Paard geschoren --> haren komen niet meer terug!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Paard geschoren --> haren komen niet meer terug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:28

Beste bokkers! ;)

Ik heb half november mijn paardje geschoren.

Nu, 4 maanden later zijn de haren nog geen centimeter langer geworden.
Bij dr benen, hoofd, hals misschien een halve centimeter. Maar haar lichaam blijft gewoon hetzelfde.

Voordat ik dr schoor was ze heel donker zwart heel mooi. Nu is ze grijs, bruin. Op zich niet erg maar ze zit vol met schuurplekken van de deken + de teugels en ze ziet nog steeds de strepen van het scheren! (Ik had nog nooit een paard geschoren dus het is niet super mooi geworden :P ) Ik zou heel graag zien dat ze deze zomer weer zwart wordt.

Toen ik d'r schoor in november zeiden ze: Ja misschien moet je het in maart / april nog wel een keer doen hoor! Nou natuurlijk heel fijn dat het niet hoeft maar het groeit gewoon niet aan.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Blijft ze nu in de zomer zo en moet ik maar wachten tot het najaar dat ze weer haren voor de winter gaat aanmaken. Natuurlijk niemand kan dit voorspellen. Maar er is vast wel iemand die hetzelfde wel eens heeft mee gemaakt.

Oja, ze heeft een 300 grams deken op. En nu ik toch een topic open: bij welke temperatuur zal ik deze verwisselen met een regendeken?

Graag jullie reacties!

Groetjes Nicol

Paintlinger

Re: Paard geschoren --> haren komen niet meer terug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:34

Het komt wel hoor :j
Als ik jouw was zou ik overdag een dunnere deken op doen...dan kan makkelijk nu...

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:37

Paintlinger schreef:
Het komt wel hoor :j
Als ik jouw was zou ik overdag een dunnere deken op doen...dan kan makkelijk nu...

Dankjewel voor je reactie. Ik hoop 't ook.
Maar ik kan niet én s'ochtends én s'avonds naar stal, dus ze moet s'nachts en overdag wel dezelfde deken op.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:39

Je kan eventueel wat zonnebloem olie, trias omega olie of lijnzaad aan je paard geven.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:41

ze gaat nu haar "wintervacht" verruilen voor zomerhaar, komt wel terug, lijnzaadolie bijgeven kan ook helpen.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:36

Bedankt voor jullie reacties.
Ga denk k wel lijnzaadolie halen.

Groetjes Nicol

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:40

Idd, heeft met de ruiperiode te maken.
Heb een bruin paard en de mijne is momenteel ook nog grijs en doffer van kleur, begint nu wel al weer zijn eigen kleurtje terug te krijgen gelukkig.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:55

lijnzaad olie is ook mijn tip.
Vz pony moest wel 3x geschoren.
is idd door de ruiperiode

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:01

Het haar wil niet groeien, omdat je paard het niet koud heeft. Met een 300 grams deken op heeft hij het (te) warm, waardoor je zijn verhaarproces in de war hebt gegooid. Als je hem nu een minder warme deken opdoet, zullen zijn haren binnenkort wel weer groeien en hij ook weer mooi zwart wordt. (voor eventjes, want straks door de zon wordt hij wellicht weer bruin ;) )

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:05

IN APRIL nog een keer scheren?! hoe gaat je zomervacht kapot.

Gewoon een deken af doen, die van mij is ook geschoren en heeft dezelfde vacht als die van jou nu, staat onder 200 gram end dat is echt warm zat met dit weer. Messchien is een 100 grams deken wel beter overdag.

En inderdaad lijnzaadolie werkt god voor het wisselen van de vacht, maar ik denk dat een dunnere deken meer af doet.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:06

Tsjikkie schreef:
Het haar wil niet groeien, omdat je paard het niet koud heeft. Met een 300 grams deken op heeft hij het (te) warm, waardoor je zijn verhaarproces in de war hebt gegooid. Als je hem nu een minder warme deken opdoet, zullen zijn haren binnenkort wel weer groeien en hij ook weer mooi zwart wordt. (voor eventjes, want straks door de zon wordt hij wellicht weer bruin ;) )

Maar het is van de winter toch écht heel koud geweest. Een lange periode zelfs. Toen heeft ze ook een 300 grams opgehad. (wel soms een fleece deken er onder). Ik vraag me af: waarom zijn toen de haren ook niet gaan groeien?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:09

Zolang je paard voldoende voer heeft om zichzelf warm te houden en een dek, zal het lichaam geen moeite doen de haren snel te laten groeien :)

Mijn valkmerrie (die ook grijs is na het scheren) heeft in de winter met 450 op gelopen, inmiddels is dat 100. Nu zie ik steeds meer gele haartjes terugkomen en hopelijk heb ik straks weer een mooi valken zomer vachtje..

Je moet wel een paard de kans geven haar vacht terug te laten groeien :)

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:22

Toen was het koud en stond zij met een 300 grams deken, nu is het lang niet zo koud als van de winter en nog heeft zij 300 grams op. Van de winter trok jij toch ook een extra kleding aan, nu toch niet meer?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:11

weet je wat ik me straks nog bedacht !!

zodra de dagen langer worden gaan paarden in de rui, omdat het in de regel dan ook warmer word. Dus dan beginnen de zomer haartjes nu weer door te komen !!