wanneer beste scheren en lichtbruine haren in zwarte vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

wanneer beste scheren en lichtbruine haren in zwarte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 18:26

ik heb in april heb mijn paard gedeeltelijk geschoren. mijn paard is zwart en krijgt nu op geschoren deel steeds meer lichtbruine haartjes (vlekken). is dat nog oude wintervacht, want hij heeft ook al op veel delen mooie zwart glanzend haar.

wanneer kun je het beste scheren, zodat de vacht in tact blijft?.

en moet ik het even afwachten, of kan ik gerust nogmaals scheren zodat het mooier wordt?, want nu ben ik niet echt tevreden over het resultaat. het ziet er erg vlekkerig uit zo en hij lijkt wel steeds bruiner te worden (heel lichtbruin).

_San87_

Re: wanneer beste scheren en lichtbruine haren in zwarte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:00

Waarom heb je je paard in april geschoren? Ze zijn dan al bezig met het aanmaken van de zomervacht, dus een grote kans dat je de vacht nu aardig vernaggelt hebt.

Scheren doe je in de wintermaanden, wanneer de volledige vacht is aangemaakt. Wat ik nu zou doen, is het dier weer helemaal kaalscheren, zodat je in iedergeval een effen kleur hebt. En dan wachten tot de nieuwe vacht weer mooi is aangegroeid.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:13

bedankt voor je reactie. niet zo handig van mij dus ;-) ik dacht er goed aan te doen om te wachten tot het iets warmer was, omdat ik de geschoren buik niet kan bedekken en mijn paard 24 uur per dag buiten staat.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:31

het kan ook door de zon komen ik heb ook zwarte paarden en die staan ook in de zomer 24/7 buiten en worden ook bruin

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:39

die van mij ook (kastanjebruin), maar dit is heel ongelijk en echt lichtbruin. daardoor is mijn paard heel vlekkerig. gelukkig dat ik hem niet geheel geschoren heb.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:00

Nou dat vlekkerige komt zeker weten omdat je hem pas in April geschoren hebt. Je paard begint in het voorjaar al met het maken van zijn ondervacht. Als je de wintervacht erafscheert scheer je die zomervacht mee waardoor deze zich niet meer goed kan ontwikkelen. Je moet het scheren van een paard echt zien als het vervangen van zijn wintervacht door een winterdeken. Dat zijn buik daarbij bloot is maakt echt niet uit, ik heb nog nooit een paard gezien wat er ziek van is geworden. :)

Voor nu zou ik je paard absoluut niet meer scheren maar gewoon de natuur zijn werk laten doen: Als hij gewoon goed gezond is verder gaat zijn vacht weer herstellen en komt hij straks mooi weer in zijn wintervacht. Als je hem dan uiterlijk rond december/januari weer scheert dan heeft de zomervacht genoeg tijd om zich te ontwikkelen tot een glad vachtje. :)

Niet over inzitten dat je het in April deed hoor, je deed het met goede bedoelingen en iedereen maakt wel eens een foutje! :)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:07

Dat vlekkerige zou ik niet weten scheer mijn paarden nooit. ben ze altijd aan het borstelen :Z

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 22:53

WildChild schreef:
Nou dat vlekkerige komt zeker weten omdat je hem pas in April geschoren hebt. Je paard begint in het voorjaar al met het maken van zijn ondervacht. Als je de wintervacht erafscheert scheer je die zomervacht mee waardoor deze zich niet meer goed kan ontwikkelen. Je moet het scheren van een paard echt zien als het vervangen van zijn wintervacht door een winterdeken. Dat zijn buik daarbij bloot is maakt echt niet uit, ik heb nog nooit een paard gezien wat er ziek van is geworden. :)

Voor nu zou ik je paard absoluut niet meer scheren maar gewoon de natuur zijn werk laten doen: Als hij gewoon goed gezond is verder gaat zijn vacht weer herstellen en komt hij straks mooi weer in zijn wintervacht. Als je hem dan uiterlijk rond december/januari weer scheert dan heeft de zomervacht genoeg tijd om zich te ontwikkelen tot een glad vachtje. :)

Niet over inzitten dat je het in April deed hoor, je deed het met goede bedoelingen en iedereen maakt wel eens een foutje! :)

Bedankt voor je reactie. Op enkele plaatsen wordt het al mooi glad en donkerder. Het zal zich dan wel weer herstellen, en volgende keer doe ik het anders inderdaad!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:29

Ik zou hem ook niet meer scheren. Gewoon afwachten. Zou zowizo na december al niet meer scheren.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 23:20

ik had toch nog hetzelfde deel geschoren en het ziet er nu weer netjes zwart en glanzend uit :-)