Wassen voor wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Wassen voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 15:10

Hallo,

Mijn haflinger heeft onwijs vieze plukken in zijn manen en staart, maar nu is het probleem dat ik alleen buiten kan wassen met kóúd water. Wat nu? De staart kan natuurlijk altijd. Maar manen? Mijn paard is geschoren. (Ohja, ik heb zondag Z1-wedstrijd Knipoog )

Stravero Lachen

Joto

Re: Wassen voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:11

Kan wel hoor, als je hem daarna maar gelijk lekker inpakt, ik moet het ook doen met koud water (niet geschoren maar dunne vacht), de staart doe ik als laatste dan heeft ze al een deken op.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:12

Zou ik toch even een manege op gaan zoeken en je paard daar met warm water gaan wassen! Ga zelf maar onder een koude douche staan! Paard is nog geschoren ook en of of je nou B of Z rijdt, doet er niet toe!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:15

Ja hoor ik doe het ook gewoon. Mijn haflinger was ik ook met koud water en buiten (staat + manen). Met wassen heb ik al een zweetdekentje op en daarna op stal met lekkere dekens

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 10:39

Bedankt voor de reactie's! Knipoog

Ik vraag wel even aan mijn stalhouder of ik hem misschien binnen mag wassen .. Lachen

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:43

je kan ook een emmer met warm water klaar maken, maar dan moet wel even iemand die emmer vast houden Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:03

Ik moet eerlijk zeggen dat zelfs ik in deze echt niet zou gaan staan wassen. Het was gisteren anderhalve graad! Bloos!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:05

Ik doe het niet, wassen met deze kou. Dan maar wat viezer op wedstrijd. Liever dat, dan een ziek paard.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:07

ALs je de staart wast, en de paard zijn deken op laat houden en dan met een emmer warm water wast is er niks aan de hand. De manen zou ik inderdaad even laten. Daar worden ze natter van, ook de op hals etc en dat is met deze temperatuur niet echt fijn. Helpt goed poetsen / antiklit etc niet?

En als je vlecht, vallen dan de plukken op? Zo niet, of nauwelijks, dan zou ik het lekker zo laten....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:07

Je kunt ook droogshampoo gebruiken.
Ben ik persoonlijk erg over te spreken en ideaal met dit weer.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:08

Je hebt tegenwoordig ook droogzeep....geen idee hoe het nou werkelijk heet maar het is een soort anti-klit, die de manen ook nog schoonmaakt.

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar je zou een poging kunnen wagen...

Wassen met deze temp......nee liever niet

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:08

En om je manen witter te maken, wil talkpoeder ook wel eens helpen Knipoog

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:12

Wij hebben ook alleen maar koud water (buiten) tot ons beschikking om te wassen. In de winter gaan we hoe vies het paard ook is echt niet het gehele paard wassen. De witte benen doen we wel gewoon. Staart wassen we door twee emmers te vullen met lauw/warm water. Dan 1 emmer met een beetje paardenshampoo en eentje zonder om goed uit te spoelen. Daarna staart goed uit laten druppen en een beetje uitknijpen zodat het ergste water eruit is (eventueel even afdrogen met een handdoek). Voor de vieze plekken in de manen en op het lijf pakken we een emmer met lauw warm water en een doekje. Doekje een beetje vochtig maken en poetsen maar. Tussendoor goed uitspoelen. Voordeel: paard niet door en door nat en je kunt het gewoon in de stal doen. Daarna zweet deken erop. Paard niet ziek en toch schoon!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:13

Silence schreef:
Je kunt ook droogshampoo gebruiken.
Ben ik persoonlijk erg over te spreken en ideaal met dit weer.

Welke ben jij over te spreken?

Ik heb er meerdere gebruikt,maar voor een bruin paard vind ik weinig echt werken. Ik ga het dalijk proberen met azijn , eens kijken wat dat doet.

Voor schimmels is talkpoeder idd een goede optie.
Heb wel eens op mijn coupon gehad dat mijn paard lekker rook Huilen van het lachen

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:29

Ik doe alles met emmertjes warm water. Dan duurt het maar wat langer....
Ikzelf heb een bonte met witte benen, witte staart en witte kont, daar moet meestal wel wat aan gebeuren, dat red je niet met droogshampoo.
Als je een zachte shampoo gebruikt (of groene zeep) dan is het niet zo erg als het per ongeluk niet helemaal goed is uitgespoeld.
De staart hang ik overigens gewoon in de emmer, goed boenen en zo ook weer uitspoelen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:36

Ik haal hem altijd in Duitsland. Van het merk Loesdau.
Ben ik echt heel goed over te spreken.

JouwManege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:35

Ik zou het ook met een emmertje warm water doen en daarna goed inpakken tegen de kou. Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:40

gewoon koud water en snel werken. Als je klaar bent tegen de tijd dat hij gaat rillen, is er niks aan de hand.
Een paard is bijba 10 x zo zwaar als wij, dus ze koelen niet zo snel af. (vgl baby-volwassene)
Ik he mijn tinker ook wel eens buiten met koud water gewassen in januari. Niet alleen manen en staart, maar helemaal. Ging prima. trouwens,als je alleen de manen en staart wast, valt het helemaal mee. Een paard verliest niet zoveel warmte via zijn hals.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:45

Ik heb het toevallig vandaag aan onze veearts gevraagd, zij stond haar handen te wassen met het ijskoude water dat bij ons uit de kraan komt. Je kan daarmee wassen, niet te lang, goed afdrogen en fleecedeken oid op en natuurlijk niet kort na het rijden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:26