Wanneer wel en niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maydine

Wanneer wel en niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:56

Ik heb net een paardje uit de opfok gekocht die nu net 3 is en welke ik zelf ga inrijden etc.
Nou heeft ze een ontzettend dik wintervachtje die ik eigenlijk wel graag wil scheren. Ze staat
s'nachts op stal en overdag buiten waarvoor ik dan dekens heb. (als ze geschoren is nu nog niet)
Is er een bepaalde tijd dat je wel of niet mag scheren? Ik heb gehoord dat wanneer paarden al
een wintervacht hebben dat je die niet altijd kan scheren omdat dan de verharing in het voorjaar
door de war wordt geschopt waardoor je echt van die stekelvacht krijgt? Is dat waar?
Zo ja, wanneer kan ik mijn paardje dan wel scheren?

PBA_

Re: Wanneer wel en niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:34

je kan nog wel scheren maar kan minder mooi worden doordat de zomervacht erdoor komt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:42

Waarom zou je nu nog scheren als je alleen maar gaat inrijden? Tegen de tijd dat ze echt aan het werk kan is ze vast al grotendeels verhaard.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:49

Omdat ze nu steeds vreselijk smerig is, ik krijg haar nauwelijks schoon. Daarnaast wil ik haar gewoon netjes toilleteren zodat ze er netjes uitziet etc. Met longeren wordt ze al aardig aan het werk gezet in die zin dat ze zich lekker druk maakt, ze mag graag werken voor je, met als gevolg dat ze dan nat van het zweten is.
Maar ik vroeg me gewoon af wanneer het zou kunnen en wanneer beter van niet met het oog op de stekelvacht...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:51

Hangt van het paard af. Sommige paarden zijn nu al flink aan het verharen. Die zou ik niet meer scheren. Verhaart je paard amper tot niet op dit moment kun je nog wel scheren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:52

Ik zou haar nu ook niet meer scheren. Ze zijn/gaan nu allemaal verharen en dan zullen die vieze plekken die je echt niet wegkrijgt er uit vallen. (En anders misschien met wat water eraf wassen?)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:55

Ik zou haar ook zeker niet meer scheren.

Zowiezo is een gezond paard nu al begonnen aan de rui.
(elke dag lekker goed en lang rosborstelen dus ;) )

En daarbij, een paard wat net aan het werk gezet word, verliest een flink deel van zijn of haar weerstand, en ga je ook nog eens die vacht weghalen dan heb je kans op complicaties.

Gewoon geduld hebben, over een maand heb je al een heel ander paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:57

ik heb afgelopen zaterdag nog geschoren, paard verhaarde nog niet en was voor de 2e keer.
heb wel vaker laat geschoren, maar nog nooit problemen gehad met een minder mooie zomervacht

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:00

De zomervacht wordt daar normaal niet door beïnvloedt, heb dit zelf ook eens aan mijn DA gevraagd. Als je paard nu al goed aan het verharen is zou ik het ook wel zo laten. Maar als hij nog niet begint te verharen kan je eventueel nog scheren.
Met een jong paard is het misschien wel verstandiger gewoon even te wachten tot hij begint te verharen en dan beginnen inrijden? Op die maand komt het wel niet meer aan denk ik?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:06

Maydine schreef:
Omdat ze nu steeds vreselijk smerig is, ik krijg haar nauwelijks schoon. Daarnaast wil ik haar gewoon netjes toilleteren zodat ze er netjes uitziet etc. Met longeren wordt ze al aardig aan het werk gezet in die zin dat ze zich lekker druk maakt, ze mag graag werken voor je, met als gevolg dat ze dan nat van het zweten is.
Maar ik vroeg me gewoon af wanneer het zou kunnen en wanneer beter van niet met het oog op de stekelvacht...

ZUCHT...net 3 jaar, net begonnen met beleren en nu al zo nat van het zweet van het werk dat ze geschoren moet??
Paard is smerig?? Gooi een 0 grams deken op als je niet wil poetsen als ze naar buiten gaat, maar eigenlijk is dat de grootst mogelijke onzin, want je bent pas aan het beleren en rijd geen wedstrijden b.v!! Ik mag aannemen dat er ook nog niemand op zit en ze alleen maar aan de longe met een longeersingel loopt? Wat maak je je dan druk over een beetje modder??

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:09

Een gezond paard haart nu.
En over een maandje is het ergste van de haren al wel weg, en dan kan je altijd nog lekker goed aan het werk zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:32

Als ik zo vrij mag zijn om van dit topic gebruik te maken... ik zit met een vergelijkbaar probleem maar om er nou zelf een topic voor te openen lijkt me ook weer overbodig.

Sinds twee dagen heb ik een paard, een IJslander met een flinke wintervacht. hij heeft tot gisterochtend altijd buiten gestaan, sinds gisteren staat hij 's avonds en 's nachts op stal en hij was zeikensnat toen ik vanavond bij hem langs ging. Het is niet het type dat veel gaat lopen rennen, ik denk echt dat het door de warmere omgeving op stal komt. Ik zou hem daardoor graag willen scheren, gewoon de boeg en de buik eruit. Hij verhaart inmiddels als een bezetene, moet ik hem nog een paar weken in zijn eigen hitte laten staan zodat hij een mooie zomervacht krijgt of zou ik hem toch nog kunnen laten scheren?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:01

Je kunt rustig een deel weg scheren hoor. Heb anderhalve week geleden bij 1 van onze mini merries ook de hals en een deel van de billen geschoren. Zij heeft altijd een mega pak haren en zodra de temperatuur wat op begint te lopen (zoals nu), dan begint het ontzettend te broeien en te jeuken. Ze vindt het prima zo, het schuren om de haren kwijt te raken is gestopt. Bovendien kan ze elk moment een veulen krijgen en om over verhitting te voorkomen (was bij 1e veulen haast het geval ondanks al redelijk zomervacht), hebben we nu maar 'maatregelen' genomen :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:20

Mijn pony's worden aankomende vrijdag geschoren in dekenmodel. Ze verharen nog nauwelijks en volgende week is onze eerste mendurance van dit jaar. Mijn ervaring is dat mijn pony's pas rond mei echt kort in de vacht zitten en dan zit ik al volop in de wedstrijden en trainingen. Met de oplopende temperaturen is het nu echt niet meer eerlijk om ze volop te laten lopen in hun wintervacht.
Ik laat ze voor het eerst scheren en ga er maar vanuit dat het erg lelijk wordt, maar wel functioneel

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:43

gewoon je paard of pony scheren nu...dat ze minder mooi in de vacht komen is onzin!!

ook topruiters scheren het hele jaar door hoor!hoe zouden ze dat anders moeten doen met die zware trainingen??

olav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:17

ik heb mijn 2 haflingers ook vorige week geschoren, 2 weken voor de mendurance weer begint. Koelen heeft anders heel weinig zin met die vette haren.......Wel natuurlijk een dikkere deken op gedaan, en.... t weer werkte wel perfect mee

smilegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:26

nog niet gaan scheren als je alleeen gaat inrijden als je wedstrijden gaat doen dan wel maar anders niet want als je je pony scheert dan word de pony lichter als je dat mooi vind

groetjes tessa