Hoeveel Grams deken heb jij op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Hoeveel Grams deken heb jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:01

ik had even eenv raagje... hoeveel gram deken krijgt jullie paard/ pony op? de mijne is niet geschoren en heeft volgensmij 150 op alleen vind ik hetwel erg dun dus wil ik mischien eind van de winter wel een nieuwe kopen maar hoeveel gram hebben jullie dan ongeveer op?

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:13

Hangt af van de soort deken en hoe je paard gehuisvest is. De dekens met veel kwaliteit (bucas, weatherbeeta en horseware) zijn warmer met dezelfde hoeveelheid vulling dan andere dekens.
Ik gebruik op een ongeschoren paard een Bucas smartex Rain (fleece voering, zonder vulling, vergelijkbaar met 220 gramsvulling in andere dekens).
Op geschoren paard een Bucas all-in-one (met vulling. geschikt voor temp van -20 tot +10 ongeveer).
Mijn paard gaat overdag naar buiten en staat 's nachts in een tamelijk open stal.
Bij de paardendrogist vind je veel info over temperatuur en de dikte van dekens.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:16

Hipar schreef:
Hangt af van de soort deken en hoe je paard gehuisvest is. De dekens met veel kwaliteit (bucas, weatherbeeta en horseware) zijn warmer met dezelfde hoeveelheid vulling dan andere dekens.
Ik gebruik op een ongeschoren paard een Bucas smartex Rain (fleece voering, zonder vulling, vergelijkbaar met 220 gramsvulling in andere dekens).
Op geschoren paard een Bucas all-in-one (met vulling. geschikt voor temp van -20 tot +10 ongeveer).
Mijn paard gaat overdag naar buiten en staat 's nachts in een tamelijk open stal.
Bij de paardendrogist vind je veel info over temperatuur en de dikte van dekens.

uhm wij hebben de stal alleen aan de voorkant open en durf niet te zeggen wat voor merk de deken is.
bedankt voor de site zou even kijken!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:29

Bij een standaard deken voor een paard dat je kort in het haar wilt houden
kun je in de zomer bij een temp van onder de 10 graden met een zomerdeken.
Vanaf een graad of 5 een tussendeken 150-200 gram. Vanaf vriezen 300 gram. De meeste ongeschoren paarden hebben niet meer dan 300 gram nodig of het moet extreem koud worden.
Een staldeken is over het algemeen minder warm dan een outdoordeken dus dan kies je voor wat meer vulling als je stal open is.

Hipar

Re: Hoeveel Grams deken heb jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:31

Een Rambodeken (of weatherbeeta, Bucas) biedt bij 200 gram de gehele winter in principe voldoende bescherming bij een ongeschoren paard. (let op: is een mening, ik heb niet de wijsheid in pacht!).

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:11

0 grams, geen deken. Ze hebben dan ook een hele dikke vacht, maar dit komt omdat ze eigenlijk niet aan het werk moeten dat ze echt gaan zweten. wss volgend winter wel, hoop ik
Ze staan 24/7 buiten, eigenlijk in het bos. Ze hebben een grote wei, krijgen hooi + wortels gevoerd.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:14

die van mij is geschoren en heeft een anky 370gr op en een bucas alle in one 470gr, als het vriest heeft hij er nog een teddydeken onder..
denk dat het per paard verschilt, die van mij heeft het snel koud, en ander zou zich kapot zweten bij de dekens waar die van mij zich lekker in voelt, en andersom net zo

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:20

Cheyentic, inderdaad is het per paard verschillend! Mijn paard is begin november geschoren, heeft nooit meer dan Bucas-all-in-one op. Hij voelt er nooit koud onder aan en zijn velletje is nog zo glad alsof hij gisteren geschoren is....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:12

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:58

Zoals hierboven staat aangegeven loopt er al een topic over dit onderwerp. Dit topic is nog recent, dus kunnen jullie daar verder over dit onderwerp.
Hier een slotje.