24uur in het land in de zomer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

24uur in het land in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:14

Hoi allemaal,

Zit te denken om van de zomer mijn paard 24 uur per dag op het land te laten staan.
Maar dit heeft hij nog nooit eerder gedaan. Er blijven altijd wel wat paarden buiten.
Hoe kan ik hem het beste laten wennen eraan? Ook aan het donker etc.

groetjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:17

aan het donker hoeven ze niet te wennen,want het word toch geleidelijk aan donker savonds he.
maar als je paard nog nooit in het gras heeft gestaan moet je dit wel rustig aan opbouwen zodat zijn lichaam er aan wennen kan.

ligt een beetje aan hoe hoog het gras het is wat er staat,maar begin eerst es een paar dagen met een uurtje.
daarna bouw je heel rustig aan uit tot een halve dag en zo verder tot je dier dus echt dag en nacht buiten blijft.

zo doen wij het ook hoor, alle stalpaarden wennen in het begin aan het gras en als de hele spijsvertering op gras is ingesteld blijven ze de hele zomer buiten staan

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:21

Dank je wel voor je reactie.

Hij staat wel zomers altijd in het land hoor, van half 9 tot 8 uur ofzo.
Maar ik ga nu halfpension staan en moet dan zelf mesten en binnenhalen. Het leek mij wel handig als hij lekker buiten blijft, hoef ik niet te mesten en hij kan lekker buiten staan.

Dus hij hoeft niet te wennen aan het donker enzo? Zou het helpen als ik hem steeds wat later binnenhaal?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:26

dan kun je doen ,maar denk niet dat het nodig is.
op stal is het snachts ook donker he, en in de wei weet je paard vast wel waar de afrastering zit..
maar als het jou zelf een beter gevoel geeft moet je hem gewoon steeds wat later binnen halen tot je hem laat staan

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:30

heey ik denk dat je paardje het erg leuk gaat vinden 24 uur in het land.
het steeds wat later binnen halen is opzich een goed idee. maar ik denk dat hij twee keer heeft gezien waar de afrastering zit dat hij in het donker dat ook weet :)
ik denk dat jij er uit eindelijk meer mee bezig houdt dan dat je paard er over nadenkt hihi.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:31

Mijn paard is de afgelopen zomer ook 24/7 naar buiten gegaan.

Ik heb het wel opgebouwd :) Dus toen het seizoen begon niet meteen naar buiten, maar voorzichtig opgebouwd zodat hij niet te veel ineens zou eten :D

Die van mij is de eerste 2 weekjes dat hij 24/7 buiten stond wel wat moe in zijn koppie geweest, maar daarna was dat over, de verandering maakte duidelijk veel indruk :)

Ze wennen er wel aan, in het begin gewoon opbouwen en dan een paar weken goed opletten hoe je paard zich gedraagt, dan komt het wel goed! :D

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:48

bedankt voor de tips! Ga er zeker wat mee doen

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:49

Mijn paard staat zomers ook 24/7 buiten. En meestal is dan het jongste gras er al af, dus voeren we zelfs nog hooi bij ook.
`s Ochtends gaan ze dan het land uit voor 2 uurtjes om brok te eten op stal, dit om vechtende paarden te voorkomen.

xMarloes

Re: 24uur in het land in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:32

kleine stukjes land afzetten, dat ie niet in 1x alles kan opeten!
& verder zou het niet echt heel erg wennen zijn!
Als er andere paarden in de buurt zijn, dan is die nooit alleen, dus kan er weinig gebeuren lijkt mij als hij denk dat het eng is, en alle andere paarden staan een beetje rustig om zich heen te kijken!

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:53

Als je het rustig opbouwt dan kan hij gerust 24 uur in het land staan!
Maar je moet nu wel (helemaal in het voorjaar) oppassen met de hoeveelheid gras die hij eet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 03:10

Als er veel gras staat, even een klein stukje gras afzetten :)
Is het land vrij kaal, zou ik zeggen: gooi hem er maar lekker op!

Ik laat mijn pony nooit echt wennen aan de land periode, ik gooi hem er gewoon in 1 keer op (wel op een vrij kaal land en dan voer ik nog hooi bij) :)

spoonfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:45

ik laat de mijne meestal een hele dage buiten staan, en staat wel geen stal op dus s avonds haal ik hem vd wei en doe ik hem naar de stal. je kan het zo opbouwen met een een hele dag en zo steeds langer en langer.