wat doen jullie met een blubberige wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

wat doen jullie met een blubberige wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:49

onze paarden staan 24/7 op een wei welke deze winter voor het eerst word belopen.
hiervoor is de wei 3 jaar niet gebruikt geweest en heeft de natuur zijn ding kunnen doen.
nu is de wei erg drassig met achterin goede stukken welke nog niet zijn omgeploegd.
ze hebben een plaats van 5 bij 5 betegeld waar ze op kunnen staan.
echter staan ze nog vaak voor in de wei waardoor ze alles kapot trappen.
nu hebben we het voorste deel afgesloten zodat ze enkel achterin kunnen lopen.
helaas veranderd de wei steeds meer in een blub,
hoe doen jullie dat om de blub te voorkomen? of laten jullie ze gewoon lekker banjeren.
ik heb dit vorig jaar wel gedaan maar toen was de wei zo beperkt dat dit wel nodig was.
maar nu is de wei zo groot dat ik hem eigenlijk wil sparen.
is het mogelijk om de paarden apart in een weitje te zetten zodat het minderd?
dankje! Oja, zou het minder worden als de wei langer belopen is

IngLio

Re: wat doen jullie met een blubberige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:59

ik zou een beperkt stukje afzetten als je geen aparte paddock tot je beschikking hebt... dan spaar je de rest van de wei, maar lopen ze toch buiten... in de zomer kun je dan het kapot stukje laten bijkomen door het afgezet te laten, maar de paarden op het goede stuk te zetten...

je zou ook nog kunnen denken aan beperkte uren op de wei, 's nachts op stal...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:36

Bedenk wel hoe kleiner je de wei maakt hoe sneller ze het kapot lopen!
De mijne staan nu ook in een blubberige wei. Van het voorjaar als het gras weer begint te groeien ga ik stukken afzetten zodat dat weer kan groeien. Nu heeft het nog geen zin.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:39

Bij ons is een bepaald stuk ook helemaal kapot gelopen. Medio volgende maand zet ik dit af en dan kan het lekker bijkomen. Gras staat er dan zo weer op is mijn ervaring.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:41

Ik heb een deel van de wei afgezet zodat ze dat heel houden. Verder lopen ze idd alles kapot. Maar dat is in een paar weken weer goed in het voorjaar. Dan zet ik ze op het stuk dat nu nog heel is, en kan het andere stuk bijkomen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:40

Ik laat mijn paarden nu niet in de wei omdat het helemaal drassig is.Mijn paarden staan in een paddock.Deze grenst aan mijn stallen en ze kunnen 24 uur per dag buiten staan.Als het goed gedroogd heeft in de wei mogen ze erin.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 13:30

op stal ga ik niet doen, ze zijn hun hele leven al buiten en hebben een hekel aan een stal.
ik vind het enkel zo'n triest gezicht als ze heel dagen in de blubber moeten staan. dus ik laat ze nu op bijna de gehele wei.
als jullie zeggen dat dit in het voorjaar weer goed bijtrekt durf ik dit namenlijk wel aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:12

Dan moet je in het voorjaar wel een deel afzetten, want als ze erop mogen lopen, trekt het niet (of niet goed) bij.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:20

het trekt enkel bij wanneer het rust krijgt.
dus indd afzetten.
nu gewoon de helft geven. desnoods geef je nu nog de eerste helft, en volgende maand al de volgende helft waarbij de eerste helft dus al rust krijgt!
Bij mij:
bestraat stuk van ong 36 vierkante meter met schuilhokje van 2 bij 3 erop. en een uitloop van 3 bij 10 (dus echt modderbad niveau, je kunt er zo in gaan liggen is vast enzeker goed voor je huid) naar het kleine winterweitje van..15 bij 30. wat meer zwart dan groen is, maar ze lopen wel buiten! En ze vermaken zich prima! staan meest van dag dag hooi te eten op het droge, en af toe gaan ze door de blubber lopen, of voor het hek staan of de wei toch niet open mag (dat mag soms op mooie dagen) richting de andere helft van de wei die ik bespaart heb vanaf september. Die is kort gegeten natuurlijk omdat ze er af en toe op mogen, maar heel, dus in maart kunnen ze daar op ipv het stuk wat ik ze nu geef. maak ik een nieuwe uitloop, en zet ik het zwarte af.
Beetje bijzaaien doet ook wonderen.

AKB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:01

Bel de gemeente en zorg dat ze een reuze berg houtsnippers op het land gooien. Verdeel het netjes en zet het stuk af zodat de paarden alleen op de houtsnippers lopen. Zo is het ook een tijdje voor mij gegaan.
En desnoods over een paar maand weer :D !

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:04

Ze staan nog steeds 24/7 buiten en hebben 2 weilanden 1 weiland heb ik afgezet zodat ze daar altijd nog in kunnen. Verder heb ik nog 3 weiland in mijn straat wat nog helemaal niet kapot gelopen is dus als het te erg wordt dat gaan ze daar lekker heen :) . Verder hebben ze een grote inloop stal met een veranda ervoor en daarvoor nog een stuk betegeld. Dus ze kunnen lekker droog staan :) .
Ik laat ze dus gewoon banjeren :D

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:09

bij ons lopen ze op het winterland,eerste stuk is ook blubber dus lopen ze dat helemaal stuk.Straks in het voorjaar gaan ze naar het stuk ernaast en kan het winterland rusten tot het najaar.Het ziet er dan niet meer uit,maar het hersteld zich wel.Wij hebben inloopstallen,die wel gewoon deuren hebben,die ook dicht kunnen als dat nodig mocht zijn,met een betegeld erf en dan de klei.Als het erg pruttig is staan ze wel vaak op het erf.Hoog en droog.groetjes...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 02:42

maar met die houtsnippers he, vergaat dat op een gegeven moment? anders zal daar nooit meer gras grooien. Ja vorig jaar had ik ze ook gewoon in de blub laten staan met een grote droge inloopstal. Er is nu een Fries bijgekomen en deze heeft lange sokken dus dan is die blubber echt niet ideaal. Op het moment is de wei weer wat aan het opdrogen. Ik merk nu dat vooral de voorkant van de wei is kapotgelopen. En dat het stuk achter nog helemaal goed is. Maar wel drassig dus ik ben bang dat bij veel belopen het stuk ook in modder zal veranderen. Nu komen ze er enkel een paar uur per dag om te grazen. Wat zouden jullie doen. De gehele wei open laten en van het voorjaar het voorste stuk afsluiten zodat het bij kan komen. Of het voorste deel nu al laten rusten en ze achterop de wei zetten met de kans dat dat ook blubber word?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:33

Ik zou nu de hele wei geven en van het voorjaar een stuk/stukken afzetten. Het groeit echt wel terug.

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:12

Mijn verzorgpaard heeft 3 weilanden die ze deelt met nog 10 paarden, alleen het voorste stuk is van blubber, de rest van de wei valt gelukkig wel mee.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:19

ik zet ze ook gwoon lekker buiten hoe groter de wei hoe minder het blubberig word ;)

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:53

Bedenk inderdaad wel dat die houtsnippers op een gegeven moment gaan verteren en je dan een nog grotere zooi hebt, zeker als je dit op je land doet. Ik zou er voor kiezen om één kleiner deel te gebruiken, dán maar kapot laten lopen en de rest sparen. Zodra het droger en beter weer is kun je de rest weer gebruiken en dat kleine deel weer opnieuw inzaaien, voor je het weet staat daar ook weer gewoon gras. Ik neem aan dat je je paarden buiten de weidegang ook nog gewoon bijvoert? Want zodra je dat kleine stukje kapot laat lopen staat daar binnen de kortste keren natuurlijk geen fatsoenlijke hap gras meer.. :P

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:04

De wei in een aantal stukken verdelen zodat er altijd minimaal 1 stuk heeft om bij te komen en weer kan groeien. Dan kunnen je paarden in principe het hele jaar de wei op.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:11

wij hebben een winter weiland en twee weilanden voor de zomer.dus die van mij gaan elke dag naar buiten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 01:26

ja idd maar dat kapotlopen is dus echt geen optie met die fries dat vind ik gewoon zielig hij heeft heel zwaar behang en dan komt dus alles vol te hangen. Ik heb nu het achterste deel afgezet waar het nog droog is. Hopenlijk haalt dat iets uit en anders dan maar de hele wei en dan straks het modderigste deel afzetten en inzaaien.. scheelt het ook dat een wei steviger word als er meerdere jaren paarden op staan. de onze betreden deze weide nu voor het eerst. er heeft 5 jaar niets opgestaan

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:48

Nu laat ik nog de ganse weide open, zodat ze zelf nog droog kunnen staan ook.
Vanaf eind februari gaat het achterste stuk dicht, en wordt er terug beetje gras gespaard. Eens goed vetten doet wonderen, dus goed bemesten is een must.
Rond mei/juni kunnen ze dan weer op de andere weides ook.
Ik zet mijn weide af in 5 stukjes wei en dan hebben we ook nog een graspaddock. Ik heb wel het geluk dat ik een goede weide heb die enkel vanvoor en bij de in- en uitgangen drassig liggen, maar ze kunnen altijd droog staan.

Als je goed omgaat met je weide kan je ze nog snel 7 maand enkel op gras zetten.
Mijn weide is wel 2,5hectare groot en heb maar drie paarden dus dat scheelt wel.
Overigens zou ik nog een deel laten betegelen, 5 op 5 vind ik maar klein, mijn stallen zijn zo groot :D

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 06:57

Wij hebben een zomer en een winterweide van allebeide ongeveer 1ha
De winterweide hebben we opgedeeld en mijn haflingers die s avonds op stal gaan staan op een gedeelte afgezet stuk en de 3 shetjes op de andere helft en het is een blubberige bende die momenteel aangedroogd is, maar met dit weer kun je weinig doen en bij ons is het snel een waterballet.
In maart gaan ze naar de zomerweide en dan kan de winterweide weer aantrekken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:05

AKB_ schreef:
Bel de gemeente en zorg dat ze een reuze berg houtsnippers op het land gooien. Verdeel het netjes en zet het stuk af zodat de paarden alleen op de houtsnippers lopen. Zo is het ook een tijdje voor mij gegaan.
En desnoods over een paar maand weer :D !

wel zeker weten dat er geen tuinafval in zit...taxus !

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:23

Lekker latren banjeren.Ik heb een stukje afgezet waar ze ingaan als het weer goed weer is, kan de rest ff bijkomen en dan gaat alles weer open. Als je ze 24-7 in de wei hebt lopen,hou je het toch niet tegen dat er bagger komt... Ik mag niet betegelen dus doe het op deze manier... Tis niet anders, ze hebben wel altijd een stuk waar ze droog kunnen staan/liggen en als het écht heel drassig wordt, bedek ik een stuk ( 4x6 ofzo) met stro en hooi, zodat ze altijd droog kunnen staan en liggen, niet mee meest voor de hand liggende oplossing, maar wel practisch ( alleen een takkewerk om weer weg te halen ;))

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:02

Wij hebben hetzelfde probleem. Het voorste stuk van één van onze weides is een pure blubberzooi, het is het eerste jaar dat deze weide er zo slecht bij ligt (wordt enkel in de winter gebruikt). Ik merk wel dat de merries het maar niets vinden want ze blijven voornamelijk in hun schuilstal staan en op het stukje land dat nog min of meer droog is maar het klikt niet super tussen die twee. We gaan één van de merries nu naar binnen halen (al laat ik onze paarden die niet gereden worden liever lekker buiten staan), dan heeft de andere meer ruimte in de schuilstal en dan maar hopen dat het vlug voorjaar is en ze naar hun 'droge' zomerweide kunnen.