scheren in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deboooraaah

scheren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:45

Is het niet slecht voor de haren en huid als je je paard elke winter laat scheren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:18

En nee, voor haren en huid is het scheren niet slecht. 24/7 een deken op is wel minder goed voor de huid dus de huid en vacht moeten wel regelmatig 'gelucht' worden.
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-02-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Biir

Re: scheren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:51

Als het slecht zou zijn zouden niet zo veel mensen hun paard laten scheren denk ik zo.
Wat Djilan zegt over dekens die 24/7 op liggen klopt wel, het beste is om de dekens tussen door eens af te doen.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:52

Ik doe het iedere winter. Rond November laat ik mijn paarden scheren en een lekker dik winterdeken op.
Ik heb het 1 jaar niet gedaan en vond het verschrikkelijk. Het vuil bleef in hun dikke vacht. Het was geen pretje om hen te poetsen.
Geschoren paarden zijn handiger :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:56

paardnatuurlijk.nl schreef:
Enkele nadelen van dekens zijn:

* Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
* De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
* Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
* Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
* Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Ze vinden een wintervacht niet zo mooi, zijn bang dat een ondeskundige dressuur-jury bij gebrek aan inzicht minpunten in rekening brengt omdat hun paard een gezonde vacht heeft of ze vinden de wintervacht lastig omdat het paard tijdens intensief rijden bezweet raakt. Dit laatste argument hebben we echter al afdoende bestreden: aangezien het geen kwaad kan dat het paard bezweet rondloopt hoef je ook niks te doen om het zweten tegen te gaan.

bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:57

Hallo,

Even alle kritiek hier vergeten aub (ook die nog gaat komen) Ik ben zelf namelijk ook een anti-scheerder. MAAR heel toevallig heb ik zo'n soort vraag gisteren gesteld aan mijn dierenarts! Dit vanwege het irritante verharen elke keer in het voorjaar dacht ik dat het misschien een optie was hem over een maandje gewoon te scheren.
Ten eerste zegt ze: Een paard heeft niet voor niks een dikke winterpels
Indien je gaat scheren moet je je paard bij elke nachtvorst binnen houden
Als je paard naar buiten gaat moet hij altijd een deken op
Is hij dit niet gewend dan zelfs een dubbele
Dekens irriteren bij ELK paard
Als ze nog nooit een deken op hebben gehad dan zullen ze er alles aan doen die eraf te krijgen (normale paarden zeker)
Ik mag zo wie zo niet scheren voordat alle nachtvorstjes weg zijn
Als het regent moet je een regendek op
Ze kunnen werkelijk van een zuchtje al ziek worden
Als je een deken op doet dan moet eigenlijk ook de nek ingepakt zijn
Nah als ik dit allemaal opsom dan heb je denk ik je antwoord al
Ja het is slecht
Je paard zal het wel overleven en de volgende winter weer een mooi dekje maken, maar de huid lijdt er wel onder. Normaal heb je een vetlaagje dat zich lekker nestelt tussen de winterharen. Die raakt hij met scheren 2x zo snel kwijt. Niet goed!
Staat je paard altijd binnen of bijna altijd, mijn zege heb je als je wil scheren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:06

Hm ben benieuwd of elke da er zo over denkt. Ik betwijfel het :+

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:11

mijn paard staat het meest buiten, dus ik zou het dan best niet scheren zeker?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:12

Je kunt ook kiezen voor deels scheren. Werkt erg fijn om je paard te helpen zijn warmte door arbeid kwijt te raken. Dus bijvoorbeeld deel borst en hals. Kun je hem zelfs nog dekenloos laten staan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:22

Zoezi schreef:
Hallo,

Even alle kritiek hier vergeten aub (ook die nog gaat komen) Ik ben zelf namelijk ook een anti-scheerder. MAAR heel toevallig heb ik zo'n soort vraag gisteren gesteld aan mijn dierenarts! Dit vanwege het irritante verharen elke keer in het voorjaar dacht ik dat het misschien een optie was hem over een maandje gewoon te scheren.
Ten eerste zegt ze: Een paard heeft niet voor niks een dikke winterpels
Indien je gaat scheren moet je je paard bij elke nachtvorst binnen houden
Als je paard naar buiten gaat moet hij altijd een deken op
Is hij dit niet gewend dan zelfs een dubbele
Dekens irriteren bij ELK paard
Als ze nog nooit een deken op hebben gehad dan zullen ze er alles aan doen die eraf te krijgen (normale paarden zeker)
Ik mag zo wie zo niet scheren voordat alle nachtvorstjes weg zijn
Als het regent moet je een regendek op
Ze kunnen werkelijk van een zuchtje al ziek worden
Als je een deken op doet dan moet eigenlijk ook de nek ingepakt zijn
Nah als ik dit allemaal opsom dan heb je denk ik je antwoord al
Ja het is slecht
Je paard zal het wel overleven en de volgende winter weer een mooi dekje maken, maar de huid lijdt er wel onder. Normaal heb je een vetlaagje dat zich lekker nestelt tussen de winterharen. Die raakt hij met scheren 2x zo snel kwijt. Niet goed!
Staat je paard altijd binnen of bijna altijd, mijn zege heb je als je wil scheren.

dit is wel erg overdreven :+

mijn pony word geschoren en staat in een buitenstal en overdag buiten
ik rij zonder uitrijdeken en nog nooit is ze daardoor ziek geworden[ rij buiten ]

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:29

Onze (wedstrijd)paarden worden elke winter geschoren (soms zelfs 2x) en staan overdag altijd in de wei, weer of geen weer. Ze hebben dan een dikke staldeken op met daarover heen een waterdichte regendeken. Deze gaat af zodra ze op stal komen. Ze zien er prima uit, glansen mooi en zijn (ff afkloppen) nog nooit een dag ziek geweest. Ik vind dus ook hetgeen Zoezie schrijft sterk overdreven.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:33

Ik ben het helemaal met je eens aslo. Ook ik heb een wedstrijdpaard dat in de winter geschoren wordt staat ook gewoon overdag buiten ook met regen. Wel met een deken natuurlijk. Het is ook niet echt fijn als je hebt gereden (op wedstrijd) je paard zeiknat is en heel lang moet stappen om hem droog te krijgen. En dan gaan ze meestal half droog de trailer op. Nu is ze niet nat na het rijden en kan ze droog en afgekoeld de trailer stal of wei op!!