Vorig jaar heb ik een topic aangemaakt over zomereczeem bij Flint. Ik ben bang dat het toch werkelijk zo is. Hij rolt veel en vooral in de avondschemering lijkt hij erg jolig en rent en bokt, maar volgens mij is dit meer van de jeuk dan van plezier. Schuren doet hij niet zo veel, ook al heeft hij wel een hek. Plekjes heeft hij ook niet. De DA komt, omdat ik toch wil laten testen op knutten. Verder moet ik dus ook maar aan de dekens. Maar aangezien ik wel een lees dat niet alle reguliere dekens passen op de tinker, oa ivm de nek, is mijn vraag of de reguliere eczeemdeken wel goed passen op de tinker. Ik ga niet beginnen met de duurste dekens, omdat ik niet weet hoe hij of zijn weidegenoten reageren op dekens. Flint heeft nog nooit een deken op gehad en ik wil eerst eens zien hoe en hoelang hij met de deken doet. Wie kan mij een deken aanraden?
goedkoop en wel passend (gok ik) zou de pagony zijn. de everline ook, maar mijn ervaring is dat de pagony net wat langer heel blijft... als de deken bevalt kun je kiezen om daarna een (dure) boett te nemen (die schijnen wat scheurvaster te zijn). ik blijf bij de pagony achtige dekens... dan maar snel kapot. maar de andere krijgt die van mij vast ook snel stuk...
de sweet itch hoody en de namaak daarvan heb ik ook gehad, maar past niet om een dikke nek...
Mijn Boett van toen nog 180 euro was ook zo stuk, dus ik zou inderdaad voor een goedkopere variant van de Pagony gaan. Heb ook een tijd een weather beeta gehad, geen echte eczeemdeken, maar voldeed voor die van mij prima. Wel met hals, staart en buikflap dus. In de aanbieding gekocht voor 35 euro Die bleef wel lang goed btw!
hermes
Geplaatst: 04-05-09 10:56
Ik zou ook voor een Pagony gaan, goede kwaliteit/prijs verhouding.
Mike heeft vorig jaar ook voor het eerst een eczeemdeken opgekregen nadat hij gecastreerd was (ergens in mei vorig jaar). Dat ging prima (de deken opdoen ) terwijl hij toch behoorlijk argwanend kan zijn met nieuwe dingen. De Pagony vertoont helaas nu wel aardig wat scheuren maar Mike is ook een behoorlijke sloper en dat was bij een Boett waarschijnlijk niet anders geweest.
Ik heb vorig jaar ook een Boett gehad maar die beviel Mike en mij helemaal niet, dikke stof en hij kreeg van het stuk tussen zijn voorbenen schuurplekken (van de Pagony niet).
Ik heb nu als basisdeken van Horze (http://horze.nl/product_info.php?products_id=24812&n=M1) met hoofdstuk (die hij overigens nog niet heeft opgehad). Voor Mike een fijne kleur omdat het toch minder warm is in de zon. Hier zit een lekkere lange hals op alleen zitten de stukken waar het buikgedeelte doorheen moeten zitten (op de rug) voor Mike wat te ver naar voren zodat het buikstuk ook naar voren schuift; dat moet ik eigenlijk nog even aanpassen. Ik heb bij deze deken de grootste maat en dat gaat prima (Mike is een stevige jongen )
Ik weet niet of het inmiddels anders is maar mijn dierenarts gaf vorig jaar aan dat de test voor zomereczeem niet betrouwbaar zijn maar een algeheel bloedonderzoek kan nooit kwaad om te kijken wat er verder nog aan de hand kan zijn. Voor Mike zou dat ook goed zijn, ware het niet dat hij panisch is voor dierenartsen en spuiten e.d.
De symptomen die jij beschrijft komen mij overigens heel bekend voor, Mike wordt een soort van hysterisch als hij 's avonds in de wei loopt en er zijn veel knutten, dat uit zich in paniekerig, jeukerig gedrag (schuren aan andere paarden, hekken, rollen, met de achterbenen onder zijn buik slaan, met zijn hoofd schudden etc etc...); dus ik zet hem dan op stal als het erg is (maar ook daar is meneer niet echt van gediend )
mijn haflinger is een vrij stevige dame, en ik heb de everline van Kerckhaert gekocht. Deze stof is de oude stof van de vorige Boettdekens dus ik heb me er maar aan gewaagd. Ik weet niet hoe jouw tinker eruitziet qua postuur, maar zo ziet mijn haf eruit met haar deken:
de deken heeft me €99.50 gekost en ik hoop echt dat deze het uithoudt!
grrr
Geplaatst: 04-05-09 11:57
Hier ook mijn (bijna) driejarige tinker dit jaar voor het eerst een eczeemdeken opgedaan. Ik had met 2 andere merken problemen met de hals, maar nu heb ik de deken van Meulenkamp, en dat zit super!
repede
Geplaatst: 04-05-09 14:09
mijn tinker heeft een pagony
heel tevreden ben ik erover.... 1 minpun": hij zakt af vanaf achter de oren..( niet ver maar hij zakt wel)
stalnijmegen
pagony's gaan hier maar een seizoen mee. heb vorig jaar eentje uit DL laten komen (140 euro opassende kap erbij van 40) zal even het merk zoken, ze heeft hem nu om. maar die deken heb ik nog geneen keer recht hoeven trekken. van die 3 kapote pagony;s heb ik weer een hele gemaakt voor als ik de andere wil wassen.. heb er nu ook eentje voor nood aangeschaft van equitem.. maaar ben niet blij met de ligging
stalnijmegen
Waarom moet dit naar seizoensvragen? Dit is toch een vraag die tinkereigenaren (ivm de dikke nek en kortere rug)weten en niet kwpn eigenaren? Bij sv krijg je toch veel minder respons? Dit is toch een rasspecifieke vraag?
Die van pagony, is ook niet zo duur, ken zelfs een fries van 1.72 die er ook mee rond loopt en dat is ook een grof paard dus neem aan dat er voor je tinker ook wel zoiets moet zijn. Gewoon eens uitproberen/passen!
lucca
Geplaatst: 13-05-09 21:25
Ik heb de Rambo Sweet Itch Hoody op mijn tinker liggen, past perfect, fijne deken. Super tevreden. Helaas heb ik mijn merrie niet meer dus de deken is eventueel te koop. In zeer goede staat. Groetjes Anita
Anoniem
Geplaatst: 14-05-09 15:09
Mijn tinker is ongeveer 1.54 groot en heeft een behoorlijke nek en een dikke kont. Een echte cob. Lucca, wat voor type tinker was jouw merrie? En wat is de eventuele vraagprijs van jouw deken?
Sodeletuut
Geplaatst: 14-05-09 15:11
Ik vind die nek niet heel groot lijken op de foto, toch..? Kan ook vertekenen.
Ik kan je iig de rambo sweet itch hoody van harte aanraden. Mijn paard heeft een gemiddelde nek denk ik, maar het halsdeel zit haar erg ruim.. Dus een wat dikkere net zal ook geen probleem zijn. Ik ken overigens ook mensen met oa. friezen en haflingers met deze dekens, wil ook prima.
Hij is behoorlijk. De nek is ook vrij kort in verhouding met bijvoorbeeld warmbloedige paarden. Ik heb een halster van Anky, maat full, die is te klein Ik denk dat de foto iets vertekent, zal eens een ander opkrabbelen.
stalnijmegen