Ik zit met een paar vraagjes. Ik heb 2 shetlanders die al sinds december of zo last van schimmel hebben. De dierenarts heeft al heel veel geprobeerd, maar niets helpt. Nu heeft hij gezegd dat we ze beter kunnen scheren, dan gaat de schimmel makkelijker weg. Wat vinden jullie daarvan? De oudste van de twee (een ruin van 11 jaar) heeft ook echt last van zijn dikke wintervacht, hij heeft wondjes en kale plekken (niet alleen van de schimmel), dus die wil ik wel scheren. Maar de ander nog maar 1 jaar oud en ik hoor soms dat het scheren zo'n jong beestje uit haar ritme kan brengen. Heeft iemand hier ervaring mee, moet ik haar wel of niet scheren. Het is uiteindelijk op advies van de dierenarts... Ze heeft een hele dikke vacht en verhaart nog bijna niet.
Daarnaast wil ik graag weten: Als ik ze scheer moeten ze dan een deken op in deze tijd van het jaar? (ze zijn verder wel kerngezond en hebben een goede stal waar ze in kunnen gaan staan, maar de kleine blijft toch vaak bij haar moeder en als die geen zin heeft om naar binnen te gaan...) En bij welke temperatuur moet er eventueel wel een deken op, mocht het toch nog kouder worden?
Weten jullie iets? Reageer dan alsjeblieft! Ps, ik weet niet of dit hier goed staat.
als de schimmel zo hardnekkig is zou ik ze wel scheren
echte dikke dekens hebben ze nu niet meer nodig ik zou wel bij iets guurder weer zoals vandaag dan een regendeken opleggen maar verder als de zon schijnt en het gewoon lekker 15 + is geen deken opdoen dan krijgt de huid geen lucht
ik zou scheren en zeker GEEN deken opdoen, mocht het snacht te koud zijn kan je ze binnen houden.
Overdag is het prima weer, mijn hengstje is vorige week onder een dikke winterdeken vandaag gekomen en heeft nergens last van gehad. (staat 24/7 buiten met mogelijkheid om naar binnen te gaan)
Ik zou niet echt een temaperatuur willen noemen als het 5 graden is maar het voelt aan als 10 graden (even een overdreven verschil) zou ik geen deken op doen. Ze zijn zo aan de temperatuur gewent.
Zoals ik al zei mijn hengstje komt onder een dikke deken uit (300 grams regendeken) Hij heeft zn eigen deken gesloopt en sindsdien heb ik maar besloten hem af te laten (sinds deze maandag)
Hij komt nu beter in zn zomervacht en heeft nergens last van. Dus gewoon lekker vroeg op de dag scheren en dan lekker zonder deken laten staan.
Ik zou als je hem helemaal scheert wel een dekentje opdoen al is het alleen maar tegen de wind, ik vind het nog flink fris 's nachts. Het ligt er natuurlijk wel aan of je pony 's nachts op stal gaat of niet.
shetjessweet
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-09 08:48
Ze worden waarschijnlijk wel helemaal geschoren, anders blijft de schimmel nog in de niet-geschoren stukken zitten. En ze kunnen zelf in en uit hun stal lopen. Misschien moeten we ze maar 's nachts in de stal opsluiten als het erg koud wordt?
Ik zou voor het snellere herstel echt geen deken op doen, overdag is het warm genoeg en snachts kunnen ze naar binnen als het koud is dus hebben ook geen last van de wind.
shetjessweet
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-09 19:22
Ze zijn vandaag dus allebei geschoren. De ruin bleek onder de kleine wondjes en kale plekken (van de schimmel, waarschijnlijk) te zitten die je eerst niet kon zien door de dikke vacht. Nu maar hopen dat de huid snel geneest en de schimmel weggaat, anders is hij voor niets zo kaal geworden. Ik hou normaal absoluut niet van scheren, maar dit keer was het toch echt wel nodig (als het nu maar helpt...).
En ik doe ze voorlopig maar geen deken op. k Hoop dat het weer wel goed blijft...