Hoeveel dekens moet je op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienTje_

Hoeveel dekens moet je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 09:10

Heee
Ik weet niet of het hier hoort te staan maar ik probeer het gewoon Vork
Ik ga mischien mijn paard scheren.. maar hoeveel dekens moet je dan eigelijk op doen??
En moeten ze in de stal meer dekens op dan buiten of anders om??

Jaydee

Re: Hoeveel dekens moet je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:12

Ik heb mijn pony ook de afgelopen jaren geschoren.
Ik heb zelf altijd niet zo'n hele dikke deken, maar die was wel regenbestendig. Er zat zo'n laag binnenin. Wanneer het echt erg ging vriezen en het erg koud werd, deed ik hier een andere deken onder (zweetdeken o.i.d).
Als ze naar buiten gingen, deed ik meestal de zweetdeken eronder vandaan, maar vooral omdat die er ging verschuiven/tot eraf vallen.

Succes Lachen

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:31

Wij hebben onze paarden ook geschoren, die hebben nu 2 dekens op, samen in totaal van 500 gram. Afgelopen week hebben we er nog eentje geschoren en die heeft nu wel een extra deken op, omdat het zo koud is, die heeft 3 dekens, dus in totaal ongeveer 600 á 700 gram.
Je kunt gewoon voelen of je paard het te warm of te koud heeft onder z'n deken en anders doe je er nog een deken op of af. Maar ik zou toch altijd wel een deken van zo'n 500 gram op doen, of anders 2 dunnere over elkaar.

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:36

Die van mij heeft nu een dikke zweetdeken met hals op, daarover nog 2 staldekens.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:41

Staat ie 's nachts op stal? Overdag in de wei?
Hoeveel gram heeft ie nu op?

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 09:43

Die van mij staan s'nachts op stal en overdag in de bak
Hij heeft nu geen deken op hij staat nu gewoon buiten zonder deken

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:24

Het heeft ook met rastype te maken en gewenning wat voor en vooral hoeveel dekens je gebruikt.
Mijn beide paarden hebben nooit geen dekens op, hun vacht is enorm, maar voldoet prima. Het enige nadeel is het verzorgen ervan, maar dat betekend goede vachtverzorging en de stallen voor de nachten goed droog houden zodat bij liggen geen natte plekken kunnen vormen. Ze zien eruit alsog ze zijn gewasssen, gewoon schoon.

Wat ik mij afvraag als je 3 dekens op een paard legt hoe het zit met de ademing van de huid.

Jarno.

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 10:53

Ik heb een smalle KWPN, Ik gebruik opzich niet echt vaak deken maar als ze zweet dan doe ik haar altijd een zweetdeken op en als ik naar les ga dan leg ik haar meestal ook een deken op verder gebruik ik ze niet echt maar omdat ze heel veel vacht heeft en ik rij veel met haar, Wou ik haar scheren, Maar ik heb geen idee hoeveel dekens ik dan moet opdoen..

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:25

Mijn paard heeft nu op stal een 300gr deken op, maar daar komt een fleece-deken bij ivm de kou. Als hij naar buiten gaat houdt hij gewoon dezelfde deken op.

Heb nog niet gemerkt dat hij het koud heeft, anders had hij allang een deken erbij gekregen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:36

mijn geschoren pony [ okt ] staat overdag buiten en s`nachts in een open containerstal heeft nu een WB 360gr halve hals op
en daar is ze goed warm onder
als de temp weer 10 gr is gaat er een 300 gr WB halve hals op
anders is ze TE warm onder de deken
en ik heb altijd 1 deken op, lijkt me niet prettig om meerdere dekens over elkaar te dragen,komt er veel druk op de schoft
ik heb daarom ook halve hals dekens ,deze drukken niet in de hals boven de schoft.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:22

EvelienTje_ schreef:
Heee
Ik weet niet of het hier hoort te staan maar ik probeer het gewoon Vork
Ik ga mischien mijn paard scheren.. maar hoeveel dekens moet je dan eigelijk op doen??
En moeten ze in de stal meer dekens op dan buiten of anders om??

zelf zou ik met dit weer zeker mijn paard nu niet gaan scheren! Je moet het natuurijk zelf weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:25

VSW --> SV.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:28

ik heb mijn paard 2weken geleden geschoren en die staat met een 370 en 470 gr op en nu het zo koud is daaronder nog een wollen dek snachts. hij staat in een kas en daar is het dus vrijwel net zo koud als buiten, alleen dan zonder windje..\zou idd ff wachten met scheren tot het weer boven nul komt Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:30

Ik heb mijn paard vorige week geschoren en hij heeft nu rond de 550 gram op zijn rug liggen. Het zijn wel 2 dekens..

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:32

ligt aan het paard zelf

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:35

Het gaat natuurlijk niet om het aantal dekens maar om hoeveel grams het is. Het is het prettigst voor een paard om met 1 deken op te staan. En het verschilt per ras en manier van stallen hoeveel grams je op doet. Ik ben ook van plan om mijn haflinger te scheren maar niet nu met die vrieskou. Zij krijgt dan 300 gram op, omdat ze goed tegen kou kan en grotendeels op stal staat. Je moet het gewoon aankijken je ziet het snel genoeg als een paard het warm/koud heeft. Succes Knipoog!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:37

cheyentic schreef:
ik heb mijn paard 2weken geleden geschoren en die staat met een 370 en 470 gr op en nu het zo koud is daaronder nog een wollen dek snachts. hij staat in een kas en daar is het dus vrijwel net zo koud als buiten, alleen dan zonder windje..\zou idd ff wachten met scheren tot het weer boven nul komt Knipoog

Bloos! mijn geschoren pony staat in een buitenstal met 360 gr en ik twijfel of het niet TeVEEL is Clown
is jouw paard dan niet kokend heet onder deze hoeveelheid grammen?
mijn paardje is echt goed warm onder 1 deken van 360gr Ja

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:37

die van mij is nu al 2 maanden geschoren en heeft vanaf toen al 450 grams op, 2 dekens een onder deken en bovendeken. Vanaf morgen komt daar nog een wollen deken bij ivm de -10 die eraan zit te komen. vind een 200 grams met zweetdeken echt veel te weinig zoals de eerste post zegt. Als je ze scheert moet je ze wel goed inpakken. Met goede dekens die indd goed kunnen ademen en een goede pasvorm hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:45

Het is nu al vrij laat om te scheren. De haargroei wordt veroorzaakt door de lengte van de dagen. Na de zonnewende 21 december worden de dagen weer langer dus vanaf dan begint de zomervacht weer te groeien. Dan moet je dus eigenlijk niet meer scheren na de kerst omdat de zomervacht dan minder mooi wordt. Bovendien zou nu, met deze kou, de overgang heel groot zijn. Ik scheer bij voorkeur rond 1 november.

Persoonlijk vind ik dat dekens nogal overdreven worden. Vergeet niet dat een geschoren paard nog heel comfortabel is bij een temperatuur van +10. Daarboven hoeft ook een geschoren paard geen deken op. (het is geen mens! Wij zouden het bloot wel koud hebben bij 10 graden maar dat is geen vergelijk. Een ongeschoren paard voelt zich bij -5 graden zelfs nog heel erg lekker)
Op stal zou ik zeker niet warmer doen dan 200 of bij flinke vorst 300grams. Buiten bij strenge kou en harde wind zou er eventueel nog wat bijkunnen maar het hoeft in feite niet meer te verwarmen dan een normale wintervacht doet.
Buiten moet de deken wel waterdicht zijn. Op stal liever niet.

Mijn tinker is deels geschoren (onderhals + 2 strepen op de flanken) en heeft in de wei nu een waterdicht dekentje buiten op met alleen fleece voering (dit is vergelijkbaar met 100grams). Ze staat de hele dag buiten en heeft het beslist niet koud.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:57

toch denk ik dat je een tinker niet kunt vergelijken met een warmbloed beantsje

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 09:06

idd dat denk ik ook niet een tinker is wat forser gebouwd, dan een warmbloed

Ik heb gister even mijn lesgever gevraagd wat die dan bij de paarden op had
Zij deed eerst zo'n oud wollen deken daar zitten geen gespen ofzo aan helemaal niks en dan deed ze die half over de hals en dan deed ze er een dik winterdeken op en dan sloeg ze dat wollen deken weer terug naar achteren zo heeft zij dat bij de geschoren paarden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:28

picobello3 schreef:
ligt aan het paard zelf

Misschien loont het om enigsinds uit te leggen wat je bedoeld Tong uitsteken?

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:46

beantsje schreef:
Persoonlijk vind ik dat dekens nogal overdreven worden. Vergeet niet dat een geschoren paard nog heel comfortabel is bij een temperatuur van +10. Daarboven hoeft ook een geschoren paard geen deken op. (het is geen mens! Wij zouden het bloot wel koud hebben bij 10 graden maar dat is geen vergelijk. Een ongeschoren paard voelt zich bij -5 graden zelfs nog heel erg lekker)
Op stal zou ik zeker niet warmer doen dan 200 of bij flinke vorst 300grams. Buiten bij strenge kou en harde wind zou er eventueel nog wat bijkunnen maar het hoeft in feite niet meer te verwarmen dan een normale wintervacht doet.
Buiten moet de deken wel waterdicht zijn. Op stal liever niet.

Maar je kan niet alle paarden over één kam scheren (letterlijk en figuurlijk Knipoog ) De mijne voelt niet warm genoeg onder een 200 grams deken hoor. Ze staat onder 500 grams met deze vrieskou en alsnog groeien de haren als kool! Valt bijna niet tegenaan te scheren. IK wil haar ook weer graag scheren, maar als ik dat nu doe dan zit het met een week er weer aan ben ik bang Verdrietig Dus ze zal het dikke vachtje met dit weer wel nodig hebben!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:49

mijn pony heef tnu 2 dekens op
totaal 560 gram
zit helaas heel dun in de vacht en als ik haar een dunnere deken op doe dan trilt ze

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:50

mirgino schreef:
cheyentic schreef:

Bloos! mijn geschoren pony staat in een buitenstal met 360 gr en ik twijfel of het niet TeVEEL is Clown
is jouw paard dan niet kokend heet onder deze hoeveelheid grammen?
mijn paardje is echt goed warm onder 1 deken van 360gr Ja

haha nou ik denk dat dan hiermee duidelijk word dat ieder paard verschillend is, mijn paard is gewoon lekker onder deze dekens Lachen nou moet ik zeggen dat hij voor het scheren ook met 2dekens op stond 1 van 200 en 1 van 400. helaas toch een te dikke vacht gekregen op de hals en onder zijn buik, vandaar dt ik na lang twijfelen toch heb geschoren