Pony nog stééds aan het ruien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Pony nog stééds aan het ruien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:39

Mijn pony staat zonder deken en heeft nu dus een lekkere wintervacht. Ze staat overdag op de weide en 's avonds op stal, samen met haar 3 weidegenootjes. Alleen, ze is nu nog steeds óntzettend in de rui! Als ik haar borstel, haal ik er net zo veel haar vanaf als bij een paard dat van winter naar zomervacht gaat. Haar weidegenootjes hebben hier allemaal geen last van, zij verliezen nu nauwelijks haar.
Ze heeft een paar weken terug een blaasontsteking gehad en daar antibiotica voor gehad, maar het ruien is in die periode niet veranderd. De DA heeft in de urine een 'spoortje glucose' gevonden, maar we weten nog niet wat dit zou kunnen betekenen. Misschien heeft het allemaal niets met het ruien te maken, maar ik wilde het er toch maar vast bij gezegd hebben.
Is het normaal dat ze nu nog steeds zo in de rui is, of moet ik me toch echt zorgen gaan maken?

joyceV1985

Re: Pony nog stééds aan het ruien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:38

je kan altijd even bellen met je DA of haar lijnzaadolie geven helpt vaak bij vachtproblemen,groetjes

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:44

Contact met de DA loopt, maar die zit nu in het buitenland dus die kan geen advies geven.
Ze krijgt al gekookt lijnzaad, dus daar zal het niet mee te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:46

Zou een vitamine kuurtje helpen? Mijn paard verloor vorige winter ook haar, maar kreeg dus kale plekken. Ik heb toen een pot vit/min. gehaald en na 3 weken begon hij weer op de kale plekken haar te krijgen, het uitvallen was voorbij.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 09:19

Misschien kan dat helpen ja. Het stomme is alleen dat ze dus geen kale plekken krijgt. Het is echt meer een rui-periode, alleen dan in de verkeerde tijd van het jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:16

Hoe dik is je deken en hoe warm is de stal? Heb je ook licht op stal tot diep in de avond aan?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:19

Paard heeft geen deken op Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:21

Dan zou ik voor een andere DA gaan kiezen voor een second opinium, het vriest nu, ze hebben juist nu hun haren nodig. Het uitvallen zal denk ik meer een medisch probleem zijn.

Wat krijgt het paard bijgevoerd?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:08

Ze heeft inderdaad geen deken op. Op stal is het (uiteraard) warmer dan buiten, maar ik doe mijn jas er echt niet uit. Zo heel erg groot is het temperatuursverschil dus niet. En daarbij, de andere drie hebben er geen last van.
Ik wil sowieso nog even afwachten wat onze eigen DA zegt, aangezien we nog steeds op een diagnose wachten...

Pony krijgt ongeveer een halve schep biks, gekookt lijnzaad en wortels. En op het moment kuilvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:11

Van lijnzaad gaan ze juist in de rui, daar zal ik even mee stoppen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:13

Dat krijgt ze overigens niet dagelijks, en ook maar ik kleine hoeveelheid. Ze is niet meer of minder gaan ruien sinds ze dat weer krijgt, dus ik geloof zelf niet zo dat dat invloed heeft eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:27

Het doel van lijnzaad is om ze door de rui te helpen en ze kort in de vacht te houden, dus dat moet je idd zelf weten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:29

Zo ver ik weet, zorgt lijnzaad voor een glanzende vacht en niet voor het verbeteren van het ruien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:41

Okey, jij je zin Knipoog