vuurwerk probleem met pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

vuurwerk probleem met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:48

even de situatie:
er staan 6 pony's midden in de woonwijk, 2 van mij, 4 verzorg.
het weiland is helemaal bevroren en heeft kuiltjes daardoor.
de sloten erom heen zijn vol ijs.
vuurwerk: veel vuurwerk, ze zijn zenuwachtig, komene ook veel jongeren voorbij met vuurwerk.
normaal blijven ze met vuuwerk staan, even half uur rennen en het is over.
in de stal zijn ze ook heel gestrst, staan ze namelijk nooit in.

nu probleem: ik vind het doodeng met het weer, als ze gaan rennen kunne ze hun benen breken door al die kuilen.
en als ze niet uit kijken komen ze op het ijs. bovendien heb ik een veulen van 7 maanden die dus nog nooit vuurwerk heeft gezien.
ik wil ze dus gewoon weghebben, maar eignaar van de rest vind dat niet nodig. en zegt dat ze zich prima redden zoals elk jaar.
hij heeft ook afgelopen land moeten weggeven aan de gemeente dus heeft ook geen mogelijkheden op eigen land omdat er nog meer beesten zijn en hij de schapen al thuis heft staan.
maar ik ben er zelf vanavond niet en kan ook niet naar ze kijken.
nu heb ik 2 mogelijkheden om mijn 'pony's weg te halen, maar ik vraag me af wat dat voor de ander vier betekent. misty is kuddeleider en ze lopen nu ook als hondjes achter haar aan, wat gebeurt er als ik haar weghaal met veulen? krijg je dan echt erge paniek?
ik haal ze het liefst allemaal weg. toch maar voor een nachtje.

mogelijkheid 1: van de zomer hebben mijne ze op een stukje land met stal gelopen, als ik ze daar heen breng kunnen merrie met veulen op stal. en dan zet ik een klein stukje land af waar de andere vier op kunnen. dat is niet zo hebbelig maar heel vlak, ook is daar bijna geen vuurwerk omdat het in de polder ia.

mogelijkheid 2: ik vraag of de 2 bij mijn vriendinentje mogen staan. zij woont op een kwekerij en heeft daar al 2 poný's,denk alleen niet dat ze allemaal kunnen, maar 2 moet lukken.

wie kan helpen en tips geeven wat ik het beste kan doen? ik ga zo weer naar hem toe dus dan wil ik een goed pan hebben want ik moet zijn trailer lenen.
bedankt voor het lezen iig.

aesoth

Re: vuurwerk probleem met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:54

als er in de polder bijna geen vuurwerk is zou ik ze naar daar verhuizen.
Ik zou met dit weer ook geen moment gerust zijn als ze buiten zouden staan.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:06

Het is maar even. Het is morgen nog maar even. En overmorgen is het alweer afgelopen. Ik zou ze gewoon laten staan, ze moeten er toch mee leren omgaan.

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:07

ik zou niet gaan verhuizen,zorgt miss alleen maar voor meer stress (?) ik zou persoonlijk ook geen stukje afzetten,want dan kunnen ze ook niet weg als ze wel in paniek raken!
succes ermee Ach gut

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:16

marin16 schreef:
Het is maar even. Het is morgen nog maar even. En overmorgen is het alweer afgelopen. Ik zou ze gewoon laten staan, ze moeten er toch mee leren omgaan.

Mijn paardjes staan 24/7 buiten, maar vanmiddag gaan ze echt op stal tot morgen ochtend.
Een paar jaar terug geprobeerd, maar toen liepen ze 's ochtends een paar weilanden verderop.
Ze zijn door 4 draden gerend. Ze gaan gewoon op stal en ik laat het licht aan. Vorig jaar heeft mijn schoonvader nog een lamp (van buitenaf) op het raam gericht, zodat ze minder flitsen zien.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:17

En misschien als het echt heel erg is, bij de veearts vragen om 'verdovende' middelen. Zodat ze rustig zijn en er dus de kans op ongelukken verkleind word.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:26

Brainless schreef:
marin16 schreef:

Mijn paardjes staan 24/7 buiten, maar vanmiddag gaan ze echt op stal tot morgen ochtend.
Een paar jaar terug geprobeerd, maar toen liepen ze 's ochtends een paar weilanden verderop.
Ze zijn door 4 draden gerend. Ze gaan gewoon op stal en ik laat het licht aan. Vorig jaar heeft mijn schoonvader nog een lamp (van buitenaf) op het raam gericht, zodat ze minder flitsen zien.

Verward Snap de quote niet op mij. De TS schrijft zelf in het begin dat ze een stal hebben. Tip voor als ze op stal staan, zet muziek aan. Misschien horen ze daardoor het vuurwerk minder.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:27

Ik hoop dat het inmiddels is opgelost en zoniet, zou ik voor de oprie polder gaan, allemaal wegzetten.

Het laten staan en eraan laten wennen vind ik in deze omstandigheden verre van verantwoordelijk..lees het topic op de voorpagina m,aar eens. Het land is niet vlak en bevroren, benen zijn zo gebroken met angst en paniek..en blinde paniek is vreselijk.

Hier staan ze ook langs een weg, 24/7 buiten..hebben afgelopen week al veel vuurwerk gezien en gehoord, van harde klappers oneindiglang tot aan sierviirwerk..geen kick gaven ze.
Ik kan ze niet in de schuilstal opsluiten, want dan juist krijgen ze paniek. Is nl niet hun gewone situatie en voelen dan dat er wat vreemds is..heb ze vroeg gevoerd om rennen met volle buik te voorkomen en vlak na 12uur verlaat ik het feest, om naar de meiden te gaan, te controleren. Dan maar geen feest, mn dieren gaan voor.

Hoop dat het je is gelukt. Fijne jaarwisseling gewenst.

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:29

ik zou ze neit verhuizen dat zorgt voor meer stress zet gewoon de radio aan en daar worden ze meestal ook wel rustig van Cool

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:52

[PP] > [SV]