Shetland jaarlinger toch scheren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Shetland jaarlinger toch scheren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:07

heb op dit moment een shetlander van 10 maand oud.
zit momenteel nog vreselijk in wintervacht .
En het juikt haar niet meer normaal. schuurt overal tegen aan .
we hebben helemaal gecontroleert ook door dierenarts en het komt door de wintervacht.

ik laat het nu maar hoe het is maar vind het wel zielig

toch volgende winter scheren en dekentje op ? dan is ze anderhalf jaar oud.
en staat op stal op winter
wat vinden jullie wel of niet doen voor welzijn van pony ?

Storm
Bakkabouter

Re: Shetland jaarlinger toch scheren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:09

Nu niet meer scheren! Dan scheer je ook de zomervacht die eronder zit eraf. Flink veel poesten met een roskam en de losse haren proberen te verwijderen, kan ook met bv een poetsblok.

Volgende winter kan je proberen om al vroeg een dekentje op te doen, maar ik ben heel bang dat dat bij een shet niet veel uit zal maken. Heeft je dierenarts ook gekeken of ze geen luis heeft?
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:13

ik bedoel ook straks volgend winter , dierenarts heeft helemaal nagekeken , niks te vinden het is echt de winterhaar waar ze last van heeft.

ik kan natuurlijk ook beginnen met dekens, heelveel hun mening zijn hier over verdeelt op een jonge pony . Maar vind het nu ook zielig dat ze steeds z'n jeuk heeft.

en als je haar borstelt en al die haren gaan eruit zie je haar genieten :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:15

NEEEEEE niet scheren! Gewoon goed borstelen om te helpen met verharen en eventueel wat lijnzaad(olie) bijvoeren om het te ondersteunen. Alle paarden die nu aan het verharen zijn hebben jeuk door het verharen, volkomen natuurlijk.

Veel poetsen met goede borstels (roskammen) of met die hondenborstels die tanden vlakbij elkaar hebben, furminator oid :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:18

:) daar ben ik ook druk mee bezig en ga hem nu ook echt niet meer scheren .

maar straks volgende winter. wat dan doen , want vind dit ook niks die winterharen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:20

verharen hoort er nu eenmaal bij :) een jaarlingen/twenters moet je ook niet gaan scheren als het niet nodig is.

Volgend jaar gewoon optijd beginnen met het bijvoeren wat lijnzaad (olie/brokjes) en een goede borstel aanschaffen om het beestje te ontharen.

Storm
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:22

⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:23

Die bedoelde ik inderdaad :) zijn ook uitermate geschikt voor paarden en ponys met wintervachten :)

Heb trouwens ook een jong paard (1,5) staan die een hoop jeuk heeft, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die te scheren :n goed poetsen, lijnzaad bijvoeren en regelmatig door het zand rollen doen het prima :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:26

Onze mini shetlander merrie wordt elk voorjaar geschoren, 3 weken geleden gedeeltelijk geschoren. Alleen de hals en broek omdat het nog te fris is momenteel om helemaal te doen. Ze verhaart in principe goed, maar heeft zo'n giga ondervacht dat vacht/temperatuur verhouding in de lente voor haar niet te doen is. Het gaat dan broeien, waardoor er huidproblemen kunnen ontstaan. Dus indien nodig, kun je je shet prima scheren, maar m.i. nu nog niet helemaal. En kom niet aan met tips als: flink borstelen, de furminator, lijnzaadolie etc...alles al geprobeerd, helpt bij haar geen zier. Pas in de loop van de zomer is ze een keer haar hele wintervacht kwijt. Na het gedeeltelijk scheren was ze al enorm opgelucht, schuurde niet meer. Na helemaal scheren heb je nog nooit zo'n blij paardje gezien ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:38

nu nie tmeer scheren
en ik zou gewoon goed poetsen dan het is even vervelend maja.

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:54

niet scheren, is nog veeel te jong, ze hebben hun vacht dan nog nodig

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:02

Mooi ding die Furminator.....maar wel duur zeg!!