halsstuk om bij geschoren paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

halsstuk om bij geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 17:43

Als je je paard scheert moet hij dan behalve een deken ook een hals stuk om?

Leonieke

Re: halsstuk om bij geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:16

Het kan maat het moet niet met deze temperatuur. Tenzij je paard snel koud is of met flinke vrieskou.
Ligt er ook een beetje aan wat je wil.
Met een hals zal de vacht op de hals minder tot niet aangroeien.
Mijn paard vindt een halsdeel heerlijk, maar onze pony's lopen liever zonder.
Als het vriest of guur is hebben ze alle 3 een halsdeel op.

lida_wouters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:37

het lijkt me voor het paard wel fijn om lekker een halsstukje om te hebben.
Maar als het superwarm is, is het niet nodig lijkt mij.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:28

heb t alleen voor buiten, als t echt heel koud is, of regen voorspeld doe ik ze uit voorzorg om

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:08

Met dat dilemma kom ik dus ook te zitten. Echter staat mijn paard 's avonds altijd binnen (wel kwart open schuur) en als het echt slecht weer is maar een paar uur buiten. Denk dus dat ik het zonder halsdeken ga proberen...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:42

Let gewoon goed op je paard. Als hij zijn haar omhoog zet heeft hij het koud, zo niet is het prima!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:03

ik volg dit ook eventjes....

wij willen heel heel heel misschien ook de paardjes scheren maar willen dan wel van tevoren de juiste dekens hebben.

wij waren van plan om gewoon een dikke deken van 200-300gram op te doen met een ongevoerde regendeken eroverheen em om de benen en het hoofd niet te scheren.

dus ik volg dit even... als het mag Vork

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:05

Een stalgenootje had ook een halsdeken omgedaan met het gevolg dat de manen gingen schuren. Dus of het verstandig is Nagelbijten / Gniffelen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:07

Ik kijk naar de weersverwachting en naar mijn paard. Je merkt snel genoeg of hij het koud heeft.
Met deze temperaturen vind ik het overigens echt nog niet nodig.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:07

Ligt er ook wel een beetje aan welke hals je hebt en hoe groot deze is..

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:40

Hoeft niet. Het is nog niet al te koud. Het is net wat jij het fijnste vind..

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:42

Nee hoor, heb onze Welsh ook geschoren, maar ze heeft geen sjaaltje om. Het is warm genoeg als het lichaam goed warm blijft.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:25

Javelin schreef:
Een stalgenootje had ook een halsdeken omgedaan met het gevolg dat de manen gingen schuren. Dus of het verstandig is Nagelbijten / Gniffelen

Dat is maar net welk halsstuk je gebruikt en hoe schoon je deze en je pony houdt.
Je moet zorgen dat het halsstuk ter hoogte van de manen uit galdde stof bestaat.
Verder is het belangrijk dat het halsdeel ter hoogte van de manen goed droog en schoon blijft. Dat kan je doen met een iets klamme handdoek. Goed schoon wrijven en dan goed laten drogen.
Ook de manen van je pony moet je goed schoon en droog houden.
Dan is er in principe niets aan de hand.
Mijn paard heeft hele fijne dunne en breekbare manen en bij hem gaat het ook goed.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:31

Ik verwacht niet dat ze het koud hebben door een bloter lichaamsdeel. Tenminste niet merkbaar bij mijn eigen paard (mijn paard heb ik alleen onderkant hals en borst geschoren, zonder deken) Als de rest beschermd is door vacht of een deken lijkt het mij geen probleem. Wij lopen toch ook met een onbeschermd gezicht door de kou? En kunnen ons toch warm houden door een dikke jas. Door een hals kunnen de manen slijten en afbreken inderdaad.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:36

Vlinder32 schreef:
Ik verwacht niet dat ze het koud hebben door een bloter lichaamsdeel. Tenminste niet merkbaar bij mijn eigen paard (mijn paard heb ik alleen onderkant hals en borst geschoren, zonder deken) Als de rest beschermd is door vacht of een deken lijkt het mij geen probleem. Wij lopen toch ook met een onbeschermd gezicht door de kou? En kunnen ons toch warm houden door een dikke jas. Door een hals kunnen de manen slijten en afbreken inderdaad.

Ik denk dat een paard meer warmte verliest bij de hals dan je misschien denkt. Mijn paard staat zonder halsdeel echt te bibberen. Hoe dik de deken ook is. Doe je een halsdeel om warmt hij eindelijk lekker op.

Vergelijk het een bij jezelf. Wel of geen sjaal om....................... Dat scheelt echt enorm veel!!
Enne, het hoofd hebben zij ook bloot Knipoog .

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:04

Het licht gewoon aan het paard dat je hebt! De KWPN-er waar ik op rij is helemaal geschoren een met 350gr zonder hals overleeft hij alles prima!
De NRPS daarentegen is bij 350gr al helemaal bevroren en moet dus wel 500gr met hals!
Het is dus per paard verschillend!

En als je ervoor kiest om wel een hals te nemen kies dan een gladde stof bij de manen en hou het mooi schoon! dan wil het prima!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:21

Wij hebben ons net geschoren paard vorige week ook een halsstuk om gedaan, dmv een fleece deken met halsstuk onder zijn gewone deken. Dit is echter maar net goed afgelopen, waarschijnlijk doordat hij was gaan liggen in zijn stal was het nekstuk gaan draaien waardoor hij langzaam aan het stikken was. De staleigenaar vond hem met een heel dik hoofd, omdat al het bloed meer niet uit zijn hoofd weg kon, zo strak zat de deken. Als hij iets later was gevonden was hij dood geweest, wij zijn heel erg geschrokken hierdoor. Wij doen in ieder geval nooit meer een halsstuk om, ook niet als deze wel aan de deken vast zit, maar hebben meteen een 500 grams deken uit 1 stuk voor hem gekocht. Hier heeft hij het lekker warm in. Hij is 1 dag niet lekker geweest door het voorval, maar na een spuit van de dierenarts om het overige vocht wat hij nog in zijn nek vast hield af te voeren was hij de volgende dag weer helemaal de oude. Ik denk dat dit vooral heeft kunnen gebeuren doordat de fleece ten opzichte van zijn gewone deken is gaan schuiven omdat het niet goed paste (hoewel het wel prima leek te passen toen hij het omhad), en niet meer terug kon schuiven. Het brengt dus risico's met zich mee om met twee verschillende dekens te werken. Als je toch kiest voor een deken met halsstuk zorg er dan voor dat het halsstuk wat je gebruikt bijpassend is bij de deken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:12

Ik heb hem wel om bij mijn merrie.

Anders krijg je hele dikke haren op de hals.

Heb zelf een wheater beeta orican op Lachen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:35

Mijn paard is dit jaar voor de 4e keer geschoren en heeft nog nooit een halsdeken opgehad. Nou heeft hij het voordeel dat zijn manen aan beide kanten hangen. Maar hij heeft het nog nooit koud gehad zonderh hals deken. Het ligt erg aan je paard dnek ik.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:25

Ik zit dus ook met dit dillema, wil pony morgen gaan scheren, maar staat op het moment 12 uur buiten op een dag en heb geen hals deken..
Dus wel of niet doen?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:30

@; SusanH: Wij hebben hetzelfde meegemaak met een fleese hals onder een andere deken.Maar met een gewone hals die bij de deken past of je er aanvast kunt maken heb ik dit nog nooid gehad(klopt heel hard af...). Maar idd wel met fleese met hals en daarover een deken. Dit is dus geen aanrader(het kan ook goed gaan hoor;))Als je een gewoon halsstuk hebt kan je deze prima gebruiken!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:08

SusanH schreef:
Wij hebben ons net geschoren paard vorige week ook een halsstuk om gedaan, dmv een fleece deken met halsstuk onder zijn gewone deken. Dit is echter maar net goed afgelopen, waarschijnlijk doordat hij was gaan liggen in zijn stal was het nekstuk gaan draaien waardoor hij langzaam aan het stikken was. De staleigenaar vond hem met een heel dik hoofd, omdat al het bloed meer niet uit zijn hoofd weg kon, zo strak zat de deken. Als hij iets later was gevonden was hij dood geweest, wij zijn heel erg geschrokken hierdoor. Wij doen in ieder geval nooit meer een halsstuk om, ook niet als deze wel aan de deken vast zit, maar hebben meteen een 500 grams deken uit 1 stuk voor hem gekocht. Hier heeft hij het lekker warm in. Hij is 1 dag niet lekker geweest door het voorval, maar na een spuit van de dierenarts om het overige vocht wat hij nog in zijn nek vast hield af te voeren was hij de volgende dag weer helemaal de oude. Ik denk dat dit vooral heeft kunnen gebeuren doordat de fleece ten opzichte van zijn gewone deken is gaan schuiven omdat het niet goed paste (hoewel het wel prima leek te passen toen hij het omhad), en niet meer terug kon schuiven. Het brengt dus risico's met zich mee om met twee verschillende dekens te werken. Als je toch kiest voor een deken met halsstuk zorg er dan voor dat het halsstuk wat je gebruikt bijpassend is bij de deken.

Tjonge, kan me voorstellen dat dat schrikken was. Naar verhaal.
Maar kon je die hals niet vast maken aan de zijkanten? Ik gerbuik namelijk ook vaak fleece halsdelen en die maak ik aan de zijkanten en achterkant vast aan de ringen voor de bilriem.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:14

Ik deed nooit een halsstuk om als ik mijn paard had geschoren. Iemand anders had het wel gedaan en het schuurde erg bij de manen met gevolg weinig tot geen manen. Dat vond ik toch wel zonde dus deed het nooit. Mijn paard heeft het nooit koud gehad o de hals.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:19

ik doe het bijna nooit, ( heb alleen een wolle met hals)
als ik mijn paard een koude hals heeft wil ik nog welleens de hals eropdoen. maar eigenlijk heeft ze het goed warm. Ik gebruik het dus niet Lachen

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:01

ik heb voor mijn haflinger die altijd geschoren is een halsdeken gekocht. Maar ook omdat zij bronchitis heeft. Voorgaande jaren had ik nooit een halsdeken op alleen goede dekens zonder hals. Wel heeft ze altijd haar boett deken tegen haar eczeem op waar een hals aanzit maarja echt warm is deze neit...