Winter en eczeemdeken!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Winter en eczeemdeken!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:54

Hoi,
Ik heb even een vraagje:
Vanaf 1 maart is het weer zover en moet het fjordendier weer een eczeemdeken op, maar ze is geschoren en moet dan dus nog een winterdeken op.
Ik heb een eczeemdeken met hals+kap, moet ik die dan over haar borstbeschermer doen en daar weer over haar winterdeken!?
Ben namlijk bang dat dat gaat schuren. En moet ze vanaf 1 maart dan ook al gelijk haar hals en kap op??

Dit is het eerste jaar dat ik dit deken ga gebruiken, dus bij deze graag tips.

Hartstikke bedankt! :D

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:40

Waarom begin je al in maart met de exceemdeken??

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:46

Omdat de "regel" is dat vanaf 1 maart de eczeemdeken op moet, tot en met oktober.

Hebbesje

Re: Winter en eczeemdeken!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:57

Ik ben ook benieuwd. Ik heb namelijk hetzelfde probleem..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:53

Ik vind het al zo raar dat er niemand reageerd, iedereen met een eczeemdeken heeft dat probleem toch denk ik dan :o

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:33

Je kan het beter optijd zijn idd, dan dat je straks te laat ben en ze al schuren.. :)

Ik zou als je de ecxeem deken op doet wel de hals en kap er ook om doen, anders heeft hetgeen enkele zin. Dan zijn haar manen en hoofd niet beschermt.

Waarom heeft ze een borstbeschermers past je deken niet ? ik zou proberen om de borstbeschermers weg te laten mits dit gaat met de ecxeemdeken eronder.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:38

Ik zou de exceemdeken over de winterdeken doen, dat schuurt het minst en op plekken waar je winterdeken niet zit is het paard toch beschermd ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:49

Ik zou niet zo strak vasthouden aan de datum 1 maart maar de temperatuur in de gaten houden. Als het overdag een graad of 15 (= veilige marge, rond 18 graden is wat mij betreft uiterste grens) wordt, kan je met de deken beginnen. Aangezien eczeempaarden over het algemeen juist schuren aan manen en maantop heb je juist de hals en kap wel nodig, zoals Buckje ook al zegt.

Gezien de temperatuur van een graad of 15 overdag en het feit dat paarden nu al beginnen te verharen, denk ik dat je, als je met de eczeemdeken begint, je geen zorgen hoeft te maken over al dan niet een winterdeken gebruiken in combinatie met de eczeemdeken en zal tegen die tijd alleen een eczeemdeken wel voldoende zijn. Eczeemdekens werken het meest optimaal als ze niet in combinatie met andere dekens gebruikt worden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:51

Nibbit schreef:
Ik zou de exceemdeken over de winterdeken doen, dat schuurt het minst en op plekken waar je winterdeken niet zit is het paard toch beschermd ;)

Dan kan de winterdeken niet ademen, en daar is een ecxeemdeken niet op gemaakt die word dan helemaal uitgerekt lijkt mij ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:59

eerst eczeemdeken, dan winterdeken. en ik zou wel gelijk ook hals en kap op doen. anders heeft het niet zoveel nut he...

btw, er is geen geschreven regel. de vliegen die het veroorzaken hebben geen kalender op zak... je kan beter naar de temperaturen kijken..

btw, als je slim bent stel je zulk soort vragen voortaan in het centrale topic zomereczeem schuren en jeuk... heb je veel eerder reactie, meer reacties, EN hoe je niet tegen de regels in je eigen topic omhoog te schoppen...

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:42

Ook mijn paard heeft zomereczeem en draagt 's zomers altijd een eczeem deken.

Ik kijk gewoon hoe het weer is, als het warmer wordt krijgt ze d'r eczeemdeken op en tot die tijd haar winterdeken
of tussendeken. Hier zit nl toch een staartflap aan, mijn merrie krijgt vooral jeuk aan haar staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:45

ik heb ook een eczemer, en ik heb een soort 'halve eczeemdeken' die ik onder mn regen- of winterdeken doe.
werkt prima ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:46

Ik zou inderdaad de eczeemdeken onder de winterdeken doen.
Welke eczeemdeken heb je?

Ik heb dat probleem gelukkig niet omdat mn paard niet onder winterdeken staat. Ze staat onder wintervacht. ;)

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:46

Ik doe gewoon de eczeemdeken op (Boett) en de regen of winterdeken er overheen. Gaat prima, geen schuurplekken.

Ik kijk trouwens voor het moment om de deken om te doen niet naar de datum (doen die prikbeestjes ook niet) maar naar de temperatuur.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 11:30

Oke, dank jullie wel allemaal. Ik wacht gewoon tot het wat warmer word!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:53

Voor mij wordt het het eerste jaar, ik doe ook per 1 maart eczeemdeken op onder de winterdeken en dan maar hopen dat het niet schuurt. Dekens gaan bij mij normaal gesproken pas rond mei af, dus dan zit er al volop ongedierte.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 23:06

Sodeletuut schreef:
Ik zou inderdaad de eczeemdeken onder de winterdeken doen.
Welke eczeemdeken heb je?

Ik heb dat probleem gelukkig niet omdat mn paard niet onder winterdeken staat. Ze staat onder wintervacht. ;)

Ik heb de bruine van equitheme met hals, kap heb ik er speciaal bijgekocht