Aansterken na ziekte, dekentje nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Aansterken na ziekte, dekentje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:51

Beetje vage titel, kon niets beters verzinnen.
Heb al even rondgezocht, maar niet echt een goed antwoord gevonden.

Mijn shetlander Jack is in zijn periode van diarree (door zand in zijn darmen) heel veel afgevallen. Ook zijn spiermassa is afgenomen. Hij is nu weer lekker aan het aansterken en heeft geen diarree meer gehad, daarbij gaan we naar een andere wei met veel gras. Hier laat ik hem al aan wennen door hem iedere dag daar even neer te zetten (nu opgebouwd tot ca 6 uur per dag).

Toch heeft hij een vrij dunne vacht vergeleken met mijn andere shetlander. Zij heeft overigens nog nooit last gehad van het zand, waarschijnlijk heeft ze het wel maar toont ze het niet.

Is het verstandig om hem een regendeken/gevoerde deken op te doen zodat hij zijn energie minder hoeft te gebruiken om zich warm te houden en zo sneller aan te sterken? Of is dit overdreven en maak ik me teveel zorgen nu met de vrieskou?

Groetjes Eline

Susanne

Re: Aansterken na ziekte, dekentje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:25

Nee, geen dekens erop gooien. Dan had je daar al eerder mee moeten beginnen. Steeds erop en eraf is slecht, want ik neem aan dat je het nu wilt met deze kou, maar als het straks niet meer vriest, gaat de deken er weer af. En DAN krijgt hij koud. Zorg voor onbeperkt hooi van een goede kwaliteit, daar houden ze zich ook warm van. Merk je nu bij hem dat hij het koud heeft?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:28

Hangt er een beetje vanaf. Als hij nog echt dun is onder zijn vacht en niet al weer merkbaar wat meer vlees op de botten krijgt, kun je het wel doen.
Een "dunne vacht" zegt me niet echt wat. Op wat voor manier is die "dun"? Als het gaat om weinig haren dan kan een deken inderdaad nuttig zijn, als het gaat om korte haren moet je kijken hoe dicht ze staan. Als de haren dicht op elkaar staan (dus veel haren) dan is de vacht, zeker als ze glad liggen, van voldoende kwaliteit. Hebben ze beschutting tegen de wind in de wei? Want die schrale oostenwind vraagt wel meer energie.
Hoe oud is je shet? Want boven de 15 is het moelijker om ze weer wat dikker te krijgen, dan kan een dekentje wel helpen.
Maar over het algemeen genomen kun je waarschijnlijk goed volstaan met voldoende ruwvoer geven en gezien de diarree zou ik daar ook een plak droog hooi bij doen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:40

Ze krijgen onbeperkt hooi, verder is hij dun in zijn vacht, qua weinig haren die erg dun zijn vergeleken met mijn andere pony.
Hij is 5 jaar maar wordt erg langzaam dikker, daar maakte ik me nogal zorgen om. Hij krijgt wel voldoende eten, misschien nemen zijn darmen het voedsel minder goed op door het zand?
Beschutting hebben ze wel..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:45

ik zou er een deken opdoen....zoals je zelf al zegt,hij is veel gewicht verloren,nu heeft hij al zijn energie nodig om warm te blijven en word er niets aan reserves opgeslagen....

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:48

ik zou ook wel een deken doen, niet te zwaar maar zeker waterdicht. ik zou m dan ook wel ophouden tot eind van de winter, zeg maar zoals je ook afbouwt bij een paard dat er de hele winter onder staat want mijn mening is ook dat je niet wel en dan weer niet en dan weer wel moet doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:12

Assepoetster schreef:
Ze krijgen onbeperkt hooi, verder is hij dun in zijn vacht, qua weinig haren die erg dun zijn vergeleken met mijn andere pony.
Hij is 5 jaar maar wordt erg langzaam dikker, daar maakte ik me nogal zorgen om. Hij krijgt wel voldoende eten, misschien nemen zijn darmen het voedsel minder goed op door het zand?
Beschutting hebben ze wel..

Dan kun je wel een tijdje een dekentje op doen. Weinig vacht gecombineerd met weinig vlees op de botten is een slechte combi. En inderdaad kan de darmwerking een knauw gehad hebben door de diarree, mogelijk zijn er wat "goede" bacteriën uitgepoept. Je zou dan ook kunnen overwegen probiotica te voeren.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:07

Wat is probiotica? Hij krijgt nu nog steeds lijnmeel en af en toe een kuur zandweg om de grote hoeveelheid zand weg te krijgen op advies van de dierenarts..

Aan watvoor deken moet ik dan denken, zowiezo waterdicht maar hoeveel grams voering? Had er een gezien van Vantaggio, waterdicht met 200 gr voering die ook in zijn maat is..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:35

Probiotica is zeg maar een aanvulling voor de goede darmbacteriën. Die zuiveldrankjes als Yakult zijn er ook een voorbeeld van. Voor dieren kun je het bijvoorbeeld bij de Groene Os bestellen ( www.degroeneos.nl ).
Een 200-grams dekentje lijkt me wel voldoende voor tijdelijk. Belangrijkste is dat het de wind stopt, want door wind raken ze heel veel warmte kwijt.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:51

zou ook idd niet te dik nemen 150 a 200 gram is denk ik zat. zolang hij maar niet nat word en de wind tegengehouden word

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:53

Toen die van mij ziek was na zijn castratie heb ik hem een ongevoerde regendeken opgedaan, zodat hij niet zoveel moeite hoefte te doen om zijn warmte vast te houden, hij had zijn energie nodig om beter te worden.

Een ongevoerde regendeken kan nooit kwaad, en ik heb er dus alleen maar goede ervaringen mee gehad in die situatie.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:10

Met een ongevoerde regendeken kunnen paarden hun vacht niet meer opzetten en zo hun warmte vasthouden. Dus dat is iig af te raden met dit koude vriesweer. Dan zou ik gaan voor een licht gevoerde (100/150 grams) of de bucas smartex rain.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:14

Onder een ongevoerde regendeken kan de wintervacht heus nog wel worden opgezet, zo'n deken is vrij licht. TS had een 200 grams dekentje op het oog, dat houdt dus wel de vacht plat(ter), maar ik verwacht dat dat voor de shet in dit geval geen probleem geeft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:20

Mijn jonge paard heeft vorig jaar als 2,5 jarige ook een ongevoerde regendeken opgehad.
Hij kon zichzelf niet warm houden omdat hij zo ziek was..
Toen hij onder de ongevoerde deken stond knapte hij zienderogen op..

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:34

Zie hier ook een regendeken ongevoerd, kan daar eventueel een zweetdeken onder? Of heeft dat niet echt een functie?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:37

Dat kan wel, maar was bij mijn paard niet nodig..
Met die deken op hoefde hij zichzelf niet meer zelf warm te houden, en kon zijn energie in zijn herstel gaan zitten..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:44

Kijk eerst eens hoe de pony reageert op de ongevoerde regendeken alleen. Een fleece eronder kan altijd nog als het nodig lijkt. Vaak is het vooral het buitenhouden van de wind van belang, de voering veel minder.