Paarden kunnen de wei niet meer op door ijs.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Paarden kunnen de wei niet meer op door ijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 23:06

Overal lees ik dat de paardjes lekker buiten lopen in de wei in de sneeuw.

Hier in de omgeving Utrecht ligt geen sneeuw maar overal ijs Boos!
De wei is door de regen van afgelopen weekend omgetoverd in een ijsbaan omdat de ondergrond flink was bevroren.

De paardjes hebben nu verplicht boxrust en je kan hier niet eens de weide af of ze glijden al uit, dit geldt voor ijzers en zonder ijzers.

Ik moet iets verzinnen om ze een voor een mee uit de stal te halen en hun benen te laten strekken, wie heeft de gouden tip? Lijst

Let wel op, deze paardjes zijn gewend om iedere dag zo'n 6 uur in de wei te lopen.

Sodeletuut

Re: Paarden kunnen de wei niet meer op door ijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:09

Oh dat is vervelend..
Hier kunnen de paarden gelukkig wel gewoon op de wei..

Hebben jullie geen (binnen)bak waar je ze even in kan droppen?
Met een buitenbak is het natuurlijk hetzelfde verhaal..

En anders maar gewoon veel wandelen en over de weg stappen..
Heb ook geen ander idee.

Rotweer he Hamer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:10

In de trailer en naar de manege.
Je hebt geen bak bij huis begrijp ik?

Je zou ook een stukje van de wei kunnen afzetten en proberen hem ijsvrij te maken, dus met een schep en kruiwagen erdoor.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:13

Ik snap je probleem femmie. Ook mijn beesten zijn gewend om altijd buiten te komen. Nu staan ze al 2 dagen verplicht de hele dag in hun luxe gevangenissen. Ik vind 't eigenlijk maar niks, maar durf ze ook niet in de bak te doen. Die is wel bevroren maar wel vlak en niet glad. De bestrating er naar toe hebben we gestrooid, maar ik ben zo bang dat ze zo gek doen als een deur. Die bevroren ondergrond werkt niet mee als ze flink in de remmen gaan. Mijn ervaring van vorige jaren is dat ze na een week weer buiten komen relaxter zijn, dan na een paar dagen. Ik hoop dat dat ook nu zo is en wacht totdat de bodem weer redelijk fatsoenlijk is. Ik voer ze nu gewoon vaker en deel de porties op in kleinere, zodat ze elke keer wat te doen hebben. Ik geef ze een voerronde wortels meer; lekker wat te doen en ze worden er niet dik van (bevat vooral water en dat scheelt weer emmers sjouwen). Nu zou een binnenbak ideaal zijn, maar die heb ik niet. Wachten tot het warmwater gaat regenen.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 23:15

We hebben wel een buitenbak, de hoefslag is zand (ook bevroren) en van binnen gras (hetzelfde als de wei, door regen is zit er een dikke ijslaag op) Geen binnenbak.

Als ik de trailer zou pakken moeten we toch een stuk over het ijs, echt het is geen doen. Ik heb dat vandaag geprobeerd en toe gleed ze al van achter weg, ik durf die stap niet te nemen.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 23:16

Marion71 schreef:
Ik snap je probleem femmie. Ook mijn beesten zijn gewend om altijd buiten te komen. Nu staan ze al 2 dagen verplicht de hele dag in hun luxe gevangenissen. Ik vind 't eigenlijk maar niks, maar durf ze ook niet in de bak te doen. Die is wel bevroren maar wel vlak en niet glad. De bestrating er naar toe hebben we gestrooid, maar ik ben zo bang dat ze zo gek doen als een deur. Die bevroren ondergrond werkt niet mee als ze flink in de remmen gaan. Mijn ervaring van vorige jaren is dat ze na een week weer buiten komen relaxter zijn, dan na een paar dagen. Ik hoop dat dat ook nu zo is en wacht totdat de bodem weer redelijk fatsoenlijk is. Ik voer ze nu gewoon vaker en deel de porties op in kleinere, zodat ze elke keer wat te doen hebben. Ik geef ze een voerronde wortels meer; lekker wat te doen en ze worden er niet dik van (bevat vooral water en dat scheelt weer emmers sjouwen). Nu zou een binnenbak ideaal zijn, maar die heb ik niet. Wachten tot het warmwater gaat regenen.

Pffffff, gelukkig zijn wij niet de enige, ik dacht al dat ik een groot probleem had qua ondergrond Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:17

even uitzitten dan..
miss meer hooi voeren en minder krachtvoer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:20

hier heb ik het ook +dat de grond ongelijk is en mn paard al een blessure heeft. en dus alleen op het harde mag stappen.
hier lag sneeuw maar daaronder nu dus ijs dus erg gevaarlijk.ik stap paardje elke dag over de weg en als het nodig is kan ik in een binnebak

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:21

femmie1996 schreef:
We hebben wel een buitenbak, de hoefslag is zand (ook bevroren) en van binnen gras (hetzelfde als de wei, door regen is zit er een dikke ijslaag op) Geen binnenbak.

Als ik de trailer zou pakken moeten we toch een stuk over het ijs, echt het is geen doen. Ik heb dat vandaag geprobeerd en toe gleed ze al van achter weg, ik durf die stap niet te nemen.

Maar hoe kan er een dikke laag ijs op gras komen? Dat is toch maar een dun laagje dan?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:22

Hier staan ze ook verplicht binnen, het is heel glad Ja

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:25

Krachtvoer en hoeveelheid voedzaam kuil heb ik ook drastisch aangepast en vervang een portie bij degenen waar kan door een extra plak stro. Knabbelen ze ook veel langer op. Risico dat ze een been breken of een andere blessure oplopen is mij te groot, en dat vertel ik ze dan ook steeds. 't is net alsof ze me begrijpen. In het voorjaar maak ik het dubbel goed; mogen ze dag en nacht buiten blijven als ze dat willen.
Hier is de wei ook net een ijsbaan; zondag veel regen gehad (om depri van te worden, de hele dag geregend). En dan gaat 't vanzelf, he?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:27

Ow dan is het wel vervelend ja.
Wij hebben gelukkig geen regen gehad maar alleen sneeuw. Het is hier wel stijfbevroren maar gelukkig niet zo super glad. Daarnaast lopen de paarden ook 24/7 buiten dus ze kijken wel uit om nu te gaan rennen.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:33

die van mij hebben ijzers onder, dus levensgevaarlijk en alles is hier van ijs (staat of water of licht een laagje ijs overheen.)

Ik heb een gedeelte van de bak afgezet en heb de stallen/mestbult afgespit ( heb van dat fijne vermalen strooisel) en heb dat als top laagje er op gebracht.. dus dan hebben ze een soort tapijtje waar ze op kunnen lopen..
vanacht is het ruw opgevroren en vandaag konden ze er ook nog prima op lopen.
Ik doe ze nu i.p.v een hele dag naar buiten maar een halve omdat het maar een klein stukje is. ( het tr. om twee paarden).
(ALS HET MAAR NIET GAAT SNEEUWEN!!)

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:27

Het heeft gesneeuwt!!!!!!!!!!!!!!!

nu heb ik met mijn schepje .. de sneeuw weggeschept om 6 uur sochtends!.. en met de bezem wat weggeveegd dat wil ook wat nuu heb ik wat structuur in de bak!. kunnen ze weer naar buiten 2 uurtjes en dan om de zoveel uur ff met de hoefkrabber bikken!!..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:30

Mijn paard heeft gisteren een dag in zijn box gestaan, gisteren heb ik over de weg gewandeld. Ze gaan niet dood van binnen staan, een gebroken been is toch vaak einde oefening.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:35

Durf ze ook niet meer in de bak te zetten. De wei zou misschien kunnen maar daar hebben ze al maanden niet meer in gestaan omdat het toen te nat was. Maar in de bak zit overal een dun laagje ijs op, zelfs bovenop de zandbergjes.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:39

Ik had ze gister binnen. Nu staan ze even buiten. Glad dat wel, maar gelukkig heb ik 2 vreetzakken die wel bij hun bultje kuil blijven staan Tong uitsteken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:43

Bij ons gaan ze in de stapmolen, en mogen ze los in de binnenbak Lachen. Heeeeel handig geen bommetje voor mij! Verder gaan er nog wel paarden in het padock maar die gaan elke dag erin en zijn dus ook niet fris en weten dondersgoed dat ze niet echt niet moeten gaan flauwekullen op dat ijs Haha!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:45

Bij ons staat ze nog steeds mooi buiten kan prima hoor (geen ijzers)

ze hebben een route naar de waterbak en weer terug naar het hooi.. we gaan wandelen naar een veldje hier in de buurt waar hoog gras staat en verder alleen sneeuw opligt daar laten we ze lekker uitrace Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:51

Mijn paard heeft tot gister gewoon buiten gestaan. Maar nu de sneeuw een ijslaag geworden is, kan ik de schuur niet uit (het erf is ijs) en dus ook de bak niet bereiken. Moet daarvoor 30 meter over het ijs en dat durf ik net niet. Ik wacht het rustig af en laat haar in het gangpad lopen zodat ze toch even kan lopen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:58

ja, hier in Utrecht is het zeker erg.
Overal ijs ijs ijs
zelfs naar de paddock/ buitenbak / longeerring / stapmolen kan je niet lopen.
is echt te glad.
Bij ons worden alle paarden gewoon gereden.
als je geen tijd of zin in stappen we gewoon even in de bak.
Ze kunnen er niet veel uit maar zou ook anders niet weten?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:30

Tja, als je paard gewoon 24/7 buiten staat, dan staat ze vanzelf ineens in zo'n ijswei... en dan moet ze zich maar zien te redden... Moet zeggen: gaat prima! Paarden kunnen best heel voorzichtig doen Haha!

Ideaal is het niet, maar voorlopig houdt een kudde van 8 zich prima staande in zo'n raar ver-ijsd weiland....

Moet ik wel zeggen, dat ik een paard niet vanuit de stal zomaar zo'n land in zou gooien. Dat is vragen om ongelukken, maar op deze manier groeien ze een beetje met het weer mee en hebben ze gemerkt dat lopen steeds wat voorzichtiger moet. En dan gaat het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:54

Ook die van mij staat noodgedwongen drie dagen binnen. Het erf is één grote ijsbaan geworden. Evenals beide bakken. Ik zou met haar kunnen wandelen langs de weg (is ook glad) maar dit is een drukke 80weg en met een paard wat drie dagen binnen heeft gestaan is dat niet een optie (tenminste met die van mij niet). Ook glibberen naar 1 van de bakken of weides ga ik niet doen. Na drie dagen binnenstaan is het een bommetje geworden en dat samen met een bevroren, gladde bak zie ik niet zitten.
Dus alles wat ik deze dagen doe is wat poetsen. Ik hoop dat de dooi wat doorzet, dan kunnen ze weer naar buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:01

phietje schreef:
Het heeft gesneeuwt!!!!!!!!!!!!!!!

nu heb ik met mijn schepje .. de sneeuw weggeschept om 6 uur sochtends!.. en met de bezem wat weggeveegd dat wil ook wat nuu heb ik wat structuur in de bak!. kunnen ze weer naar buiten 2 uurtjes en dan om de zoveel uur ff met de hoefkrabber bikken!!..

Waarom zou je ze niet gewoon de sneeuw in gooien?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:41

Dat hoopt vaak op onder de hoeven waardoor ze op naaldhakken komen te lopen.
Momenteel staan er bij mij 2 paarden in de buitenbak. Deze houden zich aardig rustig. Moet ook wel want eentje staat er gewoon op de bevroren vijver midden in de bak. Het jonge spul durf ik nu dus niet buiten te zetten. Die gaan eerst rennen en komen er dan pas achter dat dat niet de handigste actie is. Gelukkig heeft moeder met veulen nog een dubbele stal zodat daar wat bokkensprongen gemaakt kunnen worden.
Ik heb wel een stukje pad uitvrij zodat ik met de rijpaarden naar de vereniging kan.