Scheren of extra deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Scheren of extra deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:55

Mijn paard heeft normaal elke winter een deken op, nu wordt hij het laatste jaar erg vaak bereden en wil ik in 2009 starten met wedstrijden. Vroeger werd hij elke winter geschoren maar de laatste paar jaar kwamen we er niet meer aan toe.

Nu heeft hij ongeveer een half jaar geleden last gehad van spieren die stijf waren geworden. Als hij nu geschoren wordt deze winter, kan dat dan een probleem zijn vanwege zijn spieren en weer voor stijve spieren zorgen? Of kan ik beter een extra deken op doen en niet scheren.

Alvast bedankt!

Britt

Re: Scheren of extra deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:57

Huh ik begrijp je niet helemaal; scheren óf een extra deken op?
Ik dacht dat dat meestal de combinatie was ipv de keus Vork

Je kan op tijd beginnen met dekens zodat ze niet zo dik in het haar komen, of je kan later scheren en er dan in één keer een flinke deken op gooien. Net wat je zelf prettiger vind, voor het paard maakt het niet zo veel verschil.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:02

Inderdaad Brit, maar dan is TS nu lijkt me te laat om er dikke dekens op te gooien; ik neem aan dat paard in kwestie nu al behoorlijk in de vacht zit? Die van ons staan al zo'n twee maanden onder een deken (24/7 buiten) en die hebben zelfs al een dikkere vacht dan zomervacht zeg maar.

Ik zou een dunne deken opdoen zodat hij niet een echte wintervacht krijgt, maar de herfstvacht houdt die hij nu waarschijnlijk heeft. Mocht hij met trainen toch echt teveel gaan zweten kun je hem deels scheren (in een jachtpatroon bijvoorbeeld) en zoniet dan ziet hij er goed uit plus loop je minder kans op stijfheid dan wanneer je hebt geschoren.

Hoe staat je paard eigenlijk gestald?
Als je geen 24/7 buiten-paard hebt lijkt me dat wanneer je zelf voor en na het rijden goed genoeg uitstapt ze van die paar uur buiten niet stijf zullen worden?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 22:04

Hij zit nu inderdaad al aardig in zijn vacht vandaar die extra deken die ik er laatst maar op heb gedaan in de hoop dat zijn vacht wat dunnen wordt.

Hij staat overdag buiten en 's avonds in zijn stal.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:05

kom op jongens, het is 12 graden...heerlijk voor een ongeschoren paard!

Ik denk dat je een hoop problemen met de spieren voorkomt als je 10 minuten goed losstapt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:06

Ik had verkeerd gelezen, 2009 lijkt nog zo ver weg en had een beetje het idee dat het over volgende winter ging Clown
Maar zoals je nu dus idd te laat bent om nog dikke dekens te gaan opgooien zou ik scheren en een dikke deken opgooien.
De vacht wordt nu niet meer echt dunner als je het hem heel warm laat hebben.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:11

Dikke dekens bereik je nu niks meer...

Als je hem nu scheert, en dan een lekkere dikke deken opdoet kan het geen kwaad voor zn spieren..
Instappen met een wolle/fleece deken
UItstappen met een wolle/fleece deken

Goed in en uit stappen. en daarna lekker losrijden..

Dan komt het wel goed Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:56

Ben je er al uit wat je doet???

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:46

Ik vind scheren op zich wel wat handiger met betrekking tot het rijden, maar aan de andere kan ben ik bang dat hij weer stijve spieren krijgt. Hij heeft nu ongeveer 1 of 2 weekjes een extra deken op, ik zie niet echt verschil..

Ik kijk dit zo nog even aan en anders gaat toch het scheer apparaat er maar door Knipoog.

Ieder geval wel bedankt voor jullie reacties!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:40

Hij krijgt nu geen kortere vacht meer hoor. Het haar wat ze nu heeft word alleen maar plat gedrukt. Je moet vroeg beginnen met een deken en dan steeds dikker gaan. Als je ineens met zo'n dikke wintervacht een dikke deken op gaat gooien krijgt ze het naar mij idee veel te warm.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:02

Indd... met een deken ben je al veel te laat.
Dat heeft geen nut meer nu.

Dus als je dr kort wilt hebben moet je toch scheren denk ik

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:03

en...

als je goed instapt met een dekentje op..
en goed uitstapt met een dekentje op.

worden de spieren niet stijf.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:51

Als je volgend jaar wat eerder scheert krijgen ze nog wel weer wat haar ook, na de kortste dag maken ze geen haar meer aan Knipoog tot die tijd wel. Ik scheer ze nu zo precies dat ze niet twee keer hoeven maar wel weer wat haar hebben voor de kou.

Met nu nog een extra deken opdoen bereik je niks meer daar had je dan eerder mee moeten beginnen inderdaad Knipoog.