Welk scheerapparaat voor manen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenda

Welk scheerapparaat voor manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:54

Hallo,

Ik zoek een tondeuse waarmee ik de manen van mijn paard kan scheren. Nou heb ik echt geen verstand van tondeuse of scheerapparaten, dus wie kan mij vertellen waar ik de manen het beste mee kan scheren? Ik heb het een en ander gelezen over een opscheertondeuse, Moser Max 45, die is zo'n €130,- nieuw. Zou zoiets voldoende zijn om een dikke bos manen te temmen? Haha!
Voor een foto van het paard kan je in mijn profiel kijken. Het gaat om de Freiberger Flocon.

Alvast bedankt!

Gwenda

Re: Welk scheerapparaat voor manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:03

Niemand tips? Verdrietig

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:18

Waarom wil je zijn manen scheren? Ken het ras verder niet, misschien is het daar wel normaal...maar ik vind het altijd zo'n zonde om de manen te scheren... Ken het ook niet, scheren van de manen, meestal knippen mensen het gewoon... Al denk ik dat wanneer je het wilt scheren een gewone tondeuze prima is. Wel eentje die wat kracht heeft omdat de manen natuurlijk wat dikker zijn dan de vacht van een paard. Maar heb er ook geen verstand van dus hoop dat iemand anders je de tip gaat geven!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:22

Een gewone mensentondeuze zal niet krachtig genoeg zijn, je zult dus wel een sterke moeten kopen, misschien wel een echt scheermachine waarmee je ook de lichamen van paarden mee doet.
Is er niemand in de buurt die er al eentje heeft en die je af en toe eens kan gebruiken?
Mensen met florden knippen meestal de manen, dat zou je ook kunnen doen, met een beetje oefening word dat ook veel netter dan met een tondeuze.

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:09

Een tondeuse voor mensen lijkt mij idd niet krachtig genoeg. Maar ik zoek eigenlijk mensen die ervaringen hebben met tondeuses en opscheertondeuses voor paarden en wat je met beide precies kan doen. Vooral omdat de opscheertondeuse goedkoper is en dus aantrekkelijker voor mij Knipoog . Knippen gaat mij niet zo goed af. Toen ik het net geknipt had stonden zijn manen keurig rechtop, het moet in een puntje toelopen zeg maar net als een mini hanekam Haha! Best lastig om beide kanten even kort te doen en nu het gegroeid is staat het echt helemaal wijd uit, net een pleeborstel haha. Denk eigenlijk dat scheren ook veel sneller zal gaan. En zijn manen groeien erg hard, moet hem elke 4 a 6 weken wel bijwerken denk ik.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:12

ik zou eerst eens een tondeuze huren bij bijv divoza om te 'testen', daarna kan je hem altijd nog aanschaffen.
Manen scheren deden wij altijd met een koeientondeuse maar das ook niet alles

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:17

Dat is wel een goede tip idd. Misschien kan ik op stal eens iets lenen, maar ik weet niet wat ik eerst moet proberen, grote of kleine scheerkop... Wil Flocon ook niet voor gek laten lopen bij zn weidevriendjes Knipoog