Nu scheren --> deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lemmens

Nu scheren --> deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:30

Misschien dat er al een soortgelijk onderwerp staat, dan mag je mij altijd daarnaar verwijzen, maar bij deze toch mijn vraag:

Mijn paarden staan 24/7 buiten, altijd zonder deken. Dat lukt prima.
Maar, doordat ik een aantal maanden geleden een operatie ondergaan heb, heb ik veel minder tijd aan de paarden kunnen besteden dan anders.
Hierdoor zijn ze dus al een tijdje niet echt uitgebreid meer gepoetst. Door het weer zijn ze nu onderaan hun buik en aan hun benen nogal vies. Het probleem is dus dat dit al een redelijk aangekoekt zootje begint te worden wat ik er niet meer afkrijg met de borstel. En wassen doe ik nu ook nog niet graag omdat ik enkel beschik over grondwater dat nu nog ijskoud is en dit ook enkel buiten kan doen.

Nu was mijn idee om ze te laten scheren. Maar ik ben niet zeker of dit wel een goed idee is? Wacht ik liever tot ze hun winterharen helemaal kwijt zijn? Wat natuurlijk nog een tijdje zal duren... Scheer ik best een deel ipv helemaal?
Nu ik weer meer begin te rijden e.d. wil ik toch dat ze er een beetje netjes bijlopen en ook dat ze geen hinder ondervinden van die 'klitharen' onder hun singel.
Als ik ze toch helemaal laat scheren, leg ik dan best nog een deken op aangezien het toch nog koud is 's nachts? Zet ik ze best 's nachts op stal of hoeft dit niet persé?
Ik ben een leek als het op vlak van dekens aankomt dus elke tip is welkom!

Alvast bedankt!

aslo

Re: Nu scheren --> deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:20

Voordat je kunt scheren, dienen ze wel schoon te zijn. Anders komt je scheerapparaat er niet door of je messen gaan er aan.
Komende nachten wordt het best koud, en aangezien je paarden 24/7 buiten staan, lijkt het me zoiezo niet zo'n goed idee. Benen kun je wel schren, maar nogmaals ze moeten wel schoon zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:47

Als je van plan bent om ze helemaal te scheren kun je absoluut niet zonder dekens.
Zonder hun vacht zijn ze bij de eerste het beste buitje drijfnat en totaal verkleumd. Ook die koude wind is niet goed. Je neemt alle bescherming weg. Ga zelf nu maar eens een dag in je t-shirt buiten lopen, daar word je niet vrolijk van.
Ik zou nu hun verharing maar afwachten en de klit haren bij de singel gewoon wegknippen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:54

ik zou persoonlijk niet meer scheren, als het goed is is je paard al flink aan het verharen, en heel je zomervacht gaat dan naar de knoppen... :\

Ik zou gewoon even die paar weekjes afwachten tot ze verhaard is, en idd anders eerst even grotendeels de klitten wegknippen...
bovendien word het volgende week rond de 18 graden, dan kun je vast even proberen te wassen? :)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:58

Zou nu inderdaad niet meer scheren.
Mijn geschoren pony zit al bijna in haar zomervacht.

Bovendien zul je de benen toch moeten wassen voor het scheren als ze echt zo vies zijn. Dus je schiet er niks mee op.
Ik zou gewoon even wachten en dan de beentjes alleen even wassen.