deken recht trekken, schrik ik me helemaal dood. t lijkt net of ze overal waar de deken net niet zich tumoren heeft. grote bulten van sommige 5 cm of meer doorsnee. lekker gekoelt met water, deken goed uitgeklopt en hopen dat het de volgende dag minder zou zijn, nee hoor zondag nog meer bulten. En zit haar hele buik eronder. (ook onder de deken). Maandag werd het nog erger en de dierenarts maar laten komen voor een allergiespuit, en de vraag wat we nu moeten doen. Krijgen we de tip om defendog te gebruiken van Frontline (is normaal voor honden).
Dus ik heb gisteraaf de deken door een verdunning van het middel gehaald, en paard helemaal ingesprayd. Als het goed is gaat het nu zo'n 4 weken goed en hoeven we alleen de plekken waar ze erg veel zweet bij te spuiten. zoals het er gister uit zag is het veelbelovend, de vliegen die er op stal waren wilden wel op het lichaam landen, maar bleven er toch maar boven zweven. :D .

Even voor de duidelijkheid, dit waren volgens de DA geen Daasbulten, maar een superallergische reactie op gewone steekvliegen. (ze had het ook nog niet zo erg gezien, en noemde paard meteen al een wrattenzwijn :+ ) .
Aangezien bij ons geen enkele vliegenspray meer werkt, dacht ik, ik zal deze tip maar even doorgeven :)
Ik zit nu zelf dus nog in de probeerfase.
(wil je de doseringen weten voor de vliegenspray of de verdunning pb dan even).

even een paar foto's van mijn wrattenzwijntje op zondag, op maandag waren de bulten dus nog meer omhoog getrokken. (gelukkig lijkt het op de foto iets minder erg, anders schrik je je echt helemaal lam).
mijn gemuteerde/misvormde paardje. (normaal is haar huidje dus helemaal lekker strak)
Afbeelding

en nee het is geen dikbilkoe :)
Afbeelding

en bij de borst ook allerlei vervormingen.
http://pets.webshots.com/photo/28419002 ... 3261rpEhjE

Zijn er meer die er nu al zo'n last van hebben?
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-06-09 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Buiten de fotofora zijn max. 2 foto's toegestaan als afbeelding. De rest mag als link geplaatst worden.

Siets

Re: nieuwe oplossing tegen vliegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:34

Oh ik zou je verdunning heel graag willen weten! Als je me dat zou willen pb'en?

Wat een oplossing dan toch zeg. Dit ziet er echt zielig uit, kan ook niet prettig zijn. Hopen dat dit heel goed aan gaat slaan :). Die van mij is net geschoren, en nu ook erg gevoelig voor de insecten. Daarom zou het voor ons ook een uitkomst zijn!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:35

kzal t blaadje even inscannen, dat is het makkelijkst :) pb even je mail.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:44

wil je de doseringen weten voor de vliegenspray of de verdunning pb dan even

ik zou dit ook graag willen weten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:47

Oh, zo ziet mijn merrie er ook elk voorjaar uit, helemaal onder
de bulten, echt sneu om te zien vind ik altijd :o
Ook zij staat altijd onder een eczeemdeken tegen de vliegen, maar
ondanks de deken blijven er toch altijd wel een aantal flinke
bulten komen.....

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:34

Ziet er heftig uit!

Heb je met de dierenarts wel eens besproken om bijvoorbeeld Butox pour-on te gebruiken? Dat is een middel voor runderen en schapen wat je over de rug giet. De stof wordt opgenomen in het bloed en werkt 4 tot 7 weken geloof ik. Permethrin, de werkzame stof uit Defendog, is vergelijkbaar met de werkzame stof uit Butox. Het is een paar jaar geleden uit de handel genomen vanwege gevaren voor het milieu, toen was het ook voor paarden geregistreerd. Het is weer in gebruik genomen na de komst van blauwtong.

https://www.dierapotheker.nl/product/Ov ... string=971

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:42

Silfre schreef:
Ziet er heftig uit!

Heb je met de dierenarts wel eens besproken om bijvoorbeeld Butox pour-on te gebruiken? Dat is een middel voor runderen en schapen wat je over de rug giet. De stof wordt opgenomen in het bloed en werkt 4 tot 7 weken geloof ik. Permethrin, de werkzame stof uit Defendog, is vergelijkbaar met de werkzame stof uit Butox. Het is een paar jaar geleden uit de handel genomen vanwege gevaren voor het milieu, toen was het ook voor paarden geregistreerd. Het is weer in gebruik genomen na de komst van blauwtong.

https://www.dierapotheker.nl/product/Ov ... string=971

Permethrin is dat uit de handel geweest?
Dat zit toch ook in veerust?
De meningen over de gezondheid voor een dier zijn wel verdeeld bij het gebruik van Permethrin.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:46

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:58

Dan haal ik waarschijnlijk die 2 namen door elkaar.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 23:07

ik moet nu bij m'n eigen paard stoppen met dit spul. Heb vanavond weer de DA kunnen laten komen. paard werd helemaal knettergek van de jeuk. en blijkt nu netelroos te hebben (ook een soort allergische reactie, maar dat kan iets zijn van nu, maar ook iets wat ze al een hele tijd krijgt) maar voor het zekere nu maar stoppen met Defendog. Morgen gaan we bespreken wat we nu moeten doen.

Het andere paard wat het heeft gekregen, blijft nu al 2 dagen rustig, terwijl hij daarvoor de hele tijd rondjes bleef rennen. Dus daar werkt het nog zeer goed. :D

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:00

Getver, sterkte!

Zou een eczeemdeken geen oplossing kunnen zijn? Is nog steeds je hele paard niet bedekt, maar wel een groot gedeelte.

Kan de DA tzt een allergietest doen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:17

ze staat al met eczeemdeken op, maja die zijn vooral gericht op staart en manen, en wordt ze alsnog geprikt op de plaatsen waar de deken niet zit.

paard moet nu eerst weer rustig worden, dat alle stoffen die er de laatste paar dagen zijn ingespoten beetje gaan uitwerken, dan zien we wel weer verder.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:24

vervelend dat ze er een allergische reactie van krijgt!

Ik zou ook graag de verdunning willen weten, en evt. hoeveel dat kost? en hoelang je er mee kan? mijn shetlander zit ook onder de steekbulten merkte ik gister, en stampt/zwiept de hele dag met zijn staart terwijl de andere twee er geen last van lijken te hebben.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:47

Tjonge, weet je zeker dat deze bulten komen van de steekvliegen?
Mijn paard heeft deze allergische reactie namelijk ook weleens, maar dan van iets wat hij opeet (bepaald plantje).
Ik zou namelijk denken dat als deze buten komen van het bijten van een vlieg, dat het paard van buitenaf kapot zou moeten zijn. En deze buten lijken echt van binnenuit te komen :o .

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 06:45

Volgens DA komt het van de steekvliegen, maar het klopt wel een beetje, zij wordt heel erg geprikt op de plaatsen waar de deken niet zit, maar op de één of andere manier komen ze daarna overal. In het echt zag je heel goed verschil tussen de bulten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:12

ladypaard schreef:
Volgens DA komt het van de steekvliegen, maar het klopt wel een beetje, zij wordt heel erg geprikt op de plaatsen waar de deken niet zit, maar op de één of andere manier komen ze daarna overal. In het echt zag je heel goed verschil tussen de bulten.

Oke. Dat is namelijk wel belangrijk om te weten.
Succes met je nieuwe middel. Ik hoop voor je paard dat het geweldig werkt ;) !!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 07:12

gister is het weer misgegaan, weer een aanval van netelroos, dus nu mag ze helemaal niks meer hebben aan vliegensprays, poedertjes, zonlicht etc. heb de stal helemaal moeten sprayen, en daarna dichtmaken met een hor, gisteraaf geen vlieg meer gezien in stal, en de bulten trokken ineens weg :) zo kan het natuurlijk ook :D

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:24

Echt erg vervelend voor jou en je paard natuurlijk.
De bulten zijn echt heel erg.
Sucses verder met het bestrijden van de vliegen!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:28

wil je mij op pb'en?? mijn paard heeft die allergiespuit gekregen,omdat ie NOG erger onder de schijven zat als de jouwe...die van mij had gewoon een hele dikke opgezette kont met maar 1 plekje dat nog dun was,het was echt zo zielig om te zien,de da volgende dag gelijk gekomen, en nu heeft hij er geen last meer van,maar voor het geval dat wil ik het toch wedl erg graag weten.

dominiquevb1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:34

hoi

ik zou ook graag de doseringen willen weten .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:32

Bij os op stal hebben vorig jaar 2 paarden hier last van gehad. 1 had een compleet opgezette nek en hoofd. Mijn paard had alleen opgezette benen + kont.
Beiden hebben een corticosteriode spuit gehad en toen was het binnen een paar uur weg.

Ik ben erg benieuwd of we deze reactie dit jaar weer terug zien...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:40

mijn ervaring is dus nu dat het met het jaar erger wordt, en dit jaar dus als toppunt, paard is nu zo overgevoelig voor vliegen dat ze nu bijna elke dag een aanval van netelroos krijgt, die dan savonds weer wat wegtrekt. want natuurlijk kun je niet alle vliegen weren.
zoals ik al eerder zei, de eerste foto's lijken minder erg, maar ze was daar ook helemaal opgezet, nu die bulten wat weg zijn getrokken heeft ze over haar hele lichaam rare plekken en haar uitval, en bij haar oksel heeft ze zelfs een litteken van 5 cm zitten. Dus ik hoop voor haar dat het niet meer zo erg wordt.
hier een fotootje van woensdags 1e x netelroos, <a http://inlinethumb05.webshots.com/43588/2171998460100903261S600x600Q85.jpg
en t hoofd:
http://inlinethumb10.webshots.com/45321/2107737720100903261S600x600Q85.jpg
gelukkig trok het wel snel weg.
allleen omdat ze het nu zo vaak heeft blijven er een paar bulten staan.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 16-06-09 11:52, in het totaal 3 keer bewerkt

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:45

Jeetje wat erg, en dat zelfs met vliegendeken En dan moeten de dazen nog komen, hoe gaat ze daarop reageren?!?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:48

Ik vond het vorig jaar ook een apart verhaal. 2 paarden kort na elkaar die voorheen nooit dit soort klachten hadden gehad. (en ik heb mijn paard al 10 jaar) Ik begon me dus ook af te vragen of het iets anders (een ander beest) zou kunnen zijn.
Heb toen zelf wat foto's rond gestuurd maar kreeg daar ook alleen de reactie op: gevoelige reactie op (steek)vlieg.

De pest is dat zo'n spuit
1. troep is
2. onder doping valt en ik actief wedstrijden rij.

Er was trouwens een paar dagen later nog een 3e paard. Hierbij trok het wel in de loop van de dag vanzelf weer weg.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:56

@pol013
het verhaal gaat hier nu dat het een nieuw soort vlieg is uit frankrijk, en we hebben hier ineens van die krabbetjes (of ze het nu over dezelfde hebben, ben ik nog niet helemaal uit)

dierenarts zei dat die spuit vol hormonen zat. en ze dus liever niet teveel wilde geven, aangezien paard nu 1 grote en een wat kleinere heeft gehad, proberen we een derde spuit te omzeilen. maar gelukkig rij ik geen wedstrijden, want dan zit je echt met een probleem. hoop voor je dat t dit jaar niet weer terug komt.