Paard heeft het erg warm! Scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Paard heeft het erg warm! Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:18

Mijn paard heeft afgelopen winter sinds jaren zonder deken gestaan, in een koude stal.
Hij heeft dus een flinke wintervacht waar hij slecht door heen komt. En staat te zweten op het land. Ook met rijden loopt het zweet er na een kwartiertje al af.
En droog stappen is geen doen. Op stal zetten ook niet.

Ik rij sinds gister in een les mee. Dit is een late les, dus weinig lesgenoten :) Maar goed. Ik kom pas om 22.30 van het paard af. En dan is hij nog nat. Hij mag tot 1 mei 's avonds nog op stal(alleen na de les). Maar daarna niet meer.

Wat zal ik doen.... maar hopen dat hij alsnog goed begint te verharen? Of toch (gedeeltelijk) scheren?
Ik zat te denken dat het voor de warmte misschien al een heel eind helpt om de borst en onderkant hals te sheren(jachtmodel).

Volgende week komt de DA weer langs en dan wordt paardebeest verdoofd. Mijn idee was om het meteen daarna te gaan scheren. Dan is hij nog suf en wellicht gaat het dan wat makkelijker.

Wat zouden jullie doen?

Morrie05

Re: Paard heeft het erg warm! Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:25

Ik zou het niet doen! Een paardevacht is erop gemaakt als ze zweten dat ze niet koud worden. Het natte gaat in de haren zitten en niet op de huid! Het is niet zo dat als wij zweten en dan de wind erop dat het koud is, hun hebben dat niet. Ze worden er niet kouder van, en buiten als er een beetje wind staat drogen ze ook erg hard hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:33

Naar mijn weten stoor je dan de nieuwe zomervacht.
Wel zou ik dan eerlijk gezegt aankomende winter weer een deken op doen om dit te voorkomen.
Voorgaande jaren was dit neem ik aan niet was toen je paard wél een deken op had?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:39

Eciara05 schreef:
Ik zou het niet doen! Een paardevacht is erop gemaakt als ze zweten dat ze niet koud worden. Het natte gaat in de haren zitten en niet op de huid! Het is niet zo dat als wij zweten en dan de wind erop dat het koud is, hun hebben dat niet. Ze worden er niet kouder van, en buiten als er een beetje wind staat drogen ze ook erg hard hoor.

In de natuur is dit inderdaad zo. Pas als je je paard gaat poetsen ( denk aan harde borstels) kan het gebeuren dat het vet uit de haren gaat, en dus geen water meer tegenhoudt. Scheren is een optie, maar dan moet je beseffen dat het geen mooie zomervacht wordt dit jaar. Misschien klinkt het raar, maar als je eens een 0 grams regendeken opdoet dan kan de kille regen en wind de huid niet bereiken. Misschien dat ze dan plots begint aan haar zomervacht?!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:12

moonfish13 schreef:
Naar mijn weten stoor je dan de nieuwe zomervacht.
Wel zou ik dan eerlijk gezegt aankomende winter weer een deken op doen om dit te voorkomen.
Voorgaande jaren was dit neem ik aan niet was toen je paard wél een deken op had?

Nee als hij een deken op heeft, dan heeft hij een hele mooie vacht!
Zijn vacht ziet er ook niet uit. Haar staat alle kanten op, en constant aan elkaar geplakt door het zweet. Hij ziet er niet uit op het oogenblik. Maar vind het ook zielig. Lijkt mij niet fijn om het zo warm te hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:35

Dat zou ik ook zielig vinden, lijkt me heel vervelend om het telkens zo warm te hebben.
En je hoeft je paard ook niet de hele winter in te pakken als een eskimo vind ik. :+ -zie ik veel helaas-
Mijn verzorgpaard heeft de hele winter onder een dunne gevoerde deken gestaan en bleef prachtig dun in de vacht.
Zonder deken kan best vind ik, begrijp mij niet verkeerd, maar als het zo gaat is dat voor een paard ook niet leuk.

Heb je lijnzaadolie o.i.d geprobeert? Dat wil ook helpen om door die verharing te komen.
Anders toch maar gewoon scheren, je paard ziet er nu ook niet uit zeg je, dus erger kan niet. :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:40

moonfish13 schreef:
Dat zou ik ook zielig vinden, lijkt me heel vervelend om het telkens zo warm te hebben.
En je hoeft je paard ook niet de hele winter in te pakken als een eskimo vind ik. :+ -zie ik veel helaas-
Mijn verzorgpaard heeft de hele winter onder een dunne gevoerde deken gestaan en bleef prachtig dun in de vacht.
Zonder deken kan best vind ik, begrijp mij niet verkeerd, maar als het zo gaat is dat voor een paard ook niet leuk.

Heb je lijnzaadolie o.i.d geprobeert? Dat wil ook helpen om door die verharing te komen.
Anders toch maar gewoon scheren, je paard ziet er nu ook niet uit zeg je, dus erger kan niet. :D

Jup maar meneer lust het niet :) Hij weigert te eten :)

Hij staat anders onder een 200/300 grams deken. Meer ook echt niet

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:41

Dat is lastig ja. :+
Vraag anders eens wat de dierenarts er van vind, misschien heeft die nog een goede tip?

blue_kim

Re: Paard heeft het erg warm! Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:24

je kan hem scheren maar dan zou ik hem toch wel een dun dekentje om doen want anders heb je de kans dat ie het weer te koud krijgt.

als je lijnzaad door slobber doet eet ie het dan ook niet? vaak in de standaart slobber van bv havens zit er standaart al lijnzaad door en dan doe ik er zelf vaak nog wat extra door.

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:37

Ik zelf zou haar niet gaan scheren.. Mijn paard is in het verleden ook geschoren..het resultaat hiervan
is nu dat ze de afgelopen 3 jaar in december haar wintervacht er al uit gooit en vervolgens in de zomer
haar nieuwe wintervacht alweer krijgt..is compleet van slag dus! Zelf geen fan van scheren dus..
Ik zou haar misschien ook eerder een dunne deken op doen om te kijken of je het verharen zo 'op gang'
kunt brengen.