Zeer dikke zomervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zeer dikke zomervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:32

Mijn paard heb ik begin januari voor het laatst geschoren.
Is op een gegeven moment evengoed netjes aan haar zomervacht begonnen en raakte haar wintervacht kwijt. Echter kwam er een zeer dikke zomervacht voor in de plaats.
Deze lijkt ook te blijven zitten. Er laten tijdens het borstelen maar enkele lange haren los. Hierdoor zweet ze erg snel en veel. Echter lijkt ze er totaal geen last van te hebben.
Voor de rest glimt ze als een spiegeltje. Ze krijgt al lijnzaadolie door haar voer heen. Ze geeft absoluut geen ongezonde indruk. Is ook erg fris en attent tijdens het rijden.

Verdere info,

Merrie, KWPN, 17 jaar, heeft altijd wel een normale zomervacht gehad ook na het scheren, staat overdag buiten, snachts binnen, krijgt veel ruwvoer, 2 schep krachtvoer, heeft momenteel al enige tijd geen deken meer op.
Meer info kan ik altijd geven natuurlijk mits noodzakelijk of van belang :D

Herkent iemand dit?
En weet iemand misschien hoe het komt en of het noodzakelijk is om er iets aan te doen?

Nathalie84

Re: Zeer dikke zomervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:26

mijn ruin heb ik vorig jaar gekocht in mei, in februari is hij toen geschoren omdat hij zadelmak werd gemaakt. De hele zomer heeft hij zo'n dikke korte prutvracht gehad, dit jaar is hij helemaal niet geschoren en zit hij nu in een super mooi dun vachtje. Misschien kun je het koppelen aan het laat scheren? Wat bij mijn oude ruin heeft geholpen bij het verharen, kuurtje opkikker van de paardendrogist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:39

Scheer haar al jaren en heb dit eigenlijk nog niet eerder gehad.
Kuurtje is idd geen slecht idee. Kwaad kan het zeker niet.
Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:55

Het lijkt er nu toch op dat ze weer in de rui raakt.
Gisteren raakte ze aardig wat haren kwijt tijdens het borstelen.
Hoop dat het doorzet maar wacht het nog even rustig af.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:25

ik heb vroeger geleerd dat het niet verstandig is om een paard nog te scheren na de zonnewende (21 december). vanaf dat moment start de ommekeer dat de dagen weer langer worden. (ik weet het, wij merken dat nog niet direct). Dieren reageren hier op door te starten met de aanmaak van hun zomervacht. wanneer je na 21 - 12 je paard scheert, raakt het zomer-winterritme in de war. ook kan het gebruik van dekens dit ritme helpen verstoren. het is wel eens moeilijk, maar probeer een paard zoveel mogelijk paard te laten zijn.

untouched

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:16

anders probeer je een vitaminekuur? :)
kan ook nog wel eens helpen!