OPGELET versch. merries in dorp nu al wondes door vliegen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

OPGELET versch. merries in dorp nu al wondes door vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:12

Even ter info: bij ons in het dorp zijn er al verschillende merries gesignaleerd die werkelijk wondes vertonen aan de onderbuik tgv kleine maar zeer bloeddorstige (steek)vliegjes!!!

De vliegjes zwermen rond de uier, en beginnen daar zodanig te steken, dat er een wonde ontstaat, die steeds vochtig is van het verse bloed!

Ik weet al verschillende gevallen hier in het dorp (waaronder ook mijn merries), en deze paarden staan helemaal niet bij elkaar, zelfs niet eens in elkaars buurt!

Best goed opletten want tegen de tijd dat je het merkt, is het vaak al te laat en heb je al een open wonde!

Dit even ter info

JoCo

Re: OPGELET versch. merries in dorp nu al wondes door vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:21

zijn er trouwens nog bokkers die dit al ontdekt hebben?

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:34

Nee dit bekend, maar goed dat je het meld.
Hebben de paarden in kwestie ook zomereczeem of andere kwalen?

Misschien ook een medling maken aan de dierenartsen....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:36

wij hebben ook een merrie met openwonden nu nog niet maat afgelopen zomers was het niet leuk meer.
helpt sprayen met vliegen spray ?
graag wat info hoe we het kunnen bestijden :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:24

met vliegenspray op de open wonde lijkt me niet lekker ?

Eerst de wond laten genezen, misschien tijdelijk een deken, die ook daar beschermt ? of een zalfje wat de vliegen ook niet lekker vinen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:26

Ik denk dat ze bedoeld om het vooraf te behandelen. dus voor dat er tekenen zijn van beestjes.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:27

Blauwspray (meen ik) ontsmet en is vliegenwerend... Onze merrie had er af en toe ook last van, geen grote wonden gelukkig. Dat werd iig altijd ingespoten met blauwspray.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:50

Maar je kunt ook niet je hele paard insprayen met blauwspray... ik denk dat als er weer een agressievere versie van de mug is, ik al mijn paardjes onder een exzeemdeken ga zetten. Verschrikkelijk duur geintje, maar dan is het grootste gedeelte in ieder geval beschermd. En ik maar denken dat het wel mee zou gaan vallen door de strenge winter die we gehad hebben... :n

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:39

een exceem deken om doen dan, die beschermt dat gebied denk ik ook nog net.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:44

Onze merrie had het gisteren ook! Bij haar uiers een wond door die rot vliegjes! :(
Ze is 3 jaar en staat de hele dag samen met onze andere 3jarige merrie op de wei maar die kun je toch geen deken op doen?
Hoe hou ik die rot vliegjes weg?!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:53

GamblersCup schreef:
Maar je kunt ook niet je hele paard insprayen met blauwspray...

Nee, dat klopt, maar ik had het even over wonden door vliegen en wonden in het algemeen, omdat die ook vliegen aantrekken :) En die hele kleine vliegjes zitten voornamelijk bij de ogen, oren en uiers. Mijn ruin had er ook nooit zoveel last van als mijn merrie. Het enige dat ik er eigenlijk aan deed was een vliegenmasker opzetten en eventueel met blauwspray bij de uiers. Ze stonden altijd 24/7 buiten in de zomer en mijn ruin was een kei in slopen, dus dan ga je niet met dure dekens lopen leuren en dagelijks inspuiten met vliegenspray is ook lastig...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:11

Balou_k schreef:
met vliegenspray op de open wonde lijkt me niet lekker ?

Eerst de wond laten genezen, misschien tijdelijk een deken, die ook daar beschermt ? of een zalfje wat de vliegen ook niet lekker vinen.

dr zitten nu nog geen wonden :)

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:53

Jeetje, het is net twee dagen lekker weer en de ellende begint al...
Zijn de vliegjes overdag actief of tijdens schemering?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:00

volgens mij vooral tijdens de schemering.. maar ook overdag zijn ze actief.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:41

Hoe zien die dingen er uit? Bedoel je die vliegjes die zomerexceem veroorzaken of een ander soort??? Heb laatst eens hier op bokt gelezen over een soort vliegje met hard panser, gelijkend op een spinnetje en zijdelings kruipen, die bij de geslachtsorganen van paarden en koeien steken. Weet zo niet meer wat voor vliegje dat was maar waren toen op de Veluwe gesignaleerd. Dieren werden er radgek van. Kan ook niet meer vinden welk topic dat was. Kan iemand zich dat nog herinneren? Er stonden toen foto's bij van die vliegjes. :?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:03

Nee, het zijn niet dezelfde vliegjes als die kleine witte eczeemmugjes. Ze zien eruit als gewone vliegen, maar dan in een klein formaat! Ze steken vreselijk, maar ik zie ze enkel onder de buik van mijn merries.

Mijn vriendin haar paard ligt open rond de navel, singel en uier. De mijne 'gelukkig' enkel aan haar uier, en het is nog maar een kleine wonde.

Wij moeten van onze DA'tsen, eerst de wonde goed ontsmetten, en er daarna zilverspray op doen. Dan moeten we de uier en onderbuik insmeren met "sputon", een middel dat ze gebruiken om insecten van koeien te houden. Het is volledig reukloos en voelt olie-achtig aan.

Voordeel is dat het 3 weken (!) zou houden, maar nadeel is dat het peperduur is (42 euro voor een piepklein flesje) en dat het enkel plaatselijk mag gebruikt worden. Je kan er dus niet je hele paard mee inspuiten. Natuurlijk mag het ook niet OP de wonde, deze dus eerst inspuiten met zilverspray, en dan errond dit product vegen.

Mijn merrie had vandaag gelukkig een stuk minder last, en de wonde was mooi droog dmv de zilverspray. Helemaal weg waren de vliegjes niet, maar t waren enkelingen die er nog rondhingen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:08

Jeetje zeg, die ellende telkens weer met die rotvliegjes en mugjes van allerlei soorten, het lijkt wel of het erger wordt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:17

Ik weet welke vliegen je bedoelt. Heb ze een paar jaar geleden voor het eerst gezien. Ze "boren" zich als het ware in de huid van een paard. Ze zitten vooral op plaatsen waar geen haar zit, zoals kruinen in de vacht. Bij merries zitten ze dan soms op de tepels en die worden er echt gek van. Als je ze wegjaagt zitten ze er zo weer en maken nieuwe gaatjes. Gelukkig waren ze er maar heel kort.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:22

Hermelientje schreef:
Ik weet welke vliegen je bedoelt. Heb ze een paar jaar geleden voor het eerst gezien. Ze "boren" zich als het ware in de huid van een paard. Ze zitten vooral op plaatsen waar geen haar zit, zoals kruinen in de vacht. Bij merries zitten ze dan soms op de tepels en die worden er echt gek van. Als je ze wegjaagt zitten ze er zo weer en maken nieuwe gaatjes. Gelukkig waren ze er maar heel kort.

Ja inderdaad, die vliegjes zijn het!!! Plaatsen waar het haar ook 'draait', dus waar je inderdaad wat huid ziet, zijn het meest gevoeligst!
Ik hoop ook dat ze snel terug weg zijn ... de paarden hebben er vreselijk veel last van ...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:44

Ik woon in Zuid-Limburg. Ik denk dat deze vliegen (nog) niet in heel Nederland voorkomen. Heb het aan zoveel ervaren paardenmensen gevraagd, niemand wist wat ik bedoelde, behalve sommige mensen hier in Limburg. Vroeger zag je ze nooit zegt iedereen. Het zal wel iets met het warmere weer te maken hebben. Ze zijn er nu trouwens hier ook maar niet zoveel als een jaar of drie geleden. Ze waren er toen alleen maar met warm weer in het vroege voorjaar, en gelukkig maar heel even. Het lijken net gewone vliegen (beetje smal) maar als ze op je paard zitten doen ze dus iets heel anders dan normale vliegen. En de paarden vinden het inderdaad vreselijk. Ze laten trouwens sommige paarden helemaal met rust, waarom snap ik ook niet.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:04

Als ik het zo lees hebben we het over dezelfde vliegjes... Mijn paarden zijn in 2001 en 2002 (de merrie die ik eerder noemde) verkocht, ik kom uit midden-Limburg... :)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:11

Ik zit in boven in Drenthe en herken dezelfde vliegjes.
Mijn oude merrie heeft er ieder jaar weer last van; ontelbare kleine vliegjes die in de kruintjes onder haar buik rondkrioelen. Tot bloedens toe !!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:14

GamblersCup schreef:
Maar je kunt ook niet je hele paard insprayen met blauwspray... ik denk dat als er weer een agressievere versie van de mug is, ik al mijn paardjes onder een exzeemdeken ga zetten. Verschrikkelijk duur geintje, maar dan is het grootste gedeelte in ieder geval beschermd. En ik maar denken dat het wel mee zou gaan vallen door de strenge winter die we gehad hebben... :n

Zo'n exceemdeken van huismerk Divoza is toch niet zo duur? Als dat werkt is het natuurlijk wel fijn!
Ik zag vandaag ook vele muggen op mijn ene pony, ik ga gauw weer een Boviclip in de staart hangen!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:33

Met een exceemdeken ga je het dan ook niet redden....die bedekken toch echt geen uier oid.

Hoe heten die vliegjes???? http://www.mfnf.nl/vliegen.html
of deze: http://images.google.com/images?q=Melop ... s%20horses
(De schapenluisvlieg (Melophagus ovinus) is een vleugelloze bloedzuigende vlieg. Schapen kunnen erg verzwakken wanneer ze geparasiteerd worden door deze vlieg. Wanneer vliegen een plaag worden op plaatsen waar mensen wonen en waar veehouderij is, vormen zij een gezondheidsrisico in de omgeving dat snel en doeltreffend moet worden aangepakt. Mede gezien de enorme reproductie capaciteit van de vlieg is het vangen van elke vlieg de moeite waard.)

of de Paardenluisvlieg; Hippobosca Equina: http://translate.google.nl/translate?hl ... start%3D10 (nagenoeg hetzelfde als de schapenluisvlieg dus. Zitten op zowel runderen als paarden. Ze zijn best klein; http://695.n.animalnames.net/

De paardenluisvlieg is overigens het vliegje dat ik bedoelde. Je moet ze echt vangen, ze kruipen over je paard, net als een teek, en goed platdrukken anders wandelen ze schijnbaar vrolijk verder op je paard. Deze vliegjes waren dus ook gesignaleerd op de veluwe! Of het nu een vlieg of een luizensoort is weet ik niet. Misschien kan iemand daar iets over vertellen en de bestrijding van die dingen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:54

JaneJansen schreef:
Ik zag vandaag ook vele muggen op mijn ene pony, ik ga gauw weer een Boviclip in de staart hangen!

Bedoel je dat insecticide-oorplaatje voor runderen? Helpt dat dan in een paardenstaart (zitten de paarden er niet aan)?