Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) omdat het buiten weer lekker warm wordt.

Douraque schreef:@ senna 21: klopt wat je zegt, maar mijn paard is 22 jaar oud. Hij komt moeilijk door zijn vacht heen, is echt door en door weekt na half uur rijden. En hij wordt, in tegenstelling tot wat jij zegt, wel degelijk moe hiervan en krijgt het benauwd.
Dit is zielig voor hem, want hij heeft heel veel werklust. Vooral in het bos en dan is het niet echt leuk als ik hem moet inhouden om te voorkomen dat hij gewoon doodmoe en zeiknat wordt.
, gras en een speciale muesli voor oudere paarden. 
senna21 schreef:Douraque schreef:@ senna 21: klopt wat je zegt, maar mijn paard is 22 jaar oud. Hij komt moeilijk door zijn vacht heen, is echt door en door weekt na half uur rijden. En hij wordt, in tegenstelling tot wat jij zegt, wel degelijk moe hiervan en krijgt het benauwd.
Dit is zielig voor hem, want hij heeft heel veel werklust. Vooral in het bos en dan is het niet echt leuk als ik hem moet inhouden om te voorkomen dat hij gewoon doodmoe en zeiknat wordt.
Mijn paard van 25 jaar heeft ook veel plezier in het rijden, maar z'n lijf kan soms niet meer helemaal zijn wilskracht bijbenen. Vervelend maar waar. Dus dat betekent inderdaad 'gas terug', al gaat het nu wel weer wat beter in het voorjaar : zonne-energie, gras en een speciale muesli voor oudere paarden.
Ik vraag me af of hij moe wordt van zijn vacht of van andere lich. oorzaak. Benauwdheid kan ook op problemen met hart- of longcapaciteit duiden, niet goed verharen zegt ook iets over de weerstand/conditie.
Maar goed, ik kan natuurlijk de vacht en conditie van je paard niet zo beoordelen.
En geen een richtlijn is een dogma... dus kan het voor jouw paard best goed zijn hoor.
Succes in ieder geval.

senna21 schreef:Als paarden konden praten zou er,vermoed ik, heel wat worden geklaagd over al die ongemakkelijke, slechtpassende dekens.
Ik weet wel dat scheren en 'deken opdoen' sinds 15 jr in de mode is op veel stallen, maar het voegt niet veel toe aan de gezondheid en welzijn van een paard.
Maar ja, that's my opinion.
Kijkt er nogal zuurpruimig bij. Mag sinds een weekje ook lekker zonder deken.