Paard is helemaal gespannen door het vuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne_x

Paard is helemaal gespannen door het vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 17:02

Hoi allemaal,

Ik heb dus een verzorgpaard ze is echt een geweldig beest. Super betrouwbaar en nergens bang voor, behalve voor vuurwerk. Dat is nou net mijn probleem. Elk jaar rond december als ze weer beginnen met knallen dan is ze helemaal gestrest. Ik kan dan een maand lang niks met haar doen. Waar ik ook rij, ze is niet te houden.
Tijdens de dressuurles in de binnenbak hoort ze nog vanalles buiten en let ze op alles behalve op mij.
In de buitenbak bij haar stal (waar ze normaal gesproken zo lekker ontspannen loopt) is ze zelfs bang voor de auto's die langs rijden. Terwijl ze normaal nooit bang voor auto's is, ik rij ook vaak zat langs de weg.
En in het bos rent ze gewoon met mij weg.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, ik heb al vanalles geprobeerd. Zoals eerst ff flink longeren zodat ze moe werd. Volgens de eigenaaresse heeft ze dit elk jaar. Dit is nu al het tweede jaar dat ik haar verzorg en vorig jaar deed ze het ook al. Ik heb het vorig jaar een beetje genegeerd wat het duurt altijd maar een maandje. Maar nu begin ik het een beetje zat te worden want ik kan haar ook niet eens rustig poesten.
Weet iemand misschien wat ik er tegen kan doen, want ik ben echt een beetje hopeloos aan het worden...

8nnemiek

Re: Paard is helemaal gespannen door het vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:06

Staat ze wel de hele dag op wei of in een paddock? Je zou toch zeggen dat ze er dan langzaam aan moet wennen.. Vreemd.
Is het alleen als ze knallen hoort, of ook als het stil is? Misschien kun je een oornetje opdoen, eventueel met watten zodat er zo weinig mogelijk geluid bij komt. Of een beetje kalmeringsmiddel.. maarja dat is geen oplossing voor een maand lang, hooguit voor oud&nieuw..

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:08

Je zou bachbloesem kunnen proberen, zodat ze mogelijk wat rustiger word. Niet het gedrag afstraffen en ook geen extra aandacht geven, probeer het te negeren, en hou er rekening mee dat je training rond deze tijd gewoon even stil staat.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:54

Of misschien 1 maand per jaar op een rustige lokatie zetten?
Wij hebben hier namelijk nergens last van.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:55

Ja ze staat 24/7 in de wei. Een andere lokatie lukt helaas niet
Ik probeer het ook zoveel mogenlijk te negeren, maja ik word er zelf gewoon een beetje chaggie van
Het zijn de knallen waar ze bang voor is, ookal zijn ze ontzettend ver weg nog vind ze het eng. Ik denk eigenlijk dat ze vroeger iets heeft meegemaakt met van die knallen. Ze komt uit Ierland dus ik weet ook niet wat er daar allemaal is gebeurt..

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:56

Ik ga morgen wel met een oornetje met watten rijden, hopelijk word het dan wat minder.. Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:04

Ik weet niet of je iets van een radio hebt? Ik zou die aan zetten, zo nodig flink hard, al zal dat voor je inctructeur/trice niet heel fijn zijn eroverheen te schreeuwen Knipoog
Ik had vroeger iemand op stal die een paard had dat altijd van alles schrok, en die had aan het hoofdstel wat belletjes vastgemaakt, dan waren voor het paard de andere geluiden niet meer zo duidelijk, en zelf heb je er niet veel last van. Werkte bij haar geweldig goed, dus misschien het proberen waard Lachen

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:24

Yessy schreef:
Ik weet niet of je iets van een radio hebt? Ik zou die aan zetten, zo nodig flink hard, al zal dat voor je inctructeur/trice niet heel fijn zijn eroverheen te schreeuwen Knipoog
Ik had vroeger iemand op stal die een paard had dat altijd van alles schrok, en die had aan het hoofdstel wat belletjes vastgemaakt, dan waren voor het paard de andere geluiden niet meer zo duidelijk, en zelf heb je er niet veel last van. Werkte bij haar geweldig goed, dus misschien het proberen waard Lachen

Hihi nou die radio dat probeer ik maar niet, aangezien ik nogal wat gespannen paarden in me les heb rijden, maar dat belletje is misschien wel een handig idee, dat ga ik eens proberen bedankt! Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:34

Bachbloesems helpen erg goed, ook voor langere tijd. Ik denk dat je daar best wel profeit van kunt hebben.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:11

Je kan ook gewoon 's ochtends gaan rijden, dan zijn de meeste vuurwerkknallers nog niet wakker Knipoog . Dus is het lekker rustig. Heb je alleen wel een probleem met je les, als die niet 's ochtends is.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:46

Met oud en nieuw staat de radio lekker hard aan.. dan vallen doe knallen niet meer zo op Clown

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:28

mijn paard heeft dit dus ook,staat gewoon te rillen op te benen,maar ik heb het alleen op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag,wanneer het dus begint,houd dit topic in de gaten zatg ook te denken aan een kalmeringsmiddel voor die 2 dagen..en als er hier kermis is 3 dagen in het dorp dan is het ook een drama Boos!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:07

Gewoon de radio lekker hard aanstellen, en als de paarden thuis staan gewoon even gaan kijken en geruststellen Knipoog!

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:37

Ik lees even mee, mijn paardje is ook bijna nooit ergens bang voor, maar vandaag 1 rotje in de verte en ze rent al weg. Maar ze moet beweging hebben, anders komt het niet goed met dr.