In de winter dag en nacht buiten met deken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

In de winter dag en nacht buiten met deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:17

IK heb zins een week of twee een eigen haflinger.
Ik wil haar volgend jaar mischien een deken op gaan doen in de winter.
Maar ze staat van okt tot maart in de polder aan de waal. Met alleen een paar bomen als beschutting en wat heuvels waar ze achter gaan liggen.
Maar nu vraag ik me af als ik haar een deken op doe dag en nacht.
Blijft ze dan droog, gaat dat niet door lekken.
En hoeveel gram moet er op. Want ze staat wel flink in de wind daar.
Ze heeft nu geen hele dikke vacht en heeft geen deken op gehad.

Alet74

Re: In de winter dag en nacht buiten met deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:36

Misschien een domme vraag, maar waarom wil je haar een deken op gaan doen? Als ze een dikke vacht heeft, kan ze toch lekker buiten blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:42

VSW --> SV.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:59

Alet74 schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom wil je haar een deken op gaan doen? Als ze een dikke vacht heeft, kan ze toch lekker buiten blijven?

nee hoor is geen domme vraag. Nu ik een eigen paard heb ben ik van plan om minder buiten te gaan rijden en meer in de bak. Voorheen reed ik 1 keer per week in de bak. En dan stond ze de hele nacht thuis op stal omdat ze drijf nat was dan.
Dat zou nu dus betekenen dat ze vaker op stal zou staan dan in de wei. Als ik haar een deken op doe kan ze waarschijnlijk gelijk weer de wei in.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:25

Citaat:
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Dit stukje komt van http://www.paardnatuurlijk.nl

Een deken opdoen hoeft dus niet voor de redenen die jij noemt.
Lekker zonder deken naar buiten dus!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:39

Annikab schreef:
Citaat:
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Dit stukje komt van http://www.paardnatuurlijk.nl

Een deken opdoen hoeft dus niet voor de redenen die jij noemt.
Lekker zonder deken naar buiten dus!

Ik vind dit een ander geval, onze wei is zo koud dat wanneer ik ga rijden binnen in de bak ze het daar zo warm vindt dat ze na een half uur gewoon druppelt.
Ik zet een nat bezweet paard rustig buiten.
Maar niet als ze druppelt van het zweet.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:19

Ik heb mijn paarden ook dag en nacht buiten staan met deken op. (horseware)

Maar ik heb ook een schuilstal en als mijn paarden nog niet droog zijn na 20 min uitstappen, gaan ze eerst met zweetdeken op stal en daarna pas de gewone deken op.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:22

Tayga schreef:
Ik heb mijn paarden ook dag en nacht buiten staan met deken op. (horseware)

Maar ik heb ook een schuilstal en als mijn paarden nog niet droog zijn na 20 min uitstappen, gaan ze eerst met zweetdeken op stal en daarna pas de gewone deken op.

Maar heb je nooit last van door lekken, welke deken heb jij.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:28

...maar je zet haar toch ook niet drijfnat met die deken op .....imo kan ze het dan beter zelf reguleren, dan met een deken op. Misschien na het uitstappen, nog ff op stal, met wat hooi erbij , kan het ergste droog worden/wrijven om ze dan een halfuurtje later de wei weer op te gooien?? maar goed hier spreekt wel een die-hard denkenloos type :+ en lekkende dekens heb ik (gelukkig := ) geen verstand van. gefeliciteerd trouwens met je aanwinst, veel plezier ermee!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:29

Ik ben allereerst voor een paard lekker 24-7 buiten te laten, zoals ergens hierboven al is aangegeven, kan een nat/zwetend paard geen kwaad buiten...Afsluiten met een deken en dan naar buiten vind ik veel linker.

Ik heb een half jaar geleden een oudje van 17 gekocht... Altijd op stal gestaan en in de winter onder dekens.
Heeft vanaf de zomer lekker 24-7 buiten gelopen tot zo lang mogelijk. Op een gegeven moment hield zijn huid het niet meer droog (doordat hij altijd op stal heeft gestaan en een dun vachtje had) en heb ik hem een 0-grams regendeken opgelegd, zodat ie zn vacht wel ging gebruiken voor de warmte, maar hij wel droog bleef en daar geen extra energie voor nodig heeft. Hieronder staat ie nu vanaf de eerste regenperiode een maand of 2,5 geleden, gaat erg goed en is nog nooit doorgelekt. Is gewoon een goedkope deken van Harry's Horse geloof ik

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:39

@ TS;
Ten eerste vind ik het belangrijk dat paarden kunnen schuilen wanneer ze in de wei staan. Aan een heuvel en enkele bomen hebben ze weinig. Maar goed, da's mijn mening!

Wat deken betreft, ik begrijp je.
Wanneer je ervoor kiest geen deken te gebruiken, krijg je paard een dikke wintervacht. Waar ie profijt van heeft als ie 24/7 in de wei staat. Maar bij een dikke wintervacht, word je paard ook extra sneller bezweet. Het duurt erg lang voordat ie weer droog is, ik kan me voorstellen dat je 'm niet nat in de wei wilt zetten.

Ik zou wel kiezen voor dekens zodat je hem kort in de vacht kan houden.
Je kunt bijvoorbeeld voor de volgende dekens kiezen;
regendeken (0 gram).
150 gram winterdek.
300 gram winterdek met eventuele halsdeken.

Succes met je keuze en geniet van je haflinger!! *D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:52

celticpony schreef:
...maar je zet haar toch ook niet drijfnat met die deken op .....imo kan ze het dan beter zelf reguleren, dan met een deken op. Misschien na het uitstappen, nog ff op stal, met wat hooi erbij , kan het ergste droog worden/wrijven om ze dan een halfuurtje later de wei weer op te gooien?? maar goed hier spreekt wel een die-hard denkenloos type :+ en lekkende dekens heb ik (gelukkig := ) geen verstand van. gefeliciteerd trouwens met je aanwinst, veel plezier ermee!

Nee ik zal haar zeker niet drijf nat onder een deken zetten.
Ik moet vanaf de manege nog een half uur terug stappen ik ga er van uit, dat ze dan met een dunnere vacht aardig droog is. En de deken weer op kan de wei in.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:53

_rosita_ schreef:
Ik ben allereerst voor een paard lekker 24-7 buiten te laten, zoals ergens hierboven al is aangegeven, kan een nat/zwetend paard geen kwaad buiten...Afsluiten met een deken en dan naar buiten vind ik veel linker.

Ik heb een half jaar geleden een oudje van 17 gekocht... Altijd op stal gestaan en in de winter onder dekens.
Heeft vanaf de zomer lekker 24-7 buiten gelopen tot zo lang mogelijk. Op een gegeven moment hield zijn huid het niet meer droog (doordat hij altijd op stal heeft gestaan en een dun vachtje had) en heb ik hem een 0-grams regendeken opgelegd, zodat ie zn vacht wel ging gebruiken voor de warmte, maar hij wel droog bleef en daar geen extra energie voor nodig heeft. Hieronder staat ie nu vanaf de eerste regenperiode een maand of 2,5 geleden, gaat erg goed en is nog nooit doorgelekt. Is gewoon een goedkope deken van Harry's Horse geloof ik

Een nul grams deken vindt ik nog veel enger dan kunnen ze de vacht niet meer op zetten omdat er een deken op licht, volgens mij krijgen ze het dan juist koud.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:57

Up_to_Date schreef:
@ TS;
Ten eerste vind ik het belangrijk dat paarden kunnen schuilen wanneer ze in de wei staan. Aan een heuvel en enkele bomen hebben ze weinig. Maar goed, da's mijn mening!

Wat deken betreft, ik begrijp je.
Wanneer je ervoor kiest geen deken te gebruiken, krijg je paard een dikke wintervacht. Waar ie profijt van heeft als ie 24/7 in de wei staat. Maar bij een dikke wintervacht, word je paard ook extra sneller bezweet. Het duurt erg lang voordat ie weer droog is, ik kan me voorstellen dat je 'm niet nat in de wei wilt zetten.

Ik zou wel kiezen voor dekens zodat je hem kort in de vacht kan houden.
Je kunt bijvoorbeeld voor de volgende dekens kiezen;
regendeken (0 gram).
150 gram winterdek.
300 gram winterdek met eventuele halsdeken.

Succes met je keuze en geniet van je haflinger!! *D

Ik geloof niet dat ze problemen hebben met het buiten staan, thuis hebben ze ook een schuil stal maar hier gaan ze nooit uit zich zelf in staan.
En inderdaad nat in de wei vindt ik niks. Als ze alleen een beetje gezweet hebben onder het zadel of op de hals die ik niet moeilijk over. Dan gaat ze lekker de wei weer op nadat ze goed is uit gestapt.
Maar Als ik in de bak heb gereden is ze echt erg nat, het zweet loopt gewoon langs de benen naar benen naar beneden. de flanken zijn zeik nat.
Dat vindt ik toch niet prettig. Vooral als ze dan lekker gaat liggen rollen op die koude grond.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:56

Ik heb in 6 jaar tijd nooit een doorlekkende deken gehad. Maar ik heb er wel rhino's op liggen en geen dekens van 3 tientjes.

Verder voer ik met regen ook binnen, dus dan staan ze 2 x per dag z'n 3 uur droog, kunnen de dekens ook weer even 'herstellen'. Maar opzich is dat niet nodig.

Tja als je haf zo nat is na het rijden, kan ze echt niet gelijk de winterdeken op, daar zul je wel een oplossing voor moeten vinden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 17:04

Tayga schreef:
Ik heb in 6 jaar tijd nooit een doorlekkende deken gehad. Maar ik heb er wel rhino's op liggen en geen dekens van 3 tientjes.

Verder voer ik met regen ook binnen, dus dan staan ze 2 x per dag z'n 3 uur droog, kunnen de dekens ook weer even 'herstellen'. Maar opzich is dat niet nodig.

Tja als je haf zo nat is na het rijden, kan ze echt niet gelijk de winterdeken op, daar zul je wel een oplossing voor moeten vinden.

Nee als ik een deken koop dat koop ik ook een goede.
heb je ook langer plezier van.

Ik ga er van uit dat wanneer ze korter in de vacht zit dat ze dan ook minder zal zweten.
En dat ze dus na een half uur stappen zo droog is dat ze met deken de wei weer op kan.
Of zou dat niet haalbaar zijn.
Want anders schiet ik er nog niet zo veel mee op.

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:11

Je moet natuurlijk wel een waterdichte deken opleggen. Maar ik zou er niet al te te grams van maken. Voor een haffie zou ik gewoon lekker 200 gram die waterdicht is en natuurlijk goed uitstappen na het rijden dan kunnen ze gewoon weer de wei op.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 17:15

kobus1980 schreef:
Je moet natuurlijk wel een waterdichte deken opleggen. Maar ik zou er niet al te te grams van maken. Voor een haffie zou ik gewoon lekker 200 gram die waterdicht is en natuurlijk goed uitstappen na het rijden dan kunnen ze gewoon weer de wei op.

Ja 200 gram. dan ga ik dan dan maar doen.
Ze graag het dan niet meer koud.
Anders kan ik denk ik altijd nog een fleece deken er onder doen als het echt hard gaat friezen

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:40

Ik heb er expres meer opliggen, juist zodat ze minder vacht hebben en vervolgens minder zweten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:16

kimmy1985 schreef:
Een nul grams deken vindt ik nog veel enger dan kunnen ze de vacht niet meer op zetten omdat er een deken op licht, volgens mij krijgen ze het dan juist koud.

Geef ik je enigszins gelijk in, maar ik hou dit érg goed in de gaten en hij heeft het absoluut niet koud onder dit dekentje... Uiteraard hebben ze wel onbeperkt hooi om het inwendige kacheltje bezig te houden en die werkt erg goed!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:20

Koop een Rambo Duo, dan heb je een fijne regendeken met hals, en als het echt koud wordt kun je de onderdeken er aan vast klikken. Moet je alleen wel een flinke spaarpot hebben om stuk te slaan... ;)
Maar heb nog wel een vraagje aan je. Persoolijk zou ik me eigenlijk drukker maken om een natte ondergrond, niet om een nat pak. Heb je daar al over nagedacht? Met mijn IJslanders heb ik op zich een ras dat 24/7 in elke weersomstandigheid buiten kan, maar ik haal ze toch binnen (schuistal/box) 's nachts, om mok, rotstraal en andere ellende te voorkomen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:36

Sientje schreef:
Koop een Rambo Duo, dan heb je een fijne regendeken met hals, en als het echt koud wordt kun je de onderdeken er aan vast klikken. Moet je alleen wel een flinke spaarpot hebben om stuk te slaan... ;)
Maar heb nog wel een vraagje aan je. Persoolijk zou ik me eigenlijk drukker maken om een natte ondergrond, niet om een nat pak. Heb je daar al over nagedacht? Met mijn IJslanders heb ik op zich een ras dat 24/7 in elke weersomstandigheid buiten kan, maar ik haal ze toch binnen (schuistal/box) 's nachts, om mok, rotstraal en andere ellende te voorkomen.

Daar is over nagedacht, de wei waar ze lopen is aan de waal. Dat houd in dat de hele wei zand als onder grond heeft. Blubber is er niet alleen voor de poort.En als het veel regend loopt het water weer terug naar de waal.
De paarden lopen er al een jaar of 4 in de winter en heb daar minder last van mok als wanneer ze thuis in de wei met schuilstal staan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:39

kimmy1985 schreef:
Sientje schreef:

Daar is over nagedacht, de wei waar ze lopen is aan de waal. Dat houd in dat de hele wei zand als onder grond heeft. Blubber is er niet alleen voor de poort.En als het veel regend loopt het water weer terug naar de waal.
De paarden lopen er al een jaar of 4 in de winter en heb daar minder last van mok als wanneer ze thuis in de wei met schuilstal staan.

Klinkt goed! Wil ik je nog wel de tip meegeven om goed de stralen in de gaten te houden, want die worden ook week van nat zand, weet ik helaas uit ervaring. Dus gewoon op de droge dagen even lekker teren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:41

Neee... ik zou zeggen... vooral niet klooien met troep in de hoeven. Dat regelt allemaal zichzelf wel.. eraan rommelen zorgt er alleen maar voor dat de natuurlijk balans verstoord wordt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:45

Sientje schreef:
Klinkt goed! Wil ik je nog wel de tip meegeven om goed de stralen in de gaten te houden, want die worden ook week van nat zand, weet ik helaas uit ervaring. Dus gewoon op de droge dagen even lekker teren.

Ik denk dat ik met mijn pony nergens echt bang voor hoeft te zijn.
Ik heb haar in licht verwaarloosde toestand gekocht. Ze liep al 2-3 jaar in een wei die in de winter een en al blubber was. Ze heeft toen nooit ergens last van gehad, heb me er altijd over verbaast.
Maar als ik ga rijden kijk ik ze zoieso altijd goed na, op wondjes steentje in de hoeven enz.
Maar naar mijn idee heeft ze hele goede benen en hoeven. En ik ben ook niet echt iemand die al in het voren allerlei goedjes er op gaat smeren.