Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swooep

Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:11

Wie heeft ervaringen met paarden in de wei met oud en nieuw?
Wat doen ze? hoe reageren ze? blijven jullie er bij?
Wat kan ik verwachten?
Kan ik ze voorbereiden?
groetjes

Mopske08

Re: Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:12

je kan hen voorbereiden door schriktraining te doen. Heb dat een keertje gezien dat ze dat deden? Kruipt wel wat tijd in natuurlijk. Misschien zijn er alternatieven.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:17

Ze zullen natuurlijk wel schrikken.
alleen sommige mensen/kinderen of wat dan ook proberen lollig te doen en gooien rotjes naar je paarden toe Scheve mond .
Heb ik al een paar keer meegemaakt bij andere mensen terwijl we een stukje verderop stonden ( we bleven er dus wel even bij)
Dan kan je wel boos worden (werden we ook) maarja het is dan al gebeurt en je paard heeft een gelijk een erg leuke ervaring met vuurwerk
We hebben ze daarna natuurlijk wel binnengehaald!
(ik weet natuurlijk niet of andere mensen bij het weiland kunnen of iets maar als het wel zo is heb je daar dus wel kans op Scheve mond )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:25

swooep schreef:
Wie heeft ervaringen met paarden in de wei met oud en nieuw?
Wat doen ze? hoe reageren ze? blijven jullie er bij?
Wat kan ik verwachten?
Kan ik ze voorbereiden?
groetjes

Mijn paarden staan altijd buiten tijdens oud & nieuw, al meer dan 10 jaar op verschrikkelijk veel verschillende locaties (ik verhuiste vroeger vaak).

Ik ben er altijd bij. Om 23.00 ben ik er al en om 00.45 ga ik weer naar huis. Dit omdat ik zeker wil zijn dat er geen vuurwerk bij hen in de wei afgeschoten wordt. Dat zou een stuk minder relaxed zijn voor mijn paarden.
Maar vuurwerk buiten de wei, dan reageren ze altijd heel relaxed: ffkes een klein sprintje bij het 1e vuurwerk om vervolgens met zijn allen alle kleurtjes in de lucht te bewonderen. Ze vinden het prachtig.

Ik heb ze nooit voorbereid, wellicht zijn arabieren gewoon hele relaxte paarden Knipoog

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:28

Hmm, ik weet niet, heb je misschien veel kwajongens in de buurt die het stoer vinden om in het weiland dingen te gooien? Hebben we hier wel eens gehad, hartig woordje meegesproken.. Op stal zetten vind ik ook geen oplossing, stel dat ze in paniek raken. Dus mochten er kwajongens zijn, kijk eens rond of er toevallig een stukje gras ergens in de buurt (maar wel afgelegen) vrij staat. Lachen

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:33

Ik had t ook even iets anders neergezet Bloos de bak en de weilanden zijn op het terrein van mensen, alleen er gaat een weggetje langs de weilanden met een sloot ertussen (werd dus gegooid) wij hadden ze niet op stal gezet maar in de bak maar wij zeggen daar meestal gewoon binnenhalen maar dan zetten we ze in de bak ofzo (dan worden ze gewoon alleen van de wei afgehaald) het is idd niet verstandig als ze schrikkerig zijn om ze op stal te zetten Knipoog

& ja er zijn idd van die jongens die het stoer vinden maar ze waren wel van dezelfde leeftijd als my dus dan hebben hun ook zoiets van wat?
al kan ik soms best wel een grote mond hebben als zeg ik het zelf Bloos
ze waren iniedergeval wel weggegaan Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:23

Ik laat ze ook in het weiland, de oudere is het gewend en de veulens die blijven wel rustig door hem.
Zijn al niet snel onder de indruk dus denk dat het wel goed gaat. Ik ga wel even kijken rond half 1 gewoon voor me eigen gemoeds toestand.
Kwa jongens kunnen bij ons niet komen.

Ik heb wel eens gelezen hier op bokt dat bach bloemsem druppels helpen om je paard rustig te houden.
Mocht je echt denken dat het te gek gaat worden dan zal ik dit wel overwegen.
Je kan je paard voorbereiden met een geluids-cd waar vuurwerk opstaat.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:27

Hier al 40 jaar alles in het land. Sinds een jaar of 10 zit er aan de overkant een chinees met bijbehorend vuurwerk dus...

Ik heb ze ook weleens hier voor het huis gehad, maar dat vinden ze wat minder geslaagd. Ze blijven rennen totdat het over is.

We proberen ze zoveel mogelijk naar mijn oma 1,5km verderop te brengen omdat zij veel afgelegener woont. Het vuurwerk van de buren steken ze aan de andere kant van hun huis af en verder is het allemaal verder weg.
Dan zijn ze heel kalm en staan rustig te kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:19

Wij hebben ze altijd gewoon in de wei, onze weide is niet bereikbaar vanaf de weg dus dat scheelt al een hoop zenuwen.
Volgens mij vertrekken ze geen spier, er zijn wat jongere en wat oudere paarden dus de eersten houden de laatsten rustig.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:29

Die van ons staan ook op de weide. We hebben een wei aan een fietspad en autoweg, maar hebben in de winter altijd het achterste deel afgezet.
Tijdens oud en nieuw staan ze dus ook achter en hebben ze geen last van het voorbijkomende verkeer en de daarbij behorende vuurwerkgooiende mensen.
Verder staan ze in een open stuk, horen en zien het dus van alle kanten. Ze zijn wel wat opletterig en wat onrustiger dan normaal, maar gaat gewoon goed.
Dit jaar een nieuw paard en een veulen erbij, dus dit jaar toch wel benieuwd of het weer goed gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:30

die van ons lopen de eerste minuut wat onrustig heen en weer, maar daarna gaat het wel Lachen

we oefenen ook vantevoren met trekbommetjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:53

Ik bedoel natuurlijk andersom, de oudere paarden houden de jongere rustig Clown

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:15

die van mij liep voorgaande jaren een uur lang verschrikt heen en weer. gelukkig staat ze niet bij een woonwijk in de buurt
maar ze went aan het geluid en toen was alles weer goed..

dierengekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:45

Lekker in de wei zetten en doen alsof er niets aan de hand is, geef ze een lekker plak hooi, en wat wortels ze hebben lekker de ruimte om te gaan en staan.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:48

Mijn ervaring is ook gewoon lekker laten lopen, al moet je er natuurlijk al eigenaar wel oog op houden, weet je uit ervaring dat het niet goed komt binnenhalen dus .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:51

Ja, dit is bij mij een beetje een twijfelpunt!

Ze staan net aan de rand van een wijk, andere kant in het bos... Als ze uitbreken lopen ze dus zo het bos in, en kan ik er achteraan midden in de nacht... Denk dus op stal!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:54

nee! binnen halen!
ze gaan alleen maar overdezeik van het vuurwerk als het de hele nacht door geknalt word haal ze gewoon zoiezo in de avond na binnen al die knallen enzo als ze door het draad heen gaan dan kan je ze gaan vangen.
vandaag waren ze bij ons aan het jagen en liepen er dus ook paarden op de dijk doordat ze geschrokken waren en dwars door t draad 'zijn gegaan!
ik zal ze echt in de nacht binnen zetten.
vind het ook al gewoon gevaarlijk als ze een stok van een vuurpijl op hun krijgen(zal neit snel gebeuren) maar het kan wel!!
succes

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 05:01

Liefst lekker op stal met de radio behoorlijk aan en rond kwart voor 12 nog n emmer wortels of bieten oid in de voerbak en zorgen dat er iemand toch even kijkt hoe ze t stellen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:16

Mijne staat elk jaar gewoon in de wei, gaat prima, want ik zorg wel dat ik er altijd bij ben. Helaas voor mijn nieuwjaarsavond, maar dan weet ik teminste zeker dat het met mn paardje goed gaat, vind ik veel belangrijker. En daarbij, na 2 uur kun je ook nog wel ergens heen hoor.
Ik doe het inmiddels al 10 jaar zo, nu woon ik niet meer thuis, maar zorg dan dat ik oudjaarsavond bij mn ouders ben en net voor 12en ga ik naar buiten en geef dr eten, blijf erbij tot ze rustig is. Ze blijft overigens ook altijd bij me, pas als ik wegga gaat ze rennen.
Binnen terwijl paarden normaal nooit binnenstaan lijkt me helemaal reden voor paniek... Dat zou ik nooit doen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:36

Lekker op stal zie ik hier staan, maar een paard als de mijne die nooit op stal staan, ga je absoluut niet dan ineens wel op stal zetten. Wat voor paniek denk je dat datineens is. Een stal waar ze al van over de zeik raken en dan ook nogeens met herrie wat ze niet kunnen zien... nee dus!

Die van mij staan gewoon lekker buiten....Ben er elk jaar zelf bij, van zo'n uurtje of 11 tot 1, ben ik er zeker van dat alles goed gaat.
(@ ts: Is Til houw paard?)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:05

die van mij staat normaal gewoon buiten, en vorig jaar met nieuw jaar op stal, dit jaar moet ik nog een plekje voor hem zoeken, ik ga een aantal maneges bellen denk ik... hij staat echt, recht in het midden van een woonwijk, met heel veel kinderen, die nu al vuurwerk aant afsteken zijn...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:49

Hier staan ze ook gewoon buiten terwijl er langs alle kanten vuurwerk is. De allereerste keer was mijn (toen nog zeer jong) paard wel wat onrustig. Beetje heen en weer lopen, hinnikken... Maar echt een probleem was het niet. Nu staat hij er bij en kijkt er naar...

swooep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 23:49

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga het afwachten, wortels, appels, en dan zien we wel.
Ik zie dat de meningen iig erg verschillen Knipoog

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:34

Ik zou ze gewoon binnen proberen te houden, of in de bak als jij er bij bent.

Ging een tijdje geleden naar Oostenrijk op vakantie en stonden op een camping bij een haflingerfokkerij (hobbymatig). De dag voordat we aankwamen was er een ongeluk gebeurd met de haflingers. Het was toen sávonds erg mooi weer en de eigenaar dacht laten we ze maar buiten staan. Op dat moment was er in het dal vuurwerk afgestoken met als gevolg dat het zo doorklinkt dat de paarden bokken in rengalop er vandoor zijn gegaan. Hierdoor zijn van de 6 paarden 4 enorm gewond geraakt (verwondingen aan hoofd en benen, zeer diepe wonden) en die hebben ze in moeten laten slapen.

Dus altijd op passen!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:39

Bij ons op stal gaan ze lekker naar binnen, genoeg hooi om te knabbelen en radiootje aan. Hier in de dorpen heb je nogal wat rotjongetjes die het leuk vinden om alle kanten op te gooien met hun vuurwerk, het is natuurlijk super stoer als zo'n groot beest heel hard gaat rennen Clown
Onze hond is er helaas ook de dupe van geworden, en dat was 3 dagen voor oud&nieuw. Heb die jongetjes toen ook heel hard een lesje geleerd! Grrr..
Nee ik neem het risico niet