rare vliegjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

rare vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:59

Een paar dagen geleden merkte ik allemaal geelachtige korstjes op bij mijn shetlander. Ik kan ze er gewoon uit de vacht halen, die korstjes of wat het ook zijn laten gewoon los. Om die korstjes heen kan ik de haren er echt met hele plukken vanaf halen. Daar heeft hij dan gewoon een zomervacht onder maar er blijven wel kleine wondjes zitten. Ik vroeg me echt af wat dit was en de DA gaan we er zeker bijhalen.
Maar daarstrax toen ik de pony's ging voeren zag ik opeens kleine vliegjes op zijn rug zitten. Ik dacht 'huh wat een rare vliegjes en wat doen die daar op zijn rug?' . Toen begon ik me af te vragen of het normaal was dat er kleine vliegjes tussen zijn vacht doorliepen maar volgens mij is dat toch niet helemaal normaal toch? Het eerste wat ik ook dacht was: hebben die beestjes wat te maken met al die korstjes of wat het dan ook zijn?? Mijn shet heeft iig gigantische jeuk, vooral bij zijn borst staat hij best wel vaak flink te schuren. Daar heeft hij dus ook van die korstjes.

En nu ik, daarstraks mijn shet flink gepoetst en me nog niet kunnen douchen. En een jeuk dat ik heb. Kan komen door de losse kleine haren die mss nog op me zitten maar ik zag daarnet zo'n raar klein vliegje op me lopen. Hetzelfde soort als wat ik bij mijn shet op zijn rug zag. En aangezien ze bij mij ook nogal kriebelen vraag ik me al helemala af of het door die rare vliegjes komt.

Nu wil ik graag van jullie weten of jullie paarden er ook last van hebben. En of jullie ook kleine vliegjes hebben gezien die er maar raar uitzagen. Oke dit klinkt allemaal maar een beetje raar en vaag maar ik hoop dat jullie me ene beetje kunnen helpen :)

Lien2

Re: rare vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:42

Bedoel je niet gewoon poedersuiker? Dit zijn kleine grijze mugjes die voornamelijk bij zonsopgang en ondergang actief zijn. Bij paarden die daar gevoelig voor zijn veroorzaken ze zomerexceem. Dat kan die korstjes verklaren (maar ik ben geen zomerexceem expert, gelukkig). Het kan zijn dat jij ook gestoken bent en vandaar die jeukt hebt gekregen.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:44

haha bokt is weer lekker bezig :P wat moet er staan in plaats van poedersuiker?
Het zijn geen kleine grijze mugjes, ze zijn echt pikzwart en ze hebben een beetje een gek lichaam. Ik weet niet of ze nog bij hem zitten, dat moet ik dalijk eens gaan bekijken. Maar ik vraag me echt af wat voor ene beestjes dat zijn want die heb ik nog nooit gezien :?
Tarzan heeft ook nog nooit zomerexceem gehad trouwens.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:59

Haha, zie het nu ook, er stond k n u t t e n. Niks spannends aan! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:32

denk dat je je pony moet behandelen met een middel tegen luis..
die geelachtige dingetje zijn vast de eitjes en die vliegjes zijn vast luizen.

even bij je veearts vragen voor een middeltje,dan is hij zo van de jeuk af

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:06

Die beestje zijn geen luizen. Mijn pony heeft al eens luis gehad maar dit is geen luis.
Het zijn ook echt vliegjes, ze vliegen namenlijk :+ en luizen vliegen niet.
Maar de DA komt er toch naar kijken ,maar ik vind t maar rare beestjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:17

ben benieuwd,laat je het hier dan nog wel even weten wat het was?

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:44

jup zal ik doen :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:35

Onze paarden hadden dat ook! Een goede vliegenspray helpt ook wel!

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:09

oei oei ik zag daarstrax een beetje geelachtig kleine beetsje bij mijn mini. Zijn dat luizen? Die DA word echt snel gebeld, maar mijn ouders doen een beetje moeilijk en dat gaat dan niet zo snel bij hun. Stel het zijn luizen hoe duur is het dan om ze daartegen te behandelen? Als iemand me kan vertellen hoe duur het ong. is zou dat wel fijn zijn, dan weet ik namenlijk waar ik me op moet voorbereiden :).

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:31

Nou vandaag is de DA geweest en ze hadden idd luizen :j .
Die zwarte vliegjes heb ik niet meer gezien :? maarja...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:26

dat dacht ik al.,.dus nu moet je met speciaal spul behandelen?
wat heb je gekregen?

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:46

Je had idd gelijk :j Alleen waren die zwarte beestjes niet de luizen :P die ontdekte ik pas later.
*ff spieken* We hebben sebacil gekregen om ze mee te wassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:27

sebacil werkt wel heel goed :j
die vliegjes is inderdaasd wel apart zeg, nou ja gelukkig zijn die nu weg