nu nog scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:13

Hoe denken jullie over nu nog scheren ivm de kou (paard is al 2 maal geschoren geweest)? Heeft een extra deken dan nog zin of raden jullie het sowieso af om te scheren met deze kou. Aankomend weekend wordt het weer overdag boven 0 en in de nacht nog een paar graden vorst. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken!

DinaxUllie

Re: nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:18

die van mij is de vorige keer ook in de periode geschoren dat het kouder werd.. heeft er geen last van gehad.. ik vind dat je het gewoon kan doen.. het word morgen weer warmer

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:11

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee. Onze Fjord heeft ook een gigadikke vacht en die kan misschien ook beter geschoren worden, maar het wordt komende dagen ijskoud en dus is het misschien verstandiger om het nog even te laten, hoewel er natuurlijk ook nog zoiets als dekens bestaan Tong uitsteken

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:20

Ik ben er niet zo van met deze kou scheren. Ik snap dat je een deken op heb met deze kou maar waarom kan ze vacht niet een beetje groeien? Het zal niet in één keer een schaapje worden. Maar het is wat jij wilt. Bij mij op stal worden er ook nog paarden geschoren.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:00

Ik scheer rustig met deze kou, wel zorgen dat ze nu zeker niet in de wind staan en een extra dekens ertussen (liefst met een stukje hals dat daar geen varkensharen teruggroeien)
wel met scheren goed onder de dekens houden dat ze het dan niet koud krijgen.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:05

Met deze extreme kou zou ik dus nog even wachten. Ik zou nu niet het ricico opzoeken om mijn paard verkouden en ziek te krijgen alleen omdat ik het zonodig vind dat hij kaal moet. Ik zou eens even het weer een 14 dagen afwachten.
Ik trek nu een extra trui of jas aan en ga dan niet mijn paard een jas uitdoen Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:07

Paarden hebben nog niet echt last van deze temparatuur, kunnen beter tegen kou als wij, maar je moet wel de vacht die je er af haalt vervangen door een deken.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:10

Je loopt juist minder risico als je scheert qau verkoudheid. Als je beestje weer een vachtje heeft gekregen kan je hem beter scheren extra dekentje op anders heb je kans dat hij gaat zweten en worden ze sneller ziek. En een gezond paard kan heel goed tegen deze tempraturen ik neem aan dat hij in een binnenstal staat.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:12

Ik wacht ook nog even, door mijn paards dunne 2maal geschoren vachtje zijn nu de dikke winterharen doorgebroken (ze zit dus dun in de vacht, maar overal komen wel lange haartjes door).

Het mes gaat er zeker nog een keer overheen, maar pas als deze kou voorbij is Lachen

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:15

Bubsj schreef:
Ik wacht ook nog even, door mijn paards dunne 2maal geschoren vachtje zijn nu de dikke winterharen doorgebroken (ze zit dus dun in de vacht, maar overal komen wel lange haartjes door).

Het mes gaat er zeker nog een keer overheen, maar pas als deze kou voorbij is Lachen

Gelijk heb je als de lange haren er door komen maar als het echt een vachtje is wordt het anders.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:24

nowornever schreef:
Je loopt juist minder risico als je scheert qau verkoudheid. Als je beestje weer een vachtje heeft gekregen kan je hem beter scheren extra dekentje op anders heb je kans dat hij gaat zweten en worden ze sneller ziek. En een gezond paard kan heel goed tegen deze tempraturen ik neem aan dat hij in een binnenstal staat.

Ik heb mijn paard geschoren op het moment dat ik zijn ademhaling hoorde en hij dus een beginnende verkoudheid had.. en hij is er gelijk van opgeknapt.
Normaliter loopt hij altijd te spelen als hij los is, en door zijn wintervacht kon hij deze warmte niet goed kwijt waardoor hij elke dag nat weer op stal kwam..

Ik heb hem dus geschoren en gelijk onder de warme dekens gezet.. en hij is niet ziek geworden.
Voordeel is dat hij nu wel lekker kan spelen, rennen en bokken zonder dat hij nat wordt..

En na het werk hoef ik ook niet zo lang uit te stappen..

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:28

Ik wacht nog even tot dat het weer wat warmer is
voordat ik haar weer scheer.
Ze heeft op haar hals toch weer behoorlijk wat haar
en als ik dat er nu af haal heeft ze het denk ik toch wel fris.
(heb geen halsdeken)
Ze staat ook normaal gesproken de hele dag op de wei en
s nachts binnen( buitenstal) Behalve nu met de sneeuw
blijft ze binnen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:33

Mijn paard moet eigenlijk ook weer voor de 2de keer geschoren worden maar ik wacht er mooi nog even mee.
Hij staat in een buiten stal en ik heb alleen een buiten bak.
Op de moment kan ik toch niet rijden vanwege de bevroren bak,dus heb ik en mijn paard toch geen last van zijn dikke vacht.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:52

femmefatale1 schreef:
nowornever schreef:

Ik heb mijn paard geschoren op het moment dat ik zijn ademhaling hoorde en hij dus een beginnende verkoudheid had.. en hij is er gelijk van opgeknapt.
Normaliter loopt hij altijd te spelen als hij los is, en door zijn wintervacht kon hij deze warmte niet goed kwijt waardoor hij elke dag nat weer op stal kwam..

Ik heb hem dus geschoren en gelijk onder de warme dekens gezet.. en hij is niet ziek geworden.
Voordeel is dat hij nu wel lekker kan spelen, rennen en bokken zonder dat hij nat wordt..

En na het werk hoef ik ook niet zo lang uit te stappen..

Een van onze beestjes eet niet meer tot hij geschoren is en dan valt zijn vacht nog wel mee. En als je hem dan op stal zet begint hij gelijk te eten.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:39

Hij at niet meer omdat hij juist niet geschoren was?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:41

Ik heb 1 van de paarden hier afgelopen vrijdag voor het eerst geschoren. We twijfelden al langer omdat ze zo hard zweet na het rijdne. Ze had erg veel haar... maar toen ze vorige week ook nog begon te hoesten, hebben we haar direct geschoren. REden van het lange wachten is dat we bang waren dat ze het niet wou hebben. Gelukkig ging dat goed Ja

Dat het deze week ineens zo koud werd, wist ik niet. Ze heeft er gewoon ipv 1 direct 2 dekens bij onder gekregen.
Oh ja, ze staat overdag ook gewoon buiten met dit weer.