Deken discussie ( regen deken )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Deken discussie ( regen deken )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:59

ik kom in elk topic op bokt wat over dekens gaat wel tegen dat mensen hun paard buiten zetten in een ongevoerde regendeken ?

wat is hiervan de toevoegende waarde en hoe denken jullie er over je paard alleen met ongevoerd regendek buiten te zetten in de plensende regen ?

uiteraard heb ik hier ook een mening over.
ik vindt het namelijk geen toevoegende waarde hebben en leg dit ook even uit;

Een paard heeft een vacht dat met kou regen etc gaat uitzetten om zich warm te houden ( ja ook paarden met een dun zomervelletje )
wanneer wij mensen een ongevoerde regendeken om doen kan het paard zijn vacht niet meer uitzetten en verliest daarmee zijn isolatie.
dus wordt een regendeken alleen maar kouder dan je je paard ermee helpt.

dus stel.. jij hebt een kort shirtje aan,, en het begint in ene keihard te gieten en je hebt toevallig je regenjas bij je.
ik kan je vertellen MET regenjas heb jij het veel kouder dan zonder, het gaat plakken en wordt koud.

hoe denken jullie hier nou over ?

Tivara

Re: Deken discussie ( regen deken )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:00

En bij een geschoren paard? Denk je er dan hetzelfde over? :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:02

ja bij een geschoren paard komt dit juist van pas die heeft geen haar om uit te zetten dus doe je geen ongevoerd regendekkie op maar zorg je dat er minstens een fleece laagje tussen zit :)

heb zelf ook een nood gedwongen geschoren shetje staan maar die stond echt te rillen van de kou als ik er niet even een dekentje tussen deed :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:05

Hmm, ik heb er zo dus eigenlijk nooit over nagedacht. Ga mijn zaagsel toch nog even schudden ;)

Leuke naam heeft je pony ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:07

haha jaah moest er ook gelijk aan denken naamgenootjes :o
t is zeker iets om over na te denken of minstens even uit te proberen op jezelf :P ik geef toe ik heb in mijn eigenpaarden begin ook mn paard buiten gezet met alleen een ongevoerd dek tot dat iemand mij dit vertelde :j

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:38

Ongevoerde deken heeft alleen maar nut als je wilt dat je paard droog blijft, warm krijgen ze het er niet van.
Dan moet je er eentje nemen met fleece maar vaak zijn die dan net weer te warm.
Mijn paard staat al weer weken zonder deken

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:00

Die van mij krijgt als het bijna heel de dag regent een regendeken op. Ze heeft een enorme hekel aan regen en als ze zonder deken staat dan wordt ze echt boos en wil het land niet in. Met deken dan vind ze het helemaal niet erg.
Een paard bij mij op stal krijgt het vaak ontzettend koud als ze heel de dag in de regen staat. Die krijgt dan ook een regendeken op.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:11

maar het is de discussie over een ongevoerd regendek :)
mijn paard heeft ook welleens een regendek op maar met een dun dekkie der tussen :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:15

Ik heb het ook over ongevoerde regendekens. Ze krijgen het anders te warm als het een gevoerde deken is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:21

In het voorjaar en najaar krijgt mijn paard een ongevoerde deken op. Als ze dan de wei in gaat en het gaat regenen, wordt ze niet zo koud. Zoals nu staat ze al een paar weken zonder deken en als het nu gaat regenen heeft ze gewoon pech. Als het heel erg plenst gaan de paarden ook niet naar buiten, blijven ze lekker op stal. Het is niet zo dat als het regent ik haar de deken op doe en dan lekker de wei in stuur. Maar dat geldt voor het hele jaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:39

Mijn merrie staat als ze lang nat is echt te bibberen en te trillen met samengeknepen staart. Heb haar al een keer ziek gehad en daardoor heeft ze gevoelige luchtwegen gekregen, dus wil voorkomen dat ze weer verkouden wordt.

Deze merrie krijgt dus bij regen een regendeken op. In de winter gevoerd, in de zomer ongevoerd. Als dat straks ook nog te warm is, met last van muggen, dan een vliegendeken met waterdicht onderdekentje.

Je kunt zeggen dat de paarden het koud krijgen onder een ongevoerde regendeken, maar mijn ervaring is dat het toch echt warmer is.

Je verlies namelijk lichaamswarmte door verdamping. Om zichzelf droog te maken, moet er warmte naar de huid, daardoor verdampt het water en koelt de huid weer af.
De regendeken voorkomt dat de vacht nat wordt, dus hoeft het lijf het ook niet te laten verdampen en spaart het warmteverlies en energieverlies uit.

Een andere manier waarop een paard warmte verliest is door wind, of tocht. Als het waait, vooral met koelere wind, dan verstoort dat het isolerende luchtlaagje dat om je heen zit (lichaamswarmte) die lichaamswarme lucht wordt dan ververst door koele lucht die weer warmte (en vocht) van je lichaam over kan nemen waardoor je afkoelt. Dit voel je goed bij je zelf met (winddichte) ademde en niet ademende kleding bij mooi weer. Bij niet ademde regenkleding kan het lichaamsvocht niet goed afgevoerd worden waardoor je condensvorming krijgt in je regenjas en je binnen je jas soms nog natter bent dan je jas van buiten... Terwijl je met ademende kleding en een briesje het minder warm voelt en je zweet heel snel weer verdampt en je huid koeler en droger blijft.

Dat merk je ook bij je paard als de ongevoerde regendeken niet goed genoeg ademt en/of te warm is voor het weer. Dan gaan ze zweten onder de deken en/of de deken wordt klam en nat van binnen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het paard verliest dus warmte en energie door wind en water en moet die energie weer binnen zien te compenseren. Daarom eten paarden zoveel meer als ze het koud hebben. Kunnen ze niet genoeg warmte opwekken vanuit het verteren van eten, dan moeten ze gaan bibberen of actiever bewegen om warm te blijven. Je paard heeft het dan dus al koud.

Toen ik mijn merrie dus zag bibberen terwijl ze nat in de wei stond, heb ik gezorgd dat ze niet zo af kon koelen (regendeken er op) en omdat het niet snel beter werd heb ik er vervolgens nog een wollen zweetdeken onder gelegd zodat ze sneller warm zou zijn, en sneller op zou drogen onder de regendeken. Na een uurtje was ze weer vrijwel droog, stond ze weer ontspannen met haar staart en bibberde niet meer en heeft het nadat ik de wollen deken eronder weg had gehaald ook niet meer koud gekregen onder alleen de regendeken. Ondanks dat het de hele dag regende.

Ik ben het dus niet met je eens en heb ik de praktijk gezien hoe het werkt. Met gewoon droog weer en koudere temperaturen kan mijn merrie zich beter warmhouden, dan met regen. Dan zet ze haar haren overeind om te compenseren. Met een natte vacht wil dat niet.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:57

Met regenachtige dagen gaat mijn merrie altijd met een ongevoerde regendeken de wei op. Na een vervelende rusblessure jaren terug slaat de kou nog steeds op haar rugspieren wanneer het regent. Met deken heeft zij nergens last van. Ik kan me dus niet vinden in jouw verhaal, althans, mijn merrie geeft een ander idee ;)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:30

Mijn 31 jarige pony heeft dindag de gehele dag in de regen getaan met een regendeken. (deken leg ik op voor dr spieren)
Ze was gewoon droog en voelde niet koud aan.

Ik heb een WB landa, ideaal!!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:39

Een (ongevoerde) regendeken gebruik ik meer voor mezelf dan voor mijn pony. Als ik weet dat het rotweer wordt en ik die dag wel iets met hem wil doen dan gooi ik er een regendeken op, zo blijft hij droog en schoon en hoef ik geen tuig op zijn natte vieze vacht te leggen.
Of in de winter als het vies weer is en hij staat in de paddock, dan kan hij daarna gewoon weer droog en schoon terug op stal.

Als ik niet van plan ben hem aan het werk te zetten dan gaat hij gewoon zonder regenjas het rotweer in, gaat hij niet dood van :P .

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:57

Ik vind regendekens totale onzin. Paardje droogt wel weer op. ^^

Behalve bij geschoren paarden uiteraard, daar kan ik me dan nog het nut van voorstellen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:15

Ik ben het met je eens dat in principe, let op in principe, kan een paard makkelijk zonder ongevoerde regendeken staan.

De mijne zette ik soms wel met regendeken, puur uit eigen gemak, omdat ik geen tijd heb om uren te wachten tot mn paard droog is om te gaan rijden.
En nee ik rijdt niet op een nat paard.

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:23

Ik heb een bucas sunshower voor de regenachtige zomerdagen. Hij blijft dan toch lekker droog, mij lijkt dat voor hem prettiger. Voor mij is het ook prettiger, hij blijft schoner en hij is niet nat als ik wil gaan rijden!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:29

Ik vind het juist heel fijn, zo'n ongevoerde regendeken! Heb er een tijdje geleden eentje voor mijn haf gekocht en ik vind het echt een uitkomst hoor :)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:34

Ik gebruik alleen een regendeken vroeg in het voorjaar. Als mijn paard net onder de dekens vandaan is en het regent de hele dag.
Ik merk bij haar dan wel degelijk verschil, met ongevoerde regendeken staat ze niet te bibberen zonder wel. Dus ik gebruik dan een regendeken.

Nu staat ze alweer een tijdje zonder dekens en gebruik ik ook geen regendeken meer. Gaat prima, ze kan schuilen als ze dat wil.

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:39

Ik heb het met regenjas aan toch echt minder koud dan in m'n blootje.