grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 13:50

ik weet niet of hier al een topic van is

ik heb zonet mijn paardjes naar buiten gedaan op een bevroren,moderige,hobbelige grond vind het eigenlijk zielig vindne jullie dat dit kan? Bloos
Laatst bijgewerkt door liiisette op 26-12-08 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Re: grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:52

Die van mij staan ook buiten, ze passen zich wel aan Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:53

Die van mij staan ook gewoon buiten! Ze passen zich gewoon aan en lopen wat minder hard Knipoog

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:54

Paarden passen zich over het algemeen wel aan en zullen dan minder lomp doen in de wei en zijn zelf wel voorzichtig..

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:55

de mijne lopen ook buiten, maar help wel gewacht tot het gras niet meer wit was! want bevroren gras is niet goed voor ze

fjordnina

Zielig? Nou niet bepaald. Paarden zijn gewend om km's te maken, ze in een hokje van 3x3 laten staan is dan niet echt een aanrader. Vind dus dat je prima gehandeld hebt.

IKbenEllen

Zielig vind ik het niet, maar ik stond net wel even met samengeknepen tenen toen ik ze in de wei liet... ze moeten eerst namelijk een stuk door bevroren modder...

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:56

Die van mij gaat ook idd wel naar buiten, maar alleen als de ondergrond vrij vlak is. Als er echt hele grote gaten zouden zitten die ook hard geworden zijn, zou ik bang zijn dat ie zijn benen zou breken. Vaak scheelt het al als je eerst de paddock of bak gesleept hebt. Als het paard ook gewend is om elke dag lang naar buiten te gaan zijn ze vaak ookniet zo fris dat ze heel erg gaan rennen. Ze voelen ook heus zelf wel aan dat het niet slim is om dit te doen. Als ze een paar dagen al op stal hebben gestaan zou ik ze niet los gooien, de kans dat ze er dan door heen rennen is wel vrij groot.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:56

Ik vind het zieliger om mijn paard op stal te laten staan terwijl het zulk mooi weer is. Lachen Hij heeft eerst een poosje in de wei gestaan en staat nu weer in de bak. Daar heb ik gisteren een deel van vlak gemaakt (zo goed als dat ging) waar hij kan staan als hij niet op de hobbelige delen van de bak wil staan. Daar staan ook zijn hooi en water.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:57

juist wel naar buiten doen!!!

het blijft nog een week vriezen
stel je houd ze binnen en doet ze dan naar buiten.
dan zijn ze zo gek dat je echt veel kans op blessures hebt.,

paarden hebben maar liefst 4 benen en kunnen daar echt heel goed mee lopen hoor.

als ze kunnen dressuren en springen de gekste dingen doen dan kan lopen op bevroren grond ook Knipoog Haha!

bevroren gras eten is alleen gevaarlijk voor paarden bijna niet op gras komen.
paarden die er elke dag opstaan hebben er doorgaans geen problemen mee hoor

Hope2012

over het algemeen passen ze zich goed aan .

mijn paarden vanmorgen ook gewoon buiten gezet .
alleen mijn haf ging als halve gare idioot naar buiten de rest deed net of ze op eieren liepen .

criollolover

hier komen alle paarden( 9 stuks) jaar in jaar uit altijd elke dag naar buiten. paarden passen zich aan de bodem aan. hou wel de hoeven in de gaten wat betreft eventueel afbrokkelen, en wat betreft bevroren gras, nou dat valt wel mee hoor, hier is er nog geen paard aan dood gegaan....

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:58

Gewoon lekker buiten laten , paarden kunnen wel wat hebben en passen zich uitstekend aan aan dit weer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:58

Die van mij blijven gewoon buiten staan als het vriest. De grond is wel wat ongelijk, maar die van mij staan altijd buiten, dus ze doen niet gek en ze weten heel goed wanneer ze wel of niet gek kunnen doen. Het is een ander verhaal als je je paard van binnen naar buiten doet als de ondergrond niet vlak is, want dan is er wel kans dat ze ff gek doen en zich blesseren.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:59

Nee hoor hetis echt niet zielig,
mijn pony staat ook gewoon buiten en vermaakt zich best

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:01

daar zat ik vermorgen ook over te twijfelen , zal ik me pony binnen houden of niet want grond was kei hard bevroren
tog maar gedaan.
wel gekeken wat zachter en vlakker was de bak was 10 x niks hard en hobblig

en heb haar maar bij de shetlanders ingedaan was mooi vlak , en heb 8 kg hooi erbij gedaan wat ze deelt met 2 andere shetlanders

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:02

idd de mijne staan ook buiten en vinden het juist heerlijk maar zijn wel erg voorzichtig en 'savonds gaan ze meestal de stal weer in ( we hebben een inloopstal ze kunnen dus zelf bepalen wat ze willen )

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:03

De zielige paarden van mij staan 24-7 buiten, tis door alle nattigheid ook niet meer een mooie vlakke wei, niets zieligs aan.. Het zijn paarden, geen diertjes met pantoffeltjes aan Knipoog Ze voelen zelf wel wat ze wel en niet aankunnen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:05

Ik vind het zieliger om ze binnen te laten staan.

Ze hebben heel snel door waar en hoe ze hun voeten het beste kunnen neerzetten. Rennen doen ze niet op bevroren grond, ze scharrelen wat rond en eten hooi. Gaat prima. En zeker met dat zonnetje van vandaag erbij zou ik ze niet graag binnen houden. Daar zouden ze het zelf ook niet mee eens zijn, ze zijn gewend om de hele dag buiten te staan.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:07

Mijn merrie loopt ook 24u per dag buiten en kan 's nachts haar stal in als ze wil. Ik merk echter dat ze amper binnen gaat, want haar stal blijft zo mooi schoon ! ( scheelt weer met mesten, haha ) Met de vorst merken ze snel genoeg dat de bodem niet echt lekker meegeeft en passen zich snel aan, gaan vanzelf voorzichtiger lopen hoor. Lekker naar buiten dus, dit is erg gezond weer !!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:10

Alles staat hier 24/7 buiten. Krijgen ze niets van. Op het hobbelige zijn ze wat voorzichtig, maar verder waren de mannen al weer aan het stoeien.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:11

Gewoon naar buiten doen, binnen houden is slecht; plus dat je meer risico loopt als je ze er uit gooit na een paar dagen op stal te hebben gestaan.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:55

de pensionpaarden hebben we in de wei staan. wei is wel hard. maar er staat gras dus is te doen. en this niet echt hobbelig best vlak.
en die van ons hebben we los in de bak gehad. en die gaan we straks nog weer longeren of weer los in de bak.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:04

Lekker op de wei gegooid, super.
Ik heb mijn paarden in ieder geval ook gewoon altijd butien staan, nu dat de modder zo bevroren is heb ik ze wel in een wei gezet want toen ik ze door de bevroren modden zag "lopen" kreeg ik bijna een hartverzakking.
Maar van gewone harde grond gaan ze niet dood:)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:09

Onze paarden staan 24/7 buiten, we hebben een schuilstal met rubber matten, dus daar bevriest sowieso niets, dus die van ons staan lekker buiten. Je hebt wel het risico dat als er eentje de kolder in z'n kop krijgt, dat er wel iets gebeurd, het is ons helaas overkomen. Het vroor in maart, onze tinker besloot bokkend door de bak te rennen en heeft zich verstapt. Resultaat: een jaar op stal omdat meneer een peesblessure had opgelopen. Maar ik zou ze gewoon buiten laten staan hoor, behalve dat ene incidentje is er bij ons nog nooit iets gebeurd, en die van ons staan al heel lang 24/7 buiten Ja