Deken opgelegd, wanneer terug af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Deken opgelegd, wanneer terug af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:50

Hey

Mijn pony's (D en Shet) lopen al de ganse winter buiten zonder deken. Ook toen het sneeuwde.
Er zou een schuilstal komen maar omdat ons bestelde hout maar niet geleverd wordt, is het momenteel nog zonder schuilhok te doen. In periodes dat het veel regende en sneeuwde kregen ze extra hooi, meerdere keren per dag dus tot nu toe gaat dat goed. Nog geen zieke gehad tot nu toe - klopt even af. Nu ga ik ook meerdere keren met warm water naar de wei, daar genieten ze echt van.

Maar nu met deze vrieskou in combi met snijdende wind kon ik het niet meer hebben en heb ik gisteren toch een deken opgegooid. Ze staan wel heel dik in de vacht, maar ik voelde met mijn handen diep in de vacht en daar was het toch ook koud.
Voor de D-pony had ik een deken liggen, niet zo dik, denk 100 gr. Voor de shet niet en ik heb in noodscenario een fleecedekentje omgetoverd tot een dekentje. Als ik nu voel onder het deken is het toch lekker warm.

Mijn vraag, kan ik de dekentjes er terug afhalen als de temperaturen terug boven nul komen? Want als het gaat regenen zit ik wel met een probleem, ze zijn niet waterdicht...

Caira

Re: Deken opgelegd, wanneer terug af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:51

joh geen dekens opgooien, mijn pony's lopen ook buiten, hebben 's ochtends een dikke laag ijs op de rug en zijn zielsgelukkig!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:57

Ik wéét het, het ligt volledig aan mij!
Vorig jaar ben ik eerder geplooid en heb ik haar op pensionstal gedaan. Met alle gevolgen vandien, ze mocht nooit buiten, piste bevroren dus ook niet even losgooien. Stond soms een week lang in dat hokje.
Toen zei ik: nooit meer.
Dit jaar met volle moed de winter ingezet en ik vind dat ik het vrij lang heb volgehouden.. Had die schuilstal er gestaan (zoals voorzien was) dan was ik niet geplooid, maar deze ochtend was het al -7.5!! En de wind kwam juist van de kant zonder begroeiing...

Maar ik wil ze er zo snel mogelijk terug af..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:00

zoiets had ik vorig jaar, pony's mooi in een box. Nou de heren hebben de boxwand eruitgeschopt, ze wensten niet binnen te staan. Ik zou kijken hoe ze nu onder de deken staan en die anders al eraf halen. Ze hebben immers hun volledige wintervacht al.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:02

door het opleggen van de deken heb je nu de haren platgedrukt waardoor ze minder goed lucht kunnen vasthouden en zichzelf minder goed kunnen isoleren

enne zeker shetlanders, kom op, waar denk je dat die beesten vandaan komen van oorsprong? Daar is het ook niet altijd 20 graden met een briesje hoor Cool

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:09

I know, I know, de shet is echt een beer met een baard Lachen.
Ik ga ze er overmorgen terug afhalen, dan geven ze terug boven nul. Als ik nu een zieke krijg, dan krijg ik het van mezelf!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:28

Lieke_M schreef:
I know, I know, de shet is echt een beer met een baard Lachen.
Ik ga ze er overmorgen terug afhalen, dan geven ze terug boven nul. Als ik nu een zieke krijg, dan krijg ik het van mezelf!!

je kan m er nu ook afhalen, het is nu zonnig en paarden kunnen zich goed aanpassen aan temperatuurschommelingen

ik doe af en toe weleens een regendeken om als het erg regent, maar als het droog is haal ik 'm er meteen weer af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:48

VSW --> SV.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:02

Ben op het werk nu tot 17u, daarna is de zon terug weg. Woensdag terug thuis.