welke deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheiba

welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:24

Ik hoop dat die hier goed staat.

Ik moet elke dag ongeveer 10 min van de manege na mijn huis rijden met mijn paard. maar meestal is ze dan bezweet.
nou vroeg ik me af welk deken ik dan het best op kan leggen:

een zweetdeken?
een wolle deken?
een uitrijdeken?

en waarom juist deze deken?

alvast bedankt.

Groetjes,

Loveable

Re: welke deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:26

Een uitrijdeken is het meest praktisch, zo worden jij en je paard niet belemmerd tijdens het rijden of nouja naar huis stappen Lachen is wel het veiligst denk ik. Hoeven ook helemaal niet zo duur te zijn en je hebt ook waterdichte!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:30

Waterdichte raad ik af, helemaal niet nodig, en als je een keer in het bos gaat rijden, en je gaat fanatiek rijden, dan zweet een dier zich dood daaronder.

Ik zou gaan voor een fleece uitrijdeken, fleece is makkelijk te wassen en word niet zo hels warm.

En ik denk dat als je Ine vraagt, ze hem wel voor je wilt betalen Haha!

Regelmatig zijn ze overigens wel in de aanbieding en echt duur zijn ze ook niet, voor 20 euro liggen ze al in de winkel Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:32

ik denk niet dat ine betaald. ik heb een dik zweet deken (volgens mij een staldeken) en ine denk dat deze ook prima is...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:37

Een zweetdeken is alleen van wol of fleece,
andere stoffen hebben namelijk niet de eigenschap om het vocht naar boven te transporteren.
Och voor dat kleine stukje wat jij rijd zou ik trouwens geen deken kopen, maar gewoon een fleecedekentje over de rug leggen, ze is toch niet geschoren.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:39

Ik zouw ook een uitrijdeken pakken.
Wat ik op stal heb gehoord dat fleece erg goed bevalt.
Succes ermee Haha!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:40

ze is idd niet geschoren maar ik denk wel dat een uitrijdeken wel zo makkelijk is. aangezien mevrouw niet de rustigste is op de weg.

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:30

ik zou gewoon een uitrijdeken gebruiken van flace en als je het geld er voor hebt altyd handig om een waterdichte te hebben .!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:48

VSW --> SV.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:23

mij lijkt een waterdichte een beetje overbodig. omdat het maar een klein stuk je is wat ik moet rijden en is een waterdichte wel ademend genoeg?

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:32

Ik denk niet dat ik aan dekens zou beginnen als hij sowieso zonder staat in zijn stal/wei. (tenzij je een verwarmde stal hebt natuurlijk) Maar anders leg je een deken op in beweging, en neem je deze af als hij stil komt te staan, lijkt me dat hij het dan pas koud krijgt.
Maar als je toch een dekentje wil kan je misschien bij de blokker/hema/da/... eens kijken voor zo'n goedkoop fleeceje, die kan je soms al vinden voor een kleine 5 euro.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:33

ze staat in de wei ook met een dik winter deken. dus heb deze ook nodig als ik rij. (uitstap)
ik heb al een fleece dekentje maar dit werkt niet echt. ik kan hem nergens aan bevestigen en hij waait alle kanten op. dus niet zo'n succes...

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:37

Ik zou voor een fleecedeken gaan.
Je kunt een uitrijdekentje kopen of een gewone fleecedeken in een maat groter, zodat hij over je zadel past en toch gewoon dicht kan op de borst.
Beide opties hoeven niet zo duur te zijn.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:04

wat ik nu heb is (volgens de eigenaar een zweetdeken en volgens mij een stal deken...) en deze is best vervelend, want als ik op haar zit kan ik niet goed met mijn voeten in de beugels omdat het deken dan te lang is. is dit met een uitrijdeken of fleecedeken ook zo?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:11

Mare, je kunt heel makkelijk aan dat fleecedekentje een lusje maken die je onder de staart doet.
Draven moet je toch niet doen met een dekentje als je paard niet geschoren is, en in stap als je dan onder je kont dat dekentje doet, en dan de staart door de lus, dan blijft ie heus wel liggen.

Nogmaals, een zweetdeken is altijd van wol of fleece, een andere stof is geen zweetdeken Knipoog
Een staldeken is nooit van wol of fleece, omdat die stoffen minder sterk zijn , en er blijft veel stro of zaagsel aan hangen, dus is de deken glad, dan is het geen zweetdeken Knipoog

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:32

dan is het wel een zweetdeken.
maar met een fleecedekentje wordt alleen haar kont bedenkt en niet haar borst of hals.... is dit dan geen probleem?

en draven doe ik ook zeker niet met een deken op. Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:55

Nee hoor, het belangrijkste is de rug en nieren .

Een paard kan er wel tegen om even zonder jasje te lopen, mits ie maar in beweging is Lachen

En overigens gebruik ik een nierdeken alleen bij geschoren paarden, bij ongeschoren paarden die met deken lopen, of ze moeten belachelijk dun in de haren zitten, rijd ik zonder uitrijdeken.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:59

maar kan dat bij macita geen kwaad nu zo verkouden is?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:10

Gezien ze zo verkouden is , zou ik die wollen deken dan omdoen, en daaroverheen het zadel, en alleen stappen, totdat de dierenarts is geweest en je meer weet Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:40

oke nou dat komt dan mooi uit. want morgen heb ik geen tijd om haar echt te rijden en zaterdag ook niet. en zondag moet ik het dan maar even bij een rustig stap ritje rond het huis houden. Knipoog
thx meid

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:36

Mijn pony is geschoren en ben gisteren met hem naar de clubbak geweest (is ong. een 3 kwartier stappen, maar heb ook stukjes gewoon gedraaft.) en heb een zweetdeken met hals opgehad, gewoon vastgemaakt enz. was wel handig want kon in de bak meteen beginnen met mn oefeningen want op straat loopt hij ook gewoon met zn neusje aan de grond omdat het toch een polder is en je genoeg uitzicht hebt of er een auto enz. aankomt Knipoog

Groetjes Stravero