wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:10

Ik heb een (verzorg)pony van 18 jaar. Ze is nog super fit, en ik geef haar dus ook nog zo'n 5 dagen beweging per week.

Alleen nu heeft ze nog steeds haar wintervacht! Ze verhaart wel (heel erg zelfs), maar haar vacht is nog best dik! Nu is het in de zomer een buitenpony, en wil ik haar niet teveel en uitgebreid poetsen. Ik poets haar alleen even snel voor het rijden. En 1 keer in de 2 weken een echte uitgebreide poetsbeurt.
Maar nu is het allemaal zo warm, en heeft zij nog bijna haar hele wintervacht. (Uiteraard is hij wel een stuk dunner geworden, want in de winter staat ze zonder dekens, overdag de hele dag buiten, dus haar vacht was echt gigantisch dik)

Dus nu mijn vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat die wintervacht zo snel mogelijk weg is? Ik vind het zo zielig met dat warme weer :+
Mijn vriendin zei namelijk dat haar paarden 2 maanden geleden al in de zomervaht stonden :Y)

MissBurberry

Re: wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:35

of scheren of even een goede uitgebreide poetsbeurt geven, echt flink rossen (niet te hard dan maar gewoon uitgebreid)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:58

lijnzaad geven helpt ook bij het verharen en goed de roskam eroverheen.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:01

onze paarden zijn ook buiten paarden,maar wij rossen ze wel elke dag,elke dag een tapijt van haren op de grond.Ze vinden het zalig om lekker geborsteld te worden en we helpen hun met het verharen,lijnzaad (gekookt) krijgen ze ook.
groetjes...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:55

lijnzaad is misschien een optie, en dan idd maar eens flink de roskam erdoor :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:59

Roskam of zweetmes erover!
Maar iig iets met karteltjes eraan, daar trek je de haren het makkelijkst weg.. verder kan je iets van olie toevoegen, of gekookt lijnzaad..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:01

Lijnzaad door het eten kan idd helpen. Misschien een vitaminespuit? Dat heeft ook bij mijn oude pony geholpen. :)

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:38

ik zou er eigenlijk niets aan doen. de natuur regelt dat zelf, als het lang warm is, gaat de vacht er vanzelf af, maar niet gelijk na de eerste mooie lentedag want wie weet wat het weer daarna gaat doen. het is als het ware een voorzorgsmaatregel dat het wat langer duurt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:48

vandaag was ze idd toch weer een stuk vacht kwijt! Het gaat iets langzamer, maar wel 'mooi'. Dus het is niet zo dat ze op sommige delen al kaal is, en op andere delen nog haar heeft. Alles verhaard even snel en gaat tegelijk :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:51

Volgend jaar kun je dan het beste vanaf de winter al twee keer per dag een klein scheutje lijnzaadolie over het voer doen. Dat scheelt best veel met verharen merk ik bij die van mij. Maar je moet er op tijd mee beginnen want het heeft wat tijd nodig om goed in het lichaam te worden opgenomen.
En ik vind zelf die puimsteen blokjes altijd erg fijn. Daarmee trek je de haren die 'bijna' los zitten ook uit :)

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:08

en dan je paard in de kou laten staan omdat zijn vacht niet fatsoenlijk groeit? die vacht wordt niet voor niets zo dik ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:49

Je bedoelt door de lijnzaadolie?? Lijnzaadolie zorgt er juist voor dat de vacht gezonder wordt en sneller groeit en ook sneller vernieuwd.. niet dat ie langzamer groeit :))

kb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:37

ik had eerst ook een verzorgpony met het hele jaar door een wintervacht. bij dat paard kwam het door de leeftijd, omdat hij al 32 was. dat kan bij jou ook het geval zijn. tegen die wintervacht was niet zoveel te doen, alleen goed borstelen zodat hij veel haar verliest. ookal is ze nog heel fit, 18 is ook al best een aardige leeftijd. dus misschien komt het daardoor. ;)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:53

Die van mij heeft ook nog steeds haar wintervacht. Ze is sinds 1,5 week nu wel aan het verharen :-)

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:37

Je pony is 18 jaar begreep ik..
Als paarden ouder worden verliezen ze hun vacht ook minder snel in het voojaar en de zomer.
Ik weet niet of hij dit vorrig jaar ook al zo erg had?
De pony staat in de winter dus ook vaak buiten. Paarden die in de winter veel binnen staan maken ook een mindere dikke wintervacht aan waardoor ze ook minder haren hoeven te verliezen. Voor de rest is de pony gezond, als ze namelijk niet goed in hun vel zitten raken ze ook minder snel hun vacht kwijt.
Als hij wel gewoon gezond is heeft het na mij mening, denk ik gewoon wat meer tijd nodig. Ik ken wel meer vooral (pony"s) die hun wintervacht nog lang niet kwijt zijn. Je moet ook niet vergeten dat de nachten soms nog best koud kunnen zijn, zo een dik vachtje van een paard die veel buiten staat komt dan wel goed van pas ;)

Het wordt steeds warmer dus is ook wel lekker als die zn winterjasje binnekort maar snel uitdoet.
;)

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:37

Lijnzaad geven bij haar brok, op de achterkant van de fles staat ongeveer de hoeveelheid. Ook wil het wel helpen om een poetsblok of een zweetmes met kartels te gebruiken alle lossen haren komen er dan al sneller van af. Mijn merrie (jaarling) zit ook nog flink in haar vacht verhaart wel maar hele kleine beetjes.

Vaak hebben oudere pony's wel sneller last van minder goed verharen, misschien dat als ze er echt neit uit kom je het scheermes erover heen kunt halen.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:53

Zoals hierboven al is genoemd helpt een gekarteld zweetmes heel goed. En zo'n poetsblokje werkt ook erg goed!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:35

Ik zal inderdaad wat lijnzijdolie of trias omega olie door het voer doen. Verder wil een vitaminestoot of een beetje extra's in de voeding ook wel eens helpen. Je hebt ook speciale supplementen voor de verharing.
Daarnaast zal ik inderdaad flink poetsen, je hebt verschillende speciale borstels om zoveel mogelijk haar mee los te krijgen. Ook het borstelblok wil goed helpen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:37

als je niet teveel wilt poetsen kun je hem ook gewoon lekker veel laten rollen in het zand (zonder deken). daar verliezen ze ook een hoop haren door...

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:46

Houd er rekening mee dat het in de nachten nog koud kan zijn. Ook zijn er nu nog wat mindere dagen zo tussen door.
Mijn paard staat zomer en winter zonder deken buiten. Momenteel is hij nog steeds aan het verharen.
Ik denk dat het langzaam gaat omdat ze ook nog bescherming voor de koude nachten moeten hebben.

Vorig jaar toen mijn paard in een buitenbox stond en dus meer beschutting had was hij nu al klaar met verharen dus ik denk dat het langzaam gaat om het warm te houden tijdens de nachten en koudere dagen.

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:07

De kleine jaarlingen hier zitte ook nog dik in het vacht ;)
We poetsen ze flink maar het helpt niet.
Lijnzaad helpt zeggen ze

malobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:33

Met borstelen en lijnzaad kan je hem helpen, maar hij zal straks vast wel weer zelf in zijn zomer vachtje komen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:57

een poetsblok heb ik idd!
Laten rollen in zand werkt niet (pony springt uit de bak) en ze rolt altijd in de modderstukjes! Als er geen modder is rolt ze in de wei!
Gelukkig is ze nu al veel haar kwijt! Nog niet alles, maar het gaat de goede kant op!

kb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:51

lijnzaad helpt idd ook, maar zoals je zelf al zegt gaat de vacht vanzelf weer weg ;)