Kan ik nu nog beginnen met een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsy_girl

Kan ik nu nog beginnen met een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:01

Mijn paard heeft nooit een deken op gehad. Heb hem vorig winter gekocht en toen had hij al een redelijke vacht dus heb hem toen lekker zijn wintervacht laten houden.
Ik wil nu meer met hem gaan trainen en zit er toch over te denken om hem een deken op te doen zodat hij niet zo'n dikke wintervacht krijgt (heeft hij al aardig...). Hij zweet ook erg snel tijdens een training.
Overdag staat hij altijd buiten en 's nachts binnen. Meestal probeer ik hem voor donker binnen te krijgen maar soms is dit wat later.

Mijn vraag is of ik nu nog kan beginnen om hem een deken op te doen? En moet ik hem dan ook 's nachts op stal ook een deken op doen of alleen buiten overdag?
Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen...

EstherMe

Re: Kan ik nu nog beginnen met een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:02

kan prima toch. Ik kreeg vorig jaar mijn paard op 30 november, kreeg van mij ook meteen een deken op. Weliswaar 0 grams, maar deed hij het prima op in het begin! Later een 200 grams en toen zijn we goed de winter doorgekomen Lachen
Staat hij in een binnenstal of buitenstal? Als hij in een buitenstal staat zou ik dag en nacht doen, anders alleen overdag.

horsy_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:05

Bedankt voor je snelle reactie... Hij staat in een binnenstal op een lekker bedje stro Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:08

Nu nog een deken op leggen tegen een dikke vacht? Je kan het proberen maar denk dat de kans groot is dat hij het vooral te warm krijgt.

Je zou hem (deels) kunnen scheren, dan kan hij beter zijn warmte kwijt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:08

Als hij al een dikke vacht heeft wordt dit niet minder als je er nu een deken op gaat gooien. Niet dat ie dan ineens een glad kort vachtje krijgt. Je voorkomt misschien wel nog meer vachtontwikkeling. Maar pas wel op dat je paardje het niet te warm krijgt als hij al een dikke vacht heeft en je doet er ook nog een deken op. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om volgend jaar (optijd )met een deken te beginnen. Tot die tijd na het trainen gewoon heel goed uitstappen en laten drogen onder een zweetdeken. Scheren is ook een goede optie.

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:08

Ik zou eigelijk ook volgend jaar pas beginnen omdat je nu eigelijk al te laat bent Lachen enige verstandige optie nu wanneer je toch perse met een deken wilt beginnen is hem scheren

horsy_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:14

Hmm, hij heeft opzich nog geen hele dikke vacht omdat hij altijd 's nachts heeft binnen gestaan dus misschien dat het een beetje scheelt. Hij heeft nog geen teddybeer vacht Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:16

Een deken houdt de haargroei niet tegen, dat wordt beinvloedt door het aantal uren daglicht. Zodra de dagen korter worden begint het haar te groeien Lachen

Ik zou zelf geen deken om doen, die van mij is jachtmodel geschoren en staat ook zonder deken; anders gaat ie staan zweten.

Je kan beter volgend jaar scheren Lachen