Sokken scheren - welke scheermachine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Sokken scheren - welke scheermachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 07:26

Mijn Fries heeft mok. Ik heb zijn achtersokken al helemaal weggeknipt, maar de haargroei is zo dicht dat ik ze echt zal moeten scheren om de zalf er goed op te kunnen krijgen.

Wie weet er welke (op)scheermachine geschikt is voor het scheren van dikbehaarde paardenbenen?

8nnemiek

Re: Sokken scheren - welke scheermachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:18

Niet scheren! Door te scheren/knippen raakt de huid juist meer geïrriteerd, komt er meer vocht bij, waardoor het juist minder snel geneest of zelfs erger wordt.
Mok komt meestal van binnenuit. De sokken beschermen juist tegen vocht en vuil.
Zalfjes zijn eigenlijk ook helemaal niet goed, maar wil je toch zalfjes gebruiken, scheer/knip dan alleen de kootholtes leeg, dan blijft er tenminste nog wat bescherming over tegen regen en vuil.
Lees dit topic maar eens:
[TI] Sokken eraf scheren vanwege mok

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:42

Ik zou het ook niet scheren, maar goed droog houden en de korstjes eraf 'krabbelen' / punniken. Ik ben het volledig eens met MysticTinker hierboven ^ Lachen

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:47

Mijn tinker had steeds mok en ik had ook al vanalles geprobeerd. Ik heb haar sokken erafgehaald en er zalf op gesmeerd en sindsdien heeft ze nergens last meer van. Ik heb haar sokken geschoren met mijn gewone scheerapparaat. Een aesculap type weet ik niet precies. Het gaat wat lastig in de holtes, maar is wel prettig omdat het een heel sterk apparaat is. Mijn tinker is overigens totaal niet onder de indruk van het apparaat waardoor ik heel op mijn gemakje kan pielen. Dat helpt wel.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:54

de meeste mok in sokken komt gewoon door vocht en de bacteriën en schimmels die daardoor lekker kunnen groeien en bloeien.
ik heb zelf de sectolin se200 ( kost 50 euro ) die doet het super maar daarvoor eens een se100 geleend ( die kost slecht 20 euro )
ik heb zelf een haflinger. bij het eerste korstje scheer ik de kootholte vrij en binnen een week is alles weg.
Ik was het altijd met betadine, laat het goed drogen. Doe meestal de eerste dag een staartje in de sok zodat de holte kan drogen aan de lucht ( ik scheer alleen de koot dus je ziet er als de sok gewoon hangt niet van ) en daarna lekker uierzalf erop.
ik vind het zelf misplaatste ijdelheid om de sokken van een paard niet te scheren als het beest er last van heeft.
op mijn oude stal stond een tinker 9 met zwaar behang ) die stond de hele dag te stampen van de mok. het eerste wat de veearts zei was: SOKKEN ERAF ! en dat meisje huilen !
dat paard merkt niets van de "mooiheid" van zijn sokken, wel van de pijn en de jeuk.
Bovendien is mijn ervaring dat als je gelijk de kootholte scheert dat dat voldoende is en je er dus niets van ziet.
wel heb je daar het hele seizoen dan korte haren die geen vocht opzuigen waardoor het ook vaak niet terugkomt bij mijn pony.
ik hoop dat je iets hebt aan deze tips

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:57

als het al een wat grotere plek is kan je het beste even langs de dierenarts gaan om mokzalf te halen. si niet ontzettend duur ( 12 euro ongeveer ) maar is vaak wel goede zalf die zowel de bacteriën als de schimmels aanvalt.
, ik pulk zelf wel altijd eerst de losse korstjes eraf en dan dun de mokzalf op de droge huis smeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:29

kimG schreef:
de meeste mok in sokken komt gewoon door vocht en de bacteriën en schimmels die daardoor lekker kunnen groeien en bloeien.
ik vind het zelf misplaatste ijdelheid om de sokken van een paard niet te scheren als het beest er last van heeft.

Het is toch al behoorlijk achterhaald dat mok altijd van buitenaf komt. Het wordt steeds duidelijker dat mok meestal van binnenuit komt, ook steeds meer dierenartsen zijn het daar mee eens. Koudbloeden krijgen 9 van de 10 keer mok doordat ze te veel suikers/fructaan/zetmeel binnenkrijgen, dat veroorzaakt huidproblemen waar onder ook mok. Sokken zijn juist een bescherming tegen het vocht. Als iemand de sokken van zijn paard niet wil scheren dan is dat géén ijdelheid, maar diegene is dan (terecht) bang om de natuurlijke bescherming weg te halen. Sokken (en ook de vacht) werken als een wollen zweetdeken; vocht en zweet wordt langs de haren naar buiten afgevoerd. Regen van buitenaf loopt langs de sokken omlaag en komt dus niet op de benen. En door de laag huidvet die in de sokken zit kan ook van onderop geen water erin. En als er geen water in komt dan komt er ook geen vuil in. Pas als je de sokken gaat wassen dan gaat die laag huidvet eraf en kan de sok water opzuigen en dan krijg je natte benen. De sokken hebben dus wel degelijk een functie; het droog en schoon houden van de benen en kootholtes.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:34

@Mystic Tinker: ik denk dat mok zeker ook van binnenuit kan komen (in de zin dat het ene paard en gevoeliger voor is dan het andere) maar op het moment zit meer dan de helft van onze pensionstal met ernstige mok met dikke benen. Daar gaat alleen van 'binnenuit' bestrijden niet afdoende tegen helpen en door de enorme beharing krijg ik de zalf er niet goed op (of eigenlijk wat je maar kan verzinnen aan bestrijding van buitenaf - shampoo of scrub dringt ook niet tot de huid door)

Morgen komt de veearts, ik hoop dat die zijn licht erover kan laten schijnen en indien het mogelijk is kan (helpen met) het scheren. Als dat moet zou dat weleens kunnen betekenen dat we hem moeten sederen, want het is zo gevoelig dat hij soms op drie benen staat (en het been dat in de lucht hangt, hangt dan natuurlijk niet stil). Arm ventje Verdrietig

*edit* Trouwens, de paarden hebben het opgelopen door een echte blubberpaddock en die blubber komt dan dus wel tot op de huid, omdat ze er echt in staan. Sokken zijn m.i. uitstekende bescherming tegen water van boven, maar zijn funest voor water/bagger dat van onderen komt (m.a.w. waar ze in staan).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:48

Een halve pensionstal met ernstige mok is niet normaal Het lijkt me sterk dat dat alleen door een blubberpaddock komt, want die van mij staat ook al jaren de hele winter, dag en nacht, in een blubberpaddock, en naast hem nog zeker 20 andere paarden, allemaal zonder mok..
Wat krijgen de paarden op je pensionstal voor n voer? Kuil of hooi? Veel brok? En ook extra's als wortels en brood? Krijgen ze ook nog gras binnen?
Ik zou in jouw geval zeker op zoek gaan naar de oorzaak van het mokprobleem, en meestal kun je met goed voer al een heleboel oplossen Lachen
En verder maar eens afwachten wat de da zegt. Ik zou eerst proberen om alleen de koten uit te scheren als dat nodig is. Dan heb je tenminste nog wat bescherming tegen regen Lachen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:51

Tja, ik zal eens aan hem voorleggen wat het voeraspect te betekenen heeft hierin. Hij krijgt nu hooi en twee kg sportbrok op een dag met een halve emmer wortels. Maar door een miscommunicatie heeft hij vier weken terug wel teveel brok gevoerd gekregen. Zou dat nu nog na kunnen werken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:13

Hoeveel en hoe vaak heeft hij teveel brok gehad? Een keertje een kilo extra maakt normaal gesproken weinig uit. Maar een paard dat niet zo goed tegen suikers kan (vooral koudbloeden hebben daar last van) kan wel huidproblemen krijgen door teveel suikers binnen te krijgen voor langere tijd. Sportbrok zit al vol suikers (vaak rond de 40% Nagelbijten / Gniffelen ) en ook in wortels zit gemiddeld 12% suiker. Dus dat is in totaal anderhalve kilo suikers per dag, dat is me nogal wat Knipoog
Warmbloeden en volbloeden kunnen die suikers beter omzetten in energie. Koudbloeden kunnen dat minder goed, en krijgen daardoor vaak problemen door teveel suikers.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 22:53

Nou, de veearts zei dat het niet waarschijnlijk is dat het door het voer kwam (maar ze sloot het ook niet uit) maar dat ik er wel verstandig aan deed zijn krachtvoer te halveren (dit had ik al gedaan).

Ik zal jullie de ellende van het scheren zelf besparen, maar kan wel zeggen dat een Sectolin 100 tondeuse bepaald niet geschikt is voor (al erg gekortwiekte) Friezensokken Boos!

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:49

Als mijn paard mok heeft, scheer ik het ook altijd weg. Hij heeft ook altijd erg veel behang aan zijn voeten en alleen met een schaar kom ik er vaak niet doorheen! Ik heb zelf een 'baardtrimmer' haha en daarmee kan ik gewoon zelf bepalen hoeveel ik eraf wil hebben.
Als ik zijn sokken laat groeien gaat het alleen maar enorm bloeien en wordt het meestal erger. Als ik zijn haren weg haal is het meestal in een week helemaal weg. Succes ermee!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:03

halve pensoinstal met mok kan gebeuren. het is namelijk zeer besmettelijk als het de mok is die van buitenaf komt. in dit seizon worden de sokken van mijn haf elke dag doorweekt van de paddock. Gelukkig heeft ze nergens last van verder. Je moet gewoon even aan de DA vragen wat zijn advies is en ook zelf goed kijken naar wat het meest waarschijnlijk is, als je paard regelmatig natte sokken krijgt en het bovendien besmettelijk is de kans op mok van buitenaf erg groot. ( namelijk de schimmel / bacterie combinatie )
als je inderdaad denkt dat de mok van binnenuit komt zou je paard wel het hele jaar mok moeten hebben en het dus volledig weersonafhankelijk moeten zijn.
heb je de sokken al geschoren of heb je nog geen beslissing kunnen maken ?

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:05

sorry had je bericht even gemist. heeft het geholpen het scheren ?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:06

Ik ga ook deze week de sokken eraf halen. Heb het lang genoeg gedaan met sokken. Maar het word alleen maar erger. Dus ze gaar ervan af. Sokken houden ook vaak vocht langer vast. Aangezien hannes veel op de wei komt en in de natte buiten bak is het beter. Want savonds zijn zn sokken nog nat.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:08

Ja, hij is geschoren, met Betadinescrub gewassen en toen op een stevige anti-bioticakuur gezet. Een halve week later is hij van top tot teen gewassen met Sebacil en dit moet ik na een week herhalen.

Hij is zienderogen opgeknapt. Gelukkig maar, want het was echt heftig...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:55

Verplaatst: VSW --> SV

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:13

Mijn haflinger heeft ook steeds mok, en het is nu al 2 keer nar binnen geslagen, waardoor ze een ontstoken been had.
Ik heb diverse zalfjes, ook van de DA gehad, maar elke keer gaat het niet helemaal weg, en komt het weer heel erg terug.

Ik heb van de week haar koten een beetje geknipt, ze was nl geschoren en inmiddels waren haar haren weer lekker terug, waardoor de zalf niet goed op de huid kon komen.
Daardoor weer goed op de huid kunnen smeren, en per dag werd het minder.
Vorig jaar heeft ze het ook gehad en de DA heeft gelijk haar koten geschoren.
Ik heb haar gister voor de zekerheid ook een vitaminespuit gegeven, maar ik zit ook te denken aan een opscheermachine, gewoon om haar haren weg te halen, als ze mok heeft, om het goed te kunnen behandelen, en zodra dat weg is, om het weer te laten groeien.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 11:40

@Gina: Kan de veearts dan geen anti-biotica geven? Dan behandel je het van binnenuit....

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:46

Die heeft ze al gehad, een aantal dagen, prednison, dat ging iets beter, maar toen de kuur afgelopen was, kwam het direct terug. Ik kan nog wel een kuurtje halen, maar nu ik haar koten geknipt heb, en de zalf goed op de plek komt, gaat het een heel stuk beter, het is nu bijna weg.