Buiten rijden zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

12121212

Buiten rijden zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 13:15

Ik heb een verzorgpony 13 jarige welsh. Ik rij altijd met haar in de wei. Nu is de vraag ; hoe doe ik dat in de winter? Want er is geen deken en de eigenaresse zegt dat een deken niet goed is voor een pony in de wei. Kan ik nog rijden? ik snap wel dat ze absoluut niet bezweet mag raken. En wanneer kan ik dan de normale training weer oppakken?

Alvast bedankt,

PBA_

Re: Buiten rijden zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:32

hij mag wel bezweet raken maar je moet wel de tijd geven om hem droog te stappen of wrijven met stro. Geen enkel probleem

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:34

Maar als het hartstikke koud is en er staat wind, dan lijkt het mij toch niet goed dat die bezweet is?

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:36

als ze maar in beweging blijft maakt het onder het rijden niet uit dat ze nat worden,
gewoon daarna goed uitstappen/droogwrijven

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:37

Als hij zweet, gewoon droogstappen en droog wrijven.
Echte training kan je beter denk oppakken als het niet meer vriest.

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:39

Oke, de verzorgster zeg alleen dat als het vriest dat die absoluut niet bezweet mag raken.
Maarja, ik zal het eens proberen. Ik ben al best een tijdje niet meer geweest, dus ik beging sowieso heel rustig aan met opbouwen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:41

lang uitstappen, zorgen dat je paard al afgekoeld is. Je kunt echt wel rijden zonder deken. maar minder intensief

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:43

Oke, ik zou het proberen. Een nadeel is wel dat ze heel snel weet ivm slechte conditie. Ik bouw het gewoon rustig op.
Dankjulliewel voor de adviezen:D

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:46

Ook mijn paarden staan zonder deken op de weide, ik train altijd het hele jaar gewoon door.

In de winter meestal iets rustiger dit ook omdat de grond nog wel eens bevroren is :)

Mijn paarden raken eigenlijk altijd bezweet, goed uitstappen en daarna even zweetdeken erop. Een zweetdeken is niet duur, zelfs met een gewone fleecedeken en singeltje kun je je paard snel laten drogen.

Als die droog is kan die weer gewoon zonder deken staan :)

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:48

Is de grond niet te glad om gewoon te trainen?
maargoed, ik zal eens naar een zweetdeken kijken.
Bedankt voor de tip!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:53

dat moet je zelf bepalen. of de grond niet te hard is. maar omdat je aangeeft dat ie niet zoon goede conditie heeft. Misschien kan je aan ze conditie gaan werken? Aangezien je ook aangeeft dat ie snel zweet.

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:55

Ja, maar ik wist dus niet zeker of dat kon zo in de midwinter met 5 graden onder nul. :o

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:58

zoals hier boven gezegd is eerst aan de conditie werken

als ze snel zweet tijdens het rijden wil dat ook wel zeggen
dat je te veel gedaan hebt voor het paard zijn doen
stap ook regelmatig en doe echt rustig aan

heb vandaag ook les gegeven aan een meisje die rijd haar paard normaal in 20 min zeiknat
ze heeft net 30 min les gehad maar het dier heeft niet gezweet

dus regelmatig even terug naar de stap om op adem te komen.
dan krijgt die ook niet veel kans om te gaan zweten
maar als jij nu het paardje dikke 20 a 30 min laat draven en galopperen
ja dan gaan ze indd erg snel zweten als ze geen conditie hebben

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:00

Nee, dat doe ik sowieso niet. Ik ben heel voorzichtig met alles. zelfs te voorzichtig denk ik. In de winter stap ik altijd, soms een rondje draven, maar verder ook niet. Ik ben altijd bang dat het slecht voor de gezondheid is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:26

als hij een wintervacht heeft, kan je hem hup bezweet en al op de wei zetten. ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:21

mensen, zweten kan voor een paard echt geen kwaad. hoe langer de vacht wordt als je wat gaat doen hoe sneller ze gaan zweten ook de conditie heeft er mee te maken natuurlijk maar zweten geld gewoon als afkoeling van het lichaam en dat ie het warm heeft is niet slecht. een paard voelt zich super in deze periode dus lekker aan de gang en het paard de conditie gericht opbouwen. Uiteraard goed op de bodem letten op gladde stukken maar dat is verder geen probleem.

edit. Daarbij zorgt de lange vacht ervoor dat het zweet naar buiten getransporteerd word van vel naar haarpunt. Dus als de buitenkant van het haar nat is en de ondervacht droog kan je hem gewoon zonder droog te wrijven weer in de wei zetten. Ga je wrijven zorg je er juist weer voor dat alles nat wordt. Mooi systeem hoor een wintervacht.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:31

Mijn paard zweet door de training maar niet omdat ze een slechte concitie heeft maar door haar wintervacht. Bij het uitstappen een zweetdekentje op en hup zonder deken weer de wei op. Kan prima hoor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:52

onley schreef:
als ze snel zweet tijdens het rijden wil dat ook wel zeggen
dat je te veel gedaan hebt voor het paard zijn doen
stap ook regelmatig en doe echt rustig aan

Dus een paard mag niet veel zweten tijdens het werk :?

Zweten zegt niets over de conditie of over hoe moe een paard is. Zweten zegt iets over het type paard en z'n warmtehuishouding. Een paard met veel massa, een dikke huid en veel haar zweet sneller, maar dat wil niet zeggen dat hij eerder moe is.

Ga gewoon rijden. Als je paard altijd zonder deken staat kan je hem gerust in het zweet rijden. Als je maar zorgt dat hij voldoende is afgekoeld na het rijden voor je hem weer buiten zet (dus stappen tot hij afgekoeld is) Dat hij dan nog nat is maakt niets uit. Vooral niet gaan wrijven of poetsen.

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:22

En de kans dat hij dan verkouden word is er niet?
Klopt wel! Mijn verzorgpony heeft veel massa en een dikke huid, en zweet inderdaad supersnel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:28

Ik rij ook buiten zonder deken, paard heeft conditie genoeg maar ook een dikke wintervacht en dus kom ik bezweet terug van een buitenrit....na het rijden de winterdeken weer op en lekker op stal, niks mis mee hoor! Paard is nooit ziek dus het kan zeker...gewoon lekker gaan rijden dus. Veel plezier!

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:50

Maar mijn verzorgpony staat altijd in de wei. er is geen stal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:52

Oh..oké, dat had ik niet begrepen. Heeft hij ook geen schuilplek ofzo dan? Je kunt wel rijden hoor maar ik zou het gewoon een beetje rustig aan doen en als het voorjaar weer begint kun je weer lekker fanatiek gaan rijden. Nogmaals veel plezier!

12121212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 13:51

Ja, klein onderdakje. Oke, bedankt.:D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:59

Als je pony nooit een deken op heeft is het geen enkel probleem om hem bezweet buiten te zetten, daar worden ze echt niet ziek van. Zolang je maar wel zorgt dat het lichaam afgekoeld is.
Het zweet dat dan nog aanwezig is gaat in de buitenste vacht zitten vanwaar het verdampt. De huid en de onderste laag vacht is dan al droog.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:04

mirjam_kl schreef:
Ook mijn paarden staan zonder deken op de weide, ik train altijd het hele jaar gewoon door.

In de winter meestal iets rustiger dit ook omdat de grond nog wel eens bevroren is :)

Mijn paarden raken eigenlijk altijd bezweet, goed uitstappen en daarna even zweetdeken erop. Een zweetdeken is niet duur, zelfs met een gewone fleecedeken en singeltje kun je je paard snel laten drogen.

Als die droog is kan die weer gewoon zonder deken staan :)

In de winter op een bevroren bodem zou ik niet zo snel gaan rijden.. Is toch niet zo goed voor je paard op een harde ondergrond..

Verder is mijn ervaring met paarden die zonder deken op de weide staan toch vaak een te dikke vacht hebben om helemaal droog te raken na het rijden..