Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:57

Ik woon in Gelderland en op Tv Gelderland staat dat de temperaturen dalen richting de -15 graden vannacht. Nemen jullie nog extra maatregelen?

Mijn paard heeft normaal een 300 grams deken op, ongeschoren en ze staat van 10.00-16.00uur in de wei. Vanavond heb ik de 200 grams deken er onder gedaan. Vanwege de verwachtte vorst.

Voor de overige huisdieren (hond en katten) nemen we geen extra maatregelen.

En hoe zit het bij jullie? Lachen

Boktpony

Re: Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:58

De paarden staan gewoon op stal en daar nemen we geen extra maatregelen voor. Wel sluiten we het water in de stal af want met -15 bevriest de boel vast wel Clown

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:58

Mijn paard krijgt een extra deken op, verder niks.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:59

krijgen iets extra hooi
verder niks
staan 24-7 buiten met schuilstal
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-01-09 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:59

Die 2 van ons blijven lekker buiten, hebben dikke wintervacht en een stalletje, als ze slim zijn blijven ze daarin. Hebben de ruif vol hooi, en een waterbak in het stalletje. Morgen vroeg er naar toe om te kijken of ze het overleefd hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:00

die van ons staan 24/7 buiten zonder dekens, dit weer is peanuts voor ze, 2 graden bóven nul met regen dá's pas koud voor ze.

het enige is dat ik morgenochtend langsga voordat k naar mijn werk ga om het ijs uit de watertonnen te breken
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-01-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:00

een extra plak hooi gegeven (bovenop de berg waar hij al niet overheen kan kijken Clown ) en zijn oogje terug met vaseline ingesmeerd (kloofje bij ooghoek)
hij staat 24/7 buiten met schuilstal Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:01

Wij hebben verwarming in de buizen zitten. Op stal.
Ik hoop dat ie ook -15 aan kan!
In de wei staan bakken water.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:01

vanavond gaat er 140 grams meer op Knipoog
Ook wij hebben er verwarming op. Dus das makkelijk *LOL*

MarloesD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:01

Mijn paard staat nu alweer een paar weken met een 300 grams deken op stal, hij is ook ongeschoren en met de vorst van de afgelopen week heeft hij een dun zweetdekentje eronder. Vannacht gaat zn echte onderdeken eronder, die is van polarfleece ofzo en die heb ik erbij gekocht. Die is warmer dan het dunne ding.

Mijn paard heeft het snel koud (dan is zijn vacht helemaal ontploft), maar iedereen neemt bij ons op stal maatregelen voor vannacht, want -15 is extreem!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:02

mijn paard krijgt een extra deken op en miss nog een wolle deken op de hals. want wij hebben een hele open stal eigenlijk staan ze gewoon buiten maar dan met een dak erboven en muren maar voorderest waait er eigenlijk altijd wel wind door. en de shetten krijgen miss wat extra stro Lachen

oja en de katten morgen bij ons in de bijkeuken Clown

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:03

Niet extra´s voor vannacht, wel vorige week een onderdeken erbij gedaan omdat het opeens zoveel kouder was geworden.
Ze krijgen wel wat meer stro en de deuren van de stal moeten allemaal goed dicht blijven.

dijkzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:04

mijn paard krijgt ipv de 200 grams onderdeken een 350 op, hier (gelderland) wordt het idd -15 graden, en hij staat in een buitenstal.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:04

Ik doe de staldeur dicht. Geen extra dekens. Ze hebben een 200 grams op met daaroverheen een ongevoerde regendeken. Ze staan op een flinke laag vlas. Dat is ook lekker warm. En ik geef ze wat extra hooi vanavond. En ik duik zelf op mijn elektrische deken Clown

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:05

Ze hebben iets meer krachtvoer en nog meer hooi en kuil dan anders gekregen. Verder staan ze zonder deken, een deel in een uitloopstal en een deel op box. Woon trouwens wel in het westen van het land, dus het zal hier wel ietsie minder koud zijn.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:06

Mijn pony's zijn ongeschoren maar staan onder een 300 grams deken, dat vind ik voldoende. Verder staan ze in de stal (weliswaar buiten maar toch beschut) en heb ik een iets dikkere laag stro op de bodem voor ze gelegd. Laagje stro in de wateremmers om de bevriezing wat tegen te gaan, slobber gevoerd, meer hoeft niet.

De katten slapen altijd al op bed en de hond ligt altijd al tegen de verwarming aan in de bench Haha!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:06

Mijn ene paard heeft nu een zweetdekentje onder z'n staldeken, dat is nogal een koukleum en hij is geschoren. M'n Gelder staat gewoon zonder deken, zoals altijd en het paard van mijn zus heeft ook dezelfde deken op als ze de hele week al heeft.
Verder doen we niets, de bovendeuren blijven gewoon open Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:07

goh ik bespeur hier een duidelijke tweedeling

1. mensen met paarden op stal: slepen allerlei extra dekens aan/houden de stal dicht etc

2. mensen met de paarden buiten: maken zich eigenlijk alleen maar druk over de bevriezing van het drinkwater

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:08

Hier krijgen ze ook extra deken op Ja

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:09

Jantine_ schreef:
Hier krijgen ze ook extra deken op Ja

Dan staat ie vást op stal!! Clown

ROFL

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:09

Arabesk schreef:
goh ik bespeur hier een duidelijke tweedeling

1. mensen met paarden op stal: slepen allerlei extra dekens aan/houden de stal dicht etc

2. mensen met de paarden buiten: maken zich eigenlijk alleen maar druk over de bevriezing van het drinkwater

ook niet allemaal Tong uitsteken ik heb een schattig boertje wat een hele rits aan emmers heeft staan Schijnheilig en vult
*verwend*
overigens zag ik mijn lieftallige pony vandaag met zijn poot in zijn drinkbak om het ijs eruit te slaan.. dus ook dat zou hij nog zelf kunnen denk ik.. ( Scheve mond alleen jammer dat het zo'n automatische was Huilen van het lachen )

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:10

Wij wonen erg zuid (net over de grens in Belgie). Mijn merrie staat op een stal en heeft al dubbele deken op (zeker 600gr) dus krijgt niets extra's.
Waar ik wel een beetje over twijfel is mijn tweejarige ruin op de wei. Hij heeft niet zo'n dikke vacht. Wel een schuilstal met vlasvezel maar was vorige week al een beetje aan het "struinen" in zijn stal. Misschien dat ik wat extra hooi geef en ook wat op de grond gooi...
Z'n maatjes (2 shetten) zullen absoluut geen kou hebben denk ik! Haha! zijn bolletjes wol!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:11

het word maar -2 vanacht Haha!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:12

Beide pony's staan buiten maar geen extra deken erop, jaarling "zelfs" zonder deken. Gewoon flinke dot hooi, bak wiesencobs en idd waterbakken goed vullen en open trappen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:12

Ik sjouw op en neer met water omdat het bevriest.
Stond van de week al eens met m'n voet op de bodem van de waterbak nadat een tikje niet genoeg was en een goede trap net te veel Clown . M'n thermo laarzen zijn net weer droog, dus dat trucje doe ik niet nog eens Tong uitsteken.

Verder een lekkere pluk voordroog er bij waar ze wel 3 dagen met toe kunnen (al kom ik morgen ochtend weer voeren Tong uitsteken) en heb ze als extra'tje wat lucerne en muslie gegeven. Vooral de drachtige merries kunnen wel een extra'tje gebruiken, en de rest vind dat ook helemaal niet erg Knipoog.

Alles staat buiten en ze zitten PRIMA in hun vel met dit weer Lachen.