van stal altijd naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frimowoba

van stal altijd naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:01

Hallo,

Ik ben voor mezelf naar een paard aan het kijken en voor m'n zoontjes naar een pony.Het liefst heb ik een paard en pony die het hele jaar door in de wei kunnen staan. Nu vraag ik me af als een paard/pony gewend is om in een stal te staan kan je er dan een buiten paard/pony van maken? En hoe zou ik dat aan moeten pakken?

Jenny21

Re: van stal altijd naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:03

Het ligt ook een beetje aan het soort paard/pony waar je aan het denken bent!
Zou je kiezen voor een koudbloed dan moet dat zeker kunnen! Maar kies je voor een volbloedje dan ben ik van mening dat je het allemaal wat subtieler moet aanpakken en zeker moet denken aan schuilmogelijkheden!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:06

Mijn paard stond op stal dat was omdat ik geen wei had waar hij 24/7 op kon,toen hij in een winter erg kreupel was(januarie) vond ik een wei waar hij op kon.Hij kreeg toen wel een deken om, maar tegenwoordig staat hij gewoon zonder deken.Hij is erg opgeknapt in de wei en staat geen dag meer binnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:15

Je moet altijd denken aan schuil mogenlijkheden. Je kan niet zomaar een stuk grond hebben, daar een paard op zetten en ervanuitgaan dat het goed is. Je paard moet altijd plek hebben om te schuilen.

Verder moet je het opbouwen. Juist koudbloeden zijn vaak heel gevoelig voor dingen als hoef en spierbevangenheid. Bouw het uit. De eerste week 2 uur per dag in gras op (en daarnaast nog een uur of 6 in de padock). Na een week maak je er 4 uur van, 6 uur enz enz enz. Als ze 8 uur per dag buiten staan kun je ze ook 's nachts buiten laten.

's Winters moet je er wel op letten dat ze altijd een plek hebben om droog te liggen (schuilstal), en om uit de blubber te staan.

Dekens zijn in principe niet nodig bij een gezond paard, of het nou koud-, warm- of volbloed is. Waar je wel op moet letten is dat je 's winters goed bijvoert met een goede ruwvoeder.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:25

Ik zou dan wel voor een Koudbloed kiezen, maar wel voor een afdak gaan zodat ze toch kunnen schuilen voor regen, zon etc.

Shaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:39

Volgens mij moet iedere gezonden pony of paard daar wel tegen kunnen mits ze kunnen schuilen.
Mijn nichtjes hadden welshpony's en die liepen altijd buiten konden ook altijd schuilen etc. Gewoon nu vanaf de zomer opbouwen en buiten laten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:47

Kijk je dan wel uit met hoefbevangenheid

miloujanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:29

frimowoba schreef:
Hallo,

Ik ben voor mezelf naar een paard aan het kijken en voor m'n zoontjes naar een pony.Het liefst heb ik een paard en pony die het hele jaar door in de wei kunnen staan. Nu vraag ik me af als een paard/pony gewend is om in een stal te staan kan je er dan een buiten paard/pony van maken? En hoe zou ik dat aan moeten pakken?

Natuurlijk kun je daar een buitenpaard van maken! Als je je paard gewoon 's winters een deken(tje) omdoet als hij een dunne vacht heeft, komt alles in orde. Heeft je paard een dikke vacht, dus eigenlijk een buitenvacht, kun je hem sowieso gewoon buiten zetten zonder deken en gaat hopelijk alles goed ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:32

frimowoba schreef:
Hallo,

ik vind het goed dat je hier vraagt om kennis en advies maar blijkbaar heb jij dus zelf nog niet genoeg kennis van paarden om er zelf een te onderhouden

die acties van de dierenbescherming over paarden zijn er niet voor niks
teveel mensen kopen een paard terwijl ze er niet genoeg verstand, kennis van hebben met als gevolg onopzettelijke verwaarlozing enz
ik zou als ik jouw was eerst eens wat meer ervaring opdoen en dan pas over paar jaar gaan kijken voor een paard

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:33

hier een nrpser staat 24/7 buiten wel schuilstal samen met 2 shets

heb dr vanaf het voorjaar op het land gehad en mennn ze had een wintervacht

ik heb gekozen oor weidegang omdat ze dan toch het meeste natuurlijk leven ze kan grazen rennen doen wat ze wil en met rijden swinters heel goed droogstappen dus niet nat in de wei zetten want dan heb je zo een ziek paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:46

tamaramt schreef:
frimowoba schreef:
Hallo,

ik vind het goed dat je hier vraagt om kennis en advies maar blijkbaar heb jij dus zelf nog niet genoeg kennis van paarden om er zelf een te onderhouden

teveel mensen kopen een paard terwijl ze er niet genoeg verstand, kennis van hebben met als gevolg onopzettelijke verwaarlozing enz
ik zou als ik jouw was eerst eens wat meer ervaring opdoen en dan pas over paar jaar gaan kijken voor een paard

Hier ben ik het ook mee eens.
Niet zozeer de verwaarlozing, maar wel de fouten die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier.
Het aanschaffen van een geschikt paard en een geschikte pony is moeilijk. Het dier zal in de meeste gevallen veranderen bij een nieuwe eigenaar. Zeker wanneer de eigenaar wat minder ervaren is, kunnen paarden onzeker worden. Onderschat het aub niet.
Als ik al zie wat er al mis gaat bij veel mensen met hun eerste eigen paard op een pensionstal, wens ik dat niemand toe en zeker niet zonder directe hulp van stalgenoten.

Als antwoordt op je vraag, moet het paard wennen aan het gras.
Wanneer de paarden swinters op stal staan, zullen de betere eigenaren de paarden in het voorjaar langzaam opbouwend op het land zetten.

frimowoba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:30

tamaramt schreef:
frimowoba schreef:
Hallo,

Goed dat je het opmerkt. Ik heb inderaad geen enkele ervaring. Daarom wil een plek waar ik geholpen wordt met alles er omheen. Alleen zal ik het nog niet kunnen. Ook ga ik nog een curcus volgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:58

frimowoba schreef:
Goed dat je het opmerkt. Ik heb inderaad geen enkele ervaring. Daarom wil een plek waar ik geholpen wordt met alles er omheen. Alleen zal ik het nog niet kunnen. Ook ga ik nog een curcus volgen.

Volgens mij kun je na een curcus echt niet zoveel meer.
Ik raad je aan om eens een poosje mee te lopen op een grote stal.
Leren hoe paarden reageren. veel kijken naar paardenmensen en veel kijken naar paarden op de wei onder elkaar.
Ook stallen uitmesten als de paarden erin staan kan heel leerzaam zijn.Want dan moet je met je lichaamstaal en een beetje je stem, de verschillende paarden sturen, zodat jij makkelijk en veilig kunt mesten.