Wassen in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 09:39

Mijn paard komt bijna elke dag even los, en dat houd voor haar in rollen!
Ze zit daarom onder het zand en het is er gewoon met de borstel niet uit te krijgen zomers waste ik haar dan af en toe als het te erg was zeg maar.
Maar nu met de winter is het toch wel erg koud om te wassen maar dat zand is echt vreselijk en ik wil haar het lekker los rennen en rollen niet af nemen om haar daarvoor maar niet naar buiten te doen..

Ik heb nu bedacht kan ik niet met een emmer warm water en een spons maar de spons zeg maar goed uit knijpen voor dat ik die over haar heen haal?

Graag jullie reactie's/tip's of meningen!

zazoeyou

Re: Wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:46

Ik neem dus aan dat je paard ongeschoren en ZONDER deken loopt??

Dan is HARD en veel poetsen afgeraden..

Wassen dan al helemaal..

Je zou op die wijze zijn/haar huidvet weghalen die hij/zij NU zo hard nodig heeft met de kou.

Gewoon licht poetsen en TJA dan is ze maar vies Haha! Knipoog

....................................................................................................................

Is je paard geschoren kan je hem /haar rustig met warm water wassen ( wel goed inpakken en niet naar buiten doen)
........................................................................................................................

Is je paard ongeschoren MAAR heeft wel een deken op??

Kan je rustig harder poetsen en wassen( wederom met warm water en GOED inpakken)

.................................................................................................................................

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 09:47

Nee ze staat met deken maar zit toch wat dikjes in de vacht omdat de deken wat later is opgegaan.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 09:48

En goed inpakken waar denkje dan aan ?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:50

_STS_Angels_ schreef:
Nee ze staat met deken maar zit toch wat dikjes in de vacht omdat de deken wat later is opgegaan.

Oke,, dus dan is het alleen haar hoofd en hals neem ik aan dat erg vies is?
Dan kan je haar rustig afnemen met een spons..en met een droge handoek FLINK drogen

DOE dit niet buiten in de wind, dan vatten ze sneller kou.. Knipoog

EDIT :

Met goed inpakken bedoel ik : fleece OF woldeken met hele hals ,, en haar daar lekker onder laten opdrogen Knipoog

Niet zeiknat zo HUPSA de stal indoen OF buiten laten lopen Ach gut

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 10:00

Nee op 1 of andere manier is ze ook heel vies op de kont!
Ik doe het in de loods met de deuren dicht dus weinig tot geen wind, droog stappen doe ik in de binnenbak!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:05

_STS_Angels_ schreef:
Nee op 1 of andere manier is ze ook heel vies op de kont!
Ik doe het in de loods met de deuren dicht dus weinig tot geen wind, droog stappen doe ik in de binnenbak!

Geen waterdichte deken neem ik aan?? Haha!

Dan wordt alles wel lekker vies ja,, als ze dan gaat rollen gaat het door de deken heen Vork

Ik heb hier ook zn viespeuk hoor!!

Gaat rustig even uitgebreidt in de plassen liggen rollen( heb dan wel een waterdichte deken)..
Maar de 1e keer dat hij dat deed?? was het met een staldeken Cool ZEIKNAT was hij eronder

Ik heb dan een haffie,, nou die was echt zoooo smerig Bloos

Ik heb hem flink afgedroogd en direct de wolle deken erop gedaan.. daarna flink poetsen en hij was weer blinkend schoon Pling

Sindsdien maar een waterdichte deken aangeschafd Vork

Mn kwpn ( zwart paard) daar zie je ALLES op,, elk stofje en haarvetje,,alles..

Hij is dan wel geschoren?? MAAR het is wel dagelijks flink poetsen hoor Knipoog

En is het echt TE erg,, pak ik altijd een vochtige handoek( goed uitgeknepen),, die haal ik NA het poetsen over zijn hele lijf heen..
Dan glimt hij weer als een zonnetje..

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 10:10

tijdens het losloppen heeft ze 'als het niet te koud is' geen deken op. (kan namelijk binnenlos).

Ja vochtig handoekje kan ook ik bedoelde het zelfde alleen dan vochtige spons :p

Bedankt ik weet genoeg, topic mag gesloten worden Ja

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:13

Zand en modder is voor een paard bescherming tegen de kou en regen. Als je dus heel veel poetst en vooral wast, haal je de natuurlijke bescherming van het paard weg. Was liefst niet, zeker niet in de winter, de weerstand van je paard gaat er ook stukken op achteruit.

Als ze al een deken opheeft, is een waterdichte een goede oplossing. En is ze ergens vies...tjsa...het is een dier... borstel er lichtjes over en klaar lijkt mij.